اخبار فناوری

عملکرد آیفون 14 بدون تراشه 4 نانومتری و با پیشرفت های دیگر می تواند بسیار سریع باشد

گوشی های سری آیفون 14 اپل مورد انتظارترین گوشی های این شرکت برای عرضه هستند و زمان زیادی تا معرفی آن ها باقی نمانده است در این میان شایعات زیادی در مورد چیپ های موجود در این دستگاه ها به گوش می رسید. در همین راستا به نظر می رسد عملکرد آیفون 14 بدون تراشه 4 نانومتری و با پیشرفت های دیگر می تواند بسیار سریع باشد. با مایفون مگ با

آیفون 14 بدون تراشه 4 نانومتری و تنها با پیشرفت های جانبی چگونه کار می کند؟

کمتر از دو ماه تا رویداد سپتامبر که اپل قرار است خانواده آیفون 14 را به نمایش بگذارد، باقی مانده است، شایعات پیرامون این گوشی ها هر روز افزایش می یابد. اپل معمولا همه گوشی های خود را به یک تراشه مجهز می کند، اما امسال تنها آیفون 14 پرو 6.1 اینچی و آیفون 14 پرو مکس 6.7 اینچی از تراشه A16 Bionic بهره می برند، در حالی که آیفون 14s دارای تراشه 6.7 اینچی و 6.1 اینچی است. پرو دارای تراشه A16 خواهد بود، به طوری که گویی نسخه های معمولی آیفون 14 تنها تراشه A15 Bionic سال گذشته را دریافت کردند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تراشه A16 مبتنی بر فناوری فرآیند 5 نانومتری TSMC خواهد بود، که کمی عقب‌تر از فرآیند مدرن 4 نانومتری است که نسل اول اسنپ‌دراگون 8 پلاس کوالکام، بهترین گوشی اندرویدی 2022 را تامین می‌کند. فناوری 4 نانومتری (N4) کاملاً جدید نیست. تکنولوژی، اما نسخه پیشرفته فناوری 5 نانومتری.

عملکرد آیفون 14 بدون تراشه 4 نانومتری

بنابراین در حالی که اپل در این موضوع ضرر زیادی نمی کند، برخی هنوز فکر می کنند این ویژگی به اندازه کافی مهم است تا ارزش حضور آن در آیفون 14 را احساس کنید. در هر صورت، نگران نباشید. مناطق. Macworld اخیرا گزارش مفصلی را منتشر کرده است که جزئیات بهبود عملکردی را که می‌توانید در سری آیفون 14 انتظار داشته باشید، ارائه کرده است.

مدل‌های معمولی آیفون 14 احتمالاً تراشه A15 سال گذشته را با 5 هسته گرافیکی دریافت خواهند کرد.

اول از همه، اگرچه آیفون 14 و آیفون 14 مکس به تراشه قدیمی A15 Bionic مجهز هستند، اما گفته می شود هر دو دستگاه به 6 گیگابایت رم مجهز هستند. علاوه بر این، آنها همچنین می‌توانند نسخه‌ای از A15 Bionic را با پنج هسته گرافیکی که از سری آیفون 13 پرو پشتیبانی می‌کنند، دریافت کنند. آیفون 113 و آیفون 13 مینی دارای 4 گیگابایت رم و نسخه مجهز به چهار هسته گرافیکی تراشه A15 بودند. اپل می تواند چند تغییر دیگر ایجاد کند و حتی نام تراشه را تغییر دهد.

خانواده آیفون 14 و هر آنچه که باید در مورد آنها بدانید

در مورد تراشه A16 که احتمالاً از سومین پیشرفت بزرگ در فناوری 5 نانومتری استفاده می کند، با فناوری N4P ساخته خواهد شد که از نظر تئوری عملکرد 11 درصدی را نسبت به فناوری N5 که زیربنای تراشه A14 آیفون 12 است، ارائه می دهد. علاوه بر این، راندمان توان و بهبود 6 درصدی چگالی ترانزیستور نیز تا 22 درصد بهبود خواهد یافت.

تراشه A15 آیفون 13 با استفاده از پردازش نسل دوم N5P ساخته شده است و پردازنده آن به قدری نسبت به نسل قبلی ارتقا یافته است که اپل حتی به خود زحمت ارتقای آن را نداده است.در مقایسه با A14، بنابراین همچنان به طور قابل توجهی سریعتر از تراشه های اندروید است. رقیب اگرچه دستاوردهای GPU چشمگیر بود، این افزایش در قدرت CPU بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

عملکرد آیفون 14 بدون تراشه 4 نانومتری

Macworld می گوید A16 Bionic باید حدود 18 تا 20 میلیارد ترانزیستور داشته باشد، در مقایسه با 15 میلیارد ترانزیستور برای تراشه iPhone 13. A16 احتمالا دارای دو هسته پرقدرت و چهار هسته کم مصرف خواهد بود. برخلاف شایعات، تراشه A16 بعید است حدود 40٪ سریعتر از A15 باشد، اما با توجه به اینکه مدل های Pro از استاندارد جدید LPDDR5 استفاده می کنند، این می تواند منجر به بهبود پهنای باند حافظه تا 50٪ شود.

با فرض حداکثر سرعت کلاک بالاتر، می توان انتظار داشت که تراشه جدید 15 درصد عملکرد سریع تری ارائه دهد. علاوه بر این، اپل می تواند مجموعه دستورالعمل های جدید ARM را در طراحی این تراشه ادغام کند که می تواند به بهبود عملکرد آن نیز کمک کند. این پست همچنین تئوری مهمی را ارائه کرد که عملکرد GPU را می توان 25 تا 30 درصد بهبود بخشید.

آیفون 14 پرو و ​​آیفون 14 پرو مکس به احتمال زیاد دارای سنسور دوربین 48 مگاپیکسلی جدید خواهند بود و احتمالاً به پردازنده سیگنال تصویر قوی تری نیاز دارند. پردازنده‌های ویدیویی فعلی اپل از HEVC و ProRes پشتیبانی می‌کنند اما از کدک AV1 پشتیبانی نمی‌کنند، بنابراین پشتیبانی از AV1 چیز دیگری است که می‌توانیم از آیفون 14 پرو انتظار داشته باشیم.

عملکرد آیفون 14 بدون تراشه 4 نانومتری

و در نهایت، گوشی‌های جدید می‌توانند مودم اسنپدراگون X65 را داشته باشند که کارآمدتر از X60 قدیمی‌تر در جدیدترین آیفون‌های اپل است و همچنین از حامل‌های mmWave گسترده‌تر پشتیبانی می‌کند و حداکثر سرعت بالاتری دارد، که امکان بهترین گردش را در دنیای واقعی فراهم می‌کند. آیفون 14 پرو و ​​آیفون 14 پرو مکس نیز می توانند ناچ قدیمی را ترک کنند و از سوراخ های دایره ای و بیضی شکل استفاده کنند. تمامی گوشی های این سری می توانند دوربین سلفی و قابلیت پیام رسانی ماهواره ای بهتری داشته باشند.

رم پایه بیشتر و بهبود عملکرد کلی برای آیفون 14 انتظار می رود

ممکن است سری آیفون 14 اپل با 6 گیگابایت رم شروع شود، اما فقط مدل‌های Pro با استاندارد سریع‌تر عرضه می‌شوند. نسخه پایه آیفون 13 به 4 گیگابایت رم مجهز خواهد بود و تمامی گوشی ها از فناوری LPDDR4X استفاده خواهند کرد، اگرچه این رم جدیدتر، سریعتر و کم مصرف تر است، اما رم با فناوری LPDDR5 برای سری آیفون 14 پرو پیش بینی می شود. بر اساس گزارش جدید دیجی‌تایمز (طبق گزارش MacRumors)، آیفون ۱۴ با حداقل ۶ گیگابایت رم عرضه خواهد شد.

آیفون 14 با صفحه نمایش 6.1 اینچی و آیفون 14 مکس با صفحه نمایش 6.7 اینچی احتمالاً از استاندارد LPDDR4X پیروی خواهند کرد. این در حالی است که آیفون 14 پرو با صفحه نمایش 6.1 اینچی و آیفون 14 پرو مکس با صفحه نمایش 6.7 اینچی به رم با فناوری LPDDR5 مجهز خواهند شد که می تواند این دستگاه ها را در حد گوشی های پرچمدار سامسونگ قرار دهد.

علاوه بر این، تنها آیفون 14 پرو و ​​آیفون 14 پرو مکس دارای تراشه جدید A16 Bionic هستند که ممکن است پیشرفت قابل توجهی نسبت به A15 Bionic نداشته باشد، اما عملکرد بهتری را برای دارندگان Pro ارائه می دهد. آیفون 14 و آیفون 14 مکس نیز دارای تراشه A15 Bionic هستند. همانطور که گفته شد، به نظر می رسد این تراشه ها سریعتر از آنهایی هستند که با بهترین گوشی های اندرویدی عرضه می شوند. (اگرچه به نظر می رسد کوالکام در حال کم کردن فاصله با اپل است).

عملکرد آیفون 14 بدون تراشه 4 نانومتری

تراشه جدید A16 Bionic، همراه با فناوری RAM LPDDR5، می تواند عملکرد قابل توجهی را برای مدل های رده بالای آیفون 14 ارائه دهد. دلیل آن این است که، به سادگی، هرچه رم سریعتر باشد، سرعت پردازش نیز بیشتر است. رم سریعتر سرعت انتقال داده به اجزای مختلف را افزایش می دهد.

با توجه PhoneArena6 گیگابایت رم تنها گزینه برای آیفون 13 پرو و ​​پرو مکس بود، اما گزارش جدید نشان می دهد که آیفون 14 پرو می تواند یک گزینه 8 گیگابایتی نیز ارائه دهد. علاوه بر این، این سری می تواند با 64 گیگابایت حافظه رم شروع شود. که با توجه به اینکه آیفون 13 مینی با حداقل 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی عرضه می شود، کمی کاهش یافته است. از طرف دیگر، نسخه‌های Pro ممکن است با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی به جای ۱۲۸ گیگابایت نسخه‌های قدیمی‌تر عرضه شوند.

همانطور که گفته شد، آیفون 14 پرو و ​​آیفون 14 پرو مکس دارای بریدگی های بیضی و دایره ای و دوربین جدید 48 مگاپیکسلی هستند. با وجود این پیشرفت، ممکن است این دستگاه ها همچنان از نظر دوربین از گلکسی اس 22 اولترا عقب بمانند. ظاهرا این سری در ماه سپتامبر در کنار سه مدل ساعت از جمله اپل واچ پرو با قیمتی در حدود 1000 دلار معرفی خواهد شد. نظر شما در مورد عملکرد آیفون 14 بدون تراشه 4 نانومتری چیست؟!

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا