اخبار فناوری

سهم زاهدان در صنعت گردشگری

اگر دوست دارید به ایران سفر کنید، احتمالا کمتر از شهرهای دیگر به سفر به زاهدان فکر کرده اید. اما اگر این مقاله را بخوانید و از سهم زاهدان در صنعت گردشگری مطلع شوید، قطعا سفر به این شهر را در برنامه های خود قرار می دهید. به همین دلیل توصیه می کنیم چمدان های خود را ببندید تا وارد یک ماجراجویی جدید و تازه شوید.

با شهر زاهدان بیشتر آشنا شوید

شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان است. نام قدیمی این شهر دوزداب بوده که سال ها پیش به شهر زاهدان تبدیل شده است. زاهدان از شرق به افغانستان و پاکستان در راه است. به همین دلیل این شهر یکی از شهرهای مهم مرزی ایران محسوب می شود. جالب است بدانید که بزرگترین مسجد اهل سنت ایران، مسجد مکی زاهدان با 33000 متر مربع و 4 مناره 95 متری در این شهر قرار دارد.

چگونه به زاهدان برویم؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی به راحتی و در حداقل زمان می توانید برنامه سفر به زاهدان را تهیه کنید. کافی است از یکی از سایت های گردشگری معتبر مانند علی بابا دیدن کنید. سپس در سایت ثبت نام کنید و نحوه رفتن به زاهدان را انتخاب کنید. بسته به شهر مبدایی که در آن هستید، می توانید از سه طریق به آن شهر بروید، یعنی با خرید بلیط اتوبوس، قطار یا هواپیما.

با تور هم می توانید به زاهدان بروید. بهتر است بدانید که می توانید هتل یا محل اقامت خود در زاهدان را به صورت آنلاین رزرو کنید. بنابراین برنامه های قبل از سفر به صورت آنلاین ارائه می شود تا آسایش و راحتی سفر افزایش یابد. در نتیجه تنها با چند کلیک می توانید بهترین و راحت ترین سفر را تجربه کنید.

جاذبه های گردشگری زاهدان

اگر قصد سفر به این شهر را دارید، بهتر است بدانید که زاهدان جاهای دیدنی زیادی دارد. این شهر مملو از بناهای تاریخی و قدیمی و طبیعتی متفاوت و خاص است. بنابراین توصیه می کنیم قبل از سفر به این شهر ابتدا با دیدنی های آن آشنا شوید تا زمان کافی برای بازدید از هر یک از آنها داشته باشید.

1. مسجد زرنج

مسجد زرنج یکی از مهمترین مساجد و آثار تاریخی این شهر و بازمانده تمدن اسلامی است. شواهد نشان می دهد که این مسجد در قرن اول و دوم توسط شخصی به نام عبدالرحمن بن سمره (از امرای عرب) برای آموزش اسلام و دین در این مسجد ساخته شده است. جالب است بدانید که این مسجد دارای دو مناره است که یکی از آنها با مس پوشیده شده است.

2. رودخانه لادیز

رودخانه لادیز در 100 کیلومتری زاهدان قرار دارد و اگر به طبیعت گردی علاقه دارید توصیه می کنیم این منطقه را از دست ندهید. این رودخانه در فصل بهار و پاییز که هوا در این منطقه خنک تر است، مکان مناسبی برای پیک نیک و استراحت خواهد بود. این رودخانه یکی از مکان های آرامش بخش سفر زاهدان خواهد بود.

3. قلعه لادیز

جای تعجب نیست که ایران با این تاریخ کهن در هر شهر یک یا چند اثر تاریخی شگفت انگیز دارد. قلعه لادیز یکی از مهمترین آثار تاریخی شهر زاهدان است که بر روی صخره های حاشیه روستای لادیز بنا شده است. این قلعه با نام‌های قلعه لردها و قلعه تپه لادیز نیز شناخته می‌شود و تاریخچه این قلعه به دوره اشکانیان برمی‌گردد. اگرچه این بنا در طول سالیان متمادی شکوه خود را از دست داده است، اما همچنان محکم و دیدنی است.

4. غار لادیز

اگر در سفر به زاهدان به روستای لادیز رفتید، توصیه می کنیم غار لادیز را از دست ندهید. قطره قطره آب در تمام فصول سال از سقف این غار می چکد و آب به سمت پایین غار می ریزد. بنابراین نگاه به این غار و این روستا به یکی از خاطرات مختلف سفرهای شما تبدیل خواهد شد.

5. تالاب های ما

تالاب هامون یکی از مهمترین مناطق طبیعی ایران و جهان است. این تالاب به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین فلات ایران شناخته می شود که 5700 کیلومتر مربع مساحت و 1 تا 5 متر عمق دارد. این تالاب دارای سه قسمت هامون صبری، هامون پوزک و هامون هیرمند است که در مرز ایران و افغانستان قرار دارد. این منطقه سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. بنابراین اگر به عکاسی و طبیعت گردی علاقه دارید به شما توصیه می کنیم در سفر به زاهدان حتما از تالاب هامون دیدن کنید.

6. کاروانسرای نصرت آباد

در ۴ کیلومتری شمال غربی زاهدان روستایی به نام نصرت آباد وجود دارد. در داخل این روستا کاروانسرایی به همین نام وجود دارد که قدمت آن به دوره قاجار می رسد. این کاروانسرا که با خشت و گل ساخته شده است شامل 60 حجره، 15 اتاق و 23 طاقدار است که معماری آن الهام گرفته از دوره صفویه است. این بنا یکی از بناهای تاریخی مهم ایران است که ارزش دیدن دارد.

7. روستای تمین

روستای تامین زاهدان یکی از مناطق مهم گردشگری است. چرا که آب و هوای خاص خود را دارد و طبیعت و بناهای تاریخی این روستا باعث جذابیت بیشتر آن شده است. چشمه آب معدنی موسی در این روستا قرار دارد. آب این چشمه درمانی است و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. چشمه معدنی موسی از دل صخره سرچشمه می گیرد و طبیعت این منطقه را زیبا کرده است.

بهترین رستوران های زاهدان

اگر قصد سفر به شهر زاهدان را دارید، بهتر است بدانید یکی از جاذبه های گردشگری این شهر، غذاهای خاص و محلی آن است. بنابراین اگر قصد دارید ناهار یا شام را در رستوران های معروف این شهر صرف کنید، توصیه می کنیم نام این رستوران ها را به خاطر بسپارید.

از بهترین رستوران های زاهدان می توان به رستوران ریحان، رستوران مدا، رستوران مازیار، رستوران ارم طلایی، رستوران ناگین آذربایجان، رستوران بابا حاجی، رستوران خان جهان، رستوران حاج احمد، رستوران هتل استقلال، ولیعصر، رستوران هتل جهانگردی و رستوران گاندو زاهدان اشاره کرد. در این رستوران ها معمولا غذاهای بین المللی، ایرانی و حتی محلی سرو می شود.

اگر می خواهید طعم غذاهای محلی استان سیستان و بلوچستان را بچشید، بهتر است بدانید که کشک زرد، آبگوشت زابلی، املت سوزی، پاکورا، دیقچه، تاباغ، چنگالی، دوغ پا، لنجو و بت ماش از مهم ترین غذاهای محلی هستند. این استان این غذاها را معمولا می توانید در مهمان خانه ها، رستوران های محلی و رستوران های معروف این استان میل کنید.

خاطرات زاهدان چیست؟

در گذشته که تعداد سفرهای هر خانواده کمتر بود، هر فردی که به سفر می رفت برای خانواده خود سوغاتی می خرید. اما امروزه بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای اعضای خانواده یا خودشان سوغات سفر بخرند. اما خاطرات زاهدان چیست؟

اگر به زاهدان سفر کردید می توانید برای خرید سوغاتی به بازار رسولی بروید. همانطور که می دانید یکی از مهمترین صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان لباس و پارچه بلوچ دوزی است. بسیاری از طراحان و خیاطان مد و لباس برای تهیه گلدوزی یا سوزن دوزی بلوچ به این منطقه سفر می کنند. جالب اینجاست که گلدوزی بلوچ قدمت 1500 ساله دارد. همچنین اگر قصد خرید سوغاتی دارید، می توانید علاوه بر لباس بلوچ دوزی، آینه دوزی نیز خریداری کنید.

از دیگر یادگارهای مهم زاهدان، قالی بافته بلوچی است. با دیدن بافت قالی بلوچی متوجه تفاوت بافت و رنگ آن نسبت به سایر قالی بافی های ایران خواهید شد. معمولاً این حصیرها از نخل بلوچ ساخته می شوند و برای بافتن اسباب بازی، سبد، کلاه، وسایل تزئینی، قالیچه و … استفاده می شود.

سفال و اشیای تزیینی زاهدان از دیگر سوغات این شهر به شمار می رود. جالب است بدانید که روستای لاله جین در همدان و کلپورگان در سراوان سیستان و بلوچستان از مهم ترین شهرک های رسی ایران به شمار می روند. اما سفال زاهدان از نظر رنگ و طرح با تمام سفال های ایرانی متفاوت است که آن را خاص تر می کند.

اگر قصد خرید سوغاتی خوراکی در زاهدان را دارید، می توانید لاندو، خرما و شیرینی کنجدی محلی تهیه کنید. انبه، کلوچه خرمایی، چای زاهدان و انواع ادویه های پاکستانی، هندی و محلی از جمله غذاها و سوغاتی های معروف این شهر است که می توانید از بازار خرید کنید.

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا