اخبار فناوری

سامسونگ به زودی تولید انبوه تراشه 4 نانومتری نسل سوم خود را آغاز خواهد کرد

طبق یک گزارش جدید، انتظار می رود سامسونگ تولید انبوه تراشه نسل سوم 4 نانومتری خود را در نیمه اول سال 2023 آغاز کند. گفته می شود این چیپ ست محصول اصلی فرآیند تولید اولترا میکرو خواهد بود. به لطف پیشرفت های تکنولوژیکی در عملکرد و مصرف انرژی، این شرکت موفق شده است یکی از مشکلات اصلی را در مراحل اولیه فرآیند، یعنی تثبیت بازده، خنثی کرده و بر آن غلبه کند.

تولید انبوه نسل سوم تراشه 4 نانومتری سامسونگ

بهبودهای سامسونگ Foundry به این شرکت چراغ سبز نشان داد تا با تولید نسل سوم تراشه های 4 نانومتری، دوباره مشتریان بزرگ را جذب کند. این تراشه های 4 نانومتری مبتنی بر فرآیند نسل 2.3 خواهند بود. علاوه بر این، این اولین بار است که Samsung Foundry برنامه تولید انبوه نسل بعدی 4 نانومتری را مشخص می کند.

ظاهراً نسخه های قبلی تراشه های 4 نانومتری نسبت به تراشه SF4E عملکرد بهتر و مصرف انرژی کمتری داشتند. با این حال، سامسونگ در مدیریت بازده تراشه با مشکلات زیادی روبرو بوده است. این امر باعث شد تا سامسونگ الکترونیک بزرگترین مشتری خود یعنی کوالکام را از دست بدهد. علاوه بر این، این شرکت اخیراً سفارش بزرگ تراشه 4 نانومتری تسلا را به TSMC از دست داده است. به همین دلیل است که بهبود عملکرد تراشه نسل سوم 4 نانومتری برای این شرکت بسیار مهم بوده است.

تولید انبوه نسل سوم تراشه 4 نانومتری سامسونگ

تولید انبوه نسل سوم تراشه 4 نانومتری سامسونگ

با این حال، سامسونگ ظرفیت تولید خود را برای تراشه های 4 نانومتری افزایش داده است زیرا راندمان آن اکنون به 60 درصد رسیده است. اما این میزان در مقایسه با رقیب TSMC که بین 70 تا 80 درصد شناخته شده است هنوز پایین است. منابع داخلی این نشان می دهد که راندمان TSMC به طور مداوم در حال بهبود است و تولید انبوه نسخه بعدی نیز در حالت شتاب قرار دارد.

در حال حاضر، پیشرفته ترین فرآیند نیمه هادی در 3 نانومتر باقی مانده است، اما محصولات مصرفی همچنان بر اساس تراشه های 4 و 5 نانومتری هستند. بر اساس تحقیقات بازار Counterpoint Research، در سه ماهه سوم سال 2022، فروش تراشه های 4 نانومتری و 5 نانومتری 22 درصد از کل فروش را به خود اختصاص داده است که از فروش فرآیندهای 6 و 7 نانومتری پیشی گرفته است که 16 درصد را به خود اختصاص داده است.

TSMC قصد دارد از کارخانه آریزونا خود برای تولید تراشه‌های 4 نانومتری استفاده کند که تولید آن از سال 2024 آغاز می‌شود. برای مقابله با این امر و رقابتی ماندن، سامسونگ همچنین در حال ساخت یک خط تولید 4 نانومتری در کارخانه ریخته‌گری خود در تگزاس در ایالات متحده است.

نظر شما درباره راه اندازی تولید انبوه نسل سوم تراشه 4 نانومتری سامسونگ چیست؟

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا