اخبار فناوری

روش های رنگرزی سنتی و صنعتی فرش

برای تولید انواع فرش مراحل مختلفی طی می شود. ابتدا باید طرح نقشه توسط کارشناسان طراحی و تایید شود و پس از تایید طرح اولیه، طرح را رنگ آمیزی کرده و رنگ های مورد نیاز بافت حصیر مشخص می شود. پودهای فرش انواع مختلفی دارند و از مواد مختلفی ساخته می شوند و رنگرزی پود نیز به دو صورت انجام می شود.

1- رنگرزی سنتی نخ و پود

رنگرزی سنتی فرش به این معناست که رنگ های فرش از مواد طبیعی گرفته شده و عملیات آن به صورت دستی و با نیروی انسانی انجام می شود.

2- رنگرزی صنعتی نخ و پارچه

رنگرزی صنعتی نیز روشی برای رنگرزی الیاف با ماشین آلات است و با استفاده از رنگهای طبیعی و شیمیایی و … استفاده می شود.

استفاده از رنگ‌های طبیعی فرش را با ارزش و گران‌تر می‌کند و در صورت استفاده از رنگ‌های شیمیایی، قیمت فرش را مقرون به صرفه‌تر می‌کند.

رنگرزی فرش با رنگهای طبیعی

رنگرزی فرش با رنگ های طبیعی دارای دو قسمت رنگ های گیاهی و رنگ های حیوانی است که هر کدام کیفیت و زیبایی خاص خود را دارند.

1- رنگرزی فرش با رنگهای گیاهی

رنگرزی گیاهی فرش بهترین روش است و رنگ هایی که با این روش به الیاف داده می شود کاملا براق و زیبا بوده و ثابت می ماند و کیفیت و ظاهر فرش را افزایش می دهد. بیشتر اوقات از رنگرزی الیاف طبیعی برای فرش دستباف استفاده می شود. فرش های دستبافت زیبایی و ارزش خود را از نخ های خود می گیرند.

برای رنگرزی فرش ها از رنگ های گیاهی طبیعی مانند پوست گردوی تازه، روناس، برگ مو، نیل، پوست انار، زعفرانی، محمدی، لبو و … استفاده می کنند. استفاده از گیاهان طبیعی برای به دست آوردن رنگ و رنگرزی الیاف به فرش شفافیت و درخشندگی خاص خود را می بخشد و بر قیمت فرش تاثیر مستقیم دارد. رنگرزی الیاف فرش دستباف به صورت طبیعی اتفاق می افتد و باعث افزایش قیمت فرش دستباف می شود.

2- رنگرزی فرش به رنگ های حیوانی

یکی از روش های رنگرزی الیاف فرش استفاده از رنگ های حیوانی است. رنگ های حیوانی مانند رنگ های طبیعی زیبایی و ارزش خاص خود را دارند. حیوانات و حشرات زیادی در طبیعت و حیات وحش وجود دارند، اما برخی از آنها در علم بافت و رنگرزی فرش های حاوی رنگ های خاص کمک زیادی می کنند. وجود رنگدانه در برخی از حیوانات برای رنگ کردن الیاف لباس، پارچه، فرش و غیره. استفاده می شود. رنگ تولید شده توسط این نوع حیوانات را رنگ قرمز دانه ای می نامند و در ایران به رنگ لاکی معروف است. رنگ لاک دارای انواع مختلفی می باشد و رنگ های مدیترانه ای، لهستانی، هندی، کرم و … می باشد. بخشی از رنگ های لاک هستند.

برای رنگرزی انواع فرش می توانید از خدمات قالیشویی مطمئن بهره مند شوید.

رنگ صورتی فرش با رنگ های شیمیایی

یکی از روش های رنگرزی فرش به روش شیمیایی انجام می شود. رنگرزی فرش شیمیایی علاوه بر مزایایی که دارد معایبی نیز دارد.

مزایای رنگ شیمیایی عبارتند از:

1- عملیات رنگرزی را در زمان کمتری انجام دهید

۲- پایدار و پر رنگ بمانید

3- ماندگاری طولانی

برخی از معایب رنگرزی فرش شیمیایی شامل موارد زیر است:

1- ایجاد حساسیت و آلرژی

2- براق تر از رنگ های طبیعی

فرش ها به روش های شیمیایی رنگرزی می شوند و از رنگ های متفاوتی استفاده می شود.

1- استفاده از رنگهای اسیدی

یکی از رنگ هایی که برای رنگرزی شیمیایی فرش استفاده می شود رنگ اسیدی است. رنگ‌های اسیدی یکی از قوی‌ترین رنگ‌ها هستند و انواع مختلفی از جمله رنگ‌های اسیدی میلینگ و سوپر میلینگ وجود دارد.

2- رنگهای واکنشی

رنگ‌های راکتیو از جمله رنگ‌های جدیدتر هستند و بسیار شفاف هستند، اما از رنگ‌های راکتیو برای رنگرزی پشم‌های طبیعی استفاده نمی‌شود، زیرا به اندازه کافی پایدار نیستند.

3- استفاده از رنگ های رنگ دندان

یکی از رنگ هایی که هم برای رنگ طبیعی و هم برای رنگ شیمیایی استفاده می شود، رنگ دندان است. این رنگ ها ثبات و شفافیت خوبی دارند و به مرور زمان تیره و کدر نمی شوند.

برای رنگرزی صنعتی فرش از چه رنگ هایی استفاده می شود؟

رنگرزی صنعتی با استفاده از دستگاه های رنگرزی انجام می شود. ماشین های رنگرزی انواع مختلفی دارند و استفاده از ماشین های پیشرفته تاثیر زیادی در رنگ پذیری الیاف دارد. برای رنگرزی فرش صنعتی از روش ها و رنگ های مختلفی استفاده می شود

1- رنگرزی صورتی فرش به روش آنیلین

رنگرزی آنیلین الیاف فرش روش مناسبی نیست و بافت فرش های با الیاف رنگرزی شده با این روش کیفیت مناسبی ندارد و به راحتی دچار سایش می شوند و برخی از کارشناسان صنعت رنگرزی الیاف فرش معتقدند استفاده از رنگ آنیلین یک امر است. خیانت به صنعت قالی بافی به طور کلی استفاده از روش های آنیلین منجر به بی کیفیتی فرش می شود.

2- رنگ صورتی فرش ها به روش کروم

رنگرزی کرومی الیاف فرش به دلیل کارایی و کیفیت برتر روی فرش نسبت به رنگرزی آنیلین مطلوبتر است. رنگرزی کرومی فرش زمانی که توسط افراد ماهر انجام شود و یا از دستگاه رنگرزی مخصوص استفاده شود نتیجه خوبی می دهد و در غیر این صورت باعث آسیب و کاهش کیفیت فرش می شود.

این دو روش رنگرزی صنعتی طرفداران خاص خود را دارند زیرا قیمت ارزان تر و مقرون به صرفه تر است و نسبت به قیمت فروش فرش ارزان تر به حساب می آیند.

برای شستشوی انواع فرش با انواع رنگ ها می توانید از خدمات قالیشویی مطمئن بهره مند شوید.

روش رنگرزی سنتی

فرش ها به طور سنتی به دو روش رنگرزی می شوند

1- رنگرزی فرش به نیروی انسانی

یکی از روش‌های سنتی رنگرزی الیاف فرش، رنگرزی الیاف دستی است که در آن افراد ماهر و با تجربه، پشم‌های طبیعی را مانند روش‌های قدیمی و طبق مقرراتی که از گذشته به ارث رسیده است، بدون کمک ماشین‌های رنگرزی به صورت تار و پود در می‌آورند. آنها

2- رنگرزی طبیعی فرش ماشینی

با پیشرفت علم و هنر و تخصص افراد در زمینه رنگرزی الیاف، رنگرزی الیاف با رنگ های طبیعی با دستگاه های مخصوص انجام می شود و مراحل آن با توجه به مراحل رنگرزی به صورت دستی می باشد و تفاوت آن تنها در سرعت عمل است و زمان.

رنگرزی فرش به روش سنتی یکی از روش هایی است که طرفداران زیادی دارد و قدیمی ها فقط رنگرزی به روش سنتی را قبول دارند و معتقدند رنگرزی الیاف با دست باعث حفظ کیفیت و تناسب بهتر الیاف می شود. فرش در هر صورت رنگرزی فرش دستی و ماشینی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. رنگرزی فرش با ماشین بیشتر در کارخانجات بزرگ قالی بافی انجام می شود و استفاده از این نوع ماشین ها در منزل امکان پذیر نیست زیرا استفاده از ماشین ها نیاز به تخصص دارد.

نحوه رنگرزی صنعتی فرش

رنگرزی فرش به صورت صنعتی و با استفاده از ماشین انجام می شود و برای رنگرزی نخ ها می توان از رنگ های طبیعی و شیمیایی استفاده کرد. برای رنگرزی الیاف به صورت صنعتی ابتدا نخ ها را کاملاً شسته تا کثیفی و گرد و غبار روی نخ ها کاملاً از بین برود. وجود گرد و غبار و آلودگی روی نخ ها باعث می شود نقاط خاصی از نخ به خوبی رنگ نشوند و رنگ پریده به نظر برسند. پس از شستشوی نخ ها، نخ ها در دستگاه قرار می گیرند. نحوه قرار دادن نخ ها در دستگاه به این صورت است که نخ به صورت شل به دور دستگاه پیچیده شده و عملیات رنگرزی با دستگاه شروع می شود. یکی از وسایلی که برای رنگرزی فرش به صورت صنعتی استفاده می شود دستگاه بوئین نام دارد. پس از اتمام فرآیند رنگرزی، نخ ها به روش خاصی شسته شده و نخ ها با دستگاه مخصوص خشک می شوند تا رنگ به عمق نخ ها نفوذ کند.

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا