اخبار فناوری

روتر چیست و چه کاربردی دارد؟

برای راه اندازی شبکه مخابراتی و انتقال داده ها از ابزارها، اجزا و نرم افزارهای مختلفی استفاده می شود. برخی از این ابزارها آنقدر مهم هستند که اگر نباشند قطعا شبکه دچار اختلال می شود. روتر یکی از آن قطعات ضروری است. این جزء فیزیکی یا مجازی به طور گسترده در شبکه انتقال داده استفاده می شود.

محل روتر در شبکه است. این قطعه با قرار گرفتن در شبکه و اتصال شبکه ها به یکدیگر کار خود را انجام می دهد. وظیفه این بخش دریافت، تحلیل و انتقال داده ها و اطلاعات ورودی به شبکه های دیگر می باشد. بدون شک اکثر ما با روترها سر و کار داریم اما این را نمی دانیم.

حال اگر می خواهید بدانید روتر چیست و چگونه کار می کند می توانید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

روتر روتر چیست؟

همانطور که می دانید تمام داده ها و اطلاعات ابتدا به بسته های داده تبدیل می شوند و سپس به همین شکل منتقل می شوند. این بسته های داده از طریق دستگاه های مختلفی مانند کامپیوتر، تلفن همراه، لپ تاپ، تبلت و… ارسال می شوند اما برای اینکه این بسته ها به مقصد برسند باید آدرس اطلاعات را در بسته ای از داده ها قرار داده و سپس ارسال کرد.

این جایی است که روتر کار می کند. ابتدا اطلاعات مورد نظر را بر اساس آدرس مقصد به نام IP محاسبه می کند و سپس بهترین راه را برای رسیدن به مقصد انتخاب می کند. پس از انتخاب مسیر، اطلاعات را ارسال می کند. به عبارت دیگر این دستگاه به دستگاه گیرنده متصل می شود. یک آدرس IP مناسب برای آن ایجاد کنید. یا به ارسال اطلاعات مورد نظر به آدرس صحیح کمک می کند.

در واقع مسیریابی اطلاعات و تعیین آدرس آنها بر عهده دستگاه روتر است. این دستگاه از ارسال اطلاعات نادرست به دستگاه جلوگیری می کند. البته این تنها وظیفه روتر نیست. از دیگر کاربردهای این کامپوننت در شبکه مخابراتی می توان به تبدیل بسته ها به سایر رابط های شبکه، رها کردن بسته ها و اقدامات مشابه اشاره کرد.

روتر به طور کلی دروازه ای است که از طریق آن دو یا چند شبکه با یکدیگر در هر نقطه از اینترنت ارتباط برقرار می کنند.

روتر چگونه کار می کند؟

همانطور که گفته شد این دستگاه به دستگاه گیرنده مورد نظر متصل می شود. محل قرارگیری روتر در انتهای شبکه و قبل از گیرنده است. البته این مکان برای روتر ثابت نیست و می توان آن را در مقابل شبکه و بعد از فرستنده قرار داد. خود روتر از اجزای مختلفی تشکیل شده است، از جمله:

  • • UC یا UC
  • • یک یا چند حافظه دیجیتال
  • • روابط ورودی و خروجی I/O

با مونتاژ این قطعات، روتر می تواند وظیفه مسیریابی خود را انجام دهد. در داخل دستگاه یک حافظه وجود دارد که وظیفه آن ذخیره سیستم عامل ایزوله است. البته محدودیت هایی برای نوع برنامه های قابل اجرا وجود دارد. این حافظه باید فضای کمی برای ذخیره سازی روتر باقی بگذارد.

در این قسمت از حافظه مجموعه ای از سیستم عامل های معروف مانند Cisco Internetwork (IOS)، Operating System و DD-WRT قرار دارند. این سیستم عامل ها به عنوان سیستم عامل های باینری کار می کنند.

بررسی ترافیک ورودی و خروجی یکی دیگر از عملکردهای روتر است. این دستگاه این کار را در جدول مسیریابی حافظه با حفظ اطلاعات پیکربندی انجام می دهد. سپس دستگاه آنها را بر اساس آدرس فرستنده و گیرنده فیلتر می کند. مهمترین مزیت این است که تمامی اطلاعات مورد نیاز بدون بروز خطاهای کوچک در حین کار شبکه به دستگاه های مربوطه ارسال می شود.

مزیت روتر

همچنین در صورتی که نیاز باشد داده های ارسالی به فرستنده بازگردانده شود یا بسته داده دیگری برای فرستنده ارسال شود، روتر مجددا راه اندازی می شود. این دستگاه یک بسته داده را برای فرستنده مورد نظر دنبال می کند.

روتر یا روتر تمام وظایف خود را به سرعت انجام می دهد. این دستگاه می تواند چندین بسته داده را به طور همزمان به دستگاه های مربوطه ارسال کرده و آنها را سازماندهی کند.

در واقع سرعت انجام این وظایف در روتر به حدی است که کاربر در ارسال و دریافت اطلاعات تاخیری احساس نمی کند. به عنوان مثال، ممکن است چندین ایمیل را همزمان در دستگاه خود دریافت کنید.

بیشترین استفاده از روترها در شبکه کدامند؟

با توجه به اهمیت این کامپوننت، در حال حاضر چندین روتر برای شبکه موجود است که هر کدام به شبکه اختصاص داده شده است. البته افرادی که قصد استفاده از این دستگاه را دارند باید انواع روترها را بشناسند تا بتوانند با توجه به نیاز خود و اندازه شبکه خود مناسب ترین روتر را انتخاب کنند. به همین دلیل در این قسمت به معرفی پرکاربردترین روترها می پردازیم.

مروری بر انواع مختلف روترها

  • • روترها 11ac: این روترها انواع مختلفی دارند که روتر Linksys EA6500 یکی از محبوب ترین آنهاست. مهمترین کاربرد و مزیت این نوع روتر ایجاد شرایط لازم برای اتصال کاربر به تلفن همراه و کنترل کامل آن است. در واقع این روتر به کمک شبکه بی سیم می تواند چنین خدماتی را در اختیار کاربران خود قرار دهد.
  • • روترها 11nاین نوع روتر یکی از خاص ترین، پیشرفته ترین و باکیفیت ترین روترهای حال حاضر دنیاست. بنابراین، اگر به دنبال روتری هستید که تمام نیازهای شما را به طور کامل برآورده کند، این روتر یا این روتر بهترین گزینه برای شماست. این روتر شامل انواع مختلفی می باشد که روترهای TP-LINK یکی از مدل های آن می باشد. این مدل در حال حاضر یکی از بهترین مدل های موجود در بازار است که طرفداران زیادی دارد. برخی از مدل های این روتر دارای آنتن خارجی هستند که اتصالات را قوی تر می کند. حال اگر می خواهید کسب و کار شما حرفه ای تر باشد و تمام نیازهای شما برآورده شود، بهتر است از این مدل روتر استفاده کنید.
  • • روترها 11 گرم: این روترها در بازار به عنوان روترهای با کیفیت نیز شناخته می شوند و دارای مدل های مختلفی می باشند. روتر Netgear WGR614 یکی از این انواع روتر است. داشتن برد سیگنال قوی یکی از مهم ترین ویژگی های آن است. به همین دلیل این مدل برای مکان هایی که دارای عوامل کاهنده سیگنال یا عوامل مخرب مانند دیوارهای بتنی هستند بهترین انتخاب است. از دیگر ویژگی های این نوع روتر می توان به نصب ساده آنها اشاره کرد. البته دامنه سیگنال این روترها به قدری قوی است که کاربران نباید نگران نصب یا سرعت پایین اینترنت باشند.

روترهای قابل حمل یکی از رایج ترین روترهای خانگی هستند

انواع دیگری از روترها به نام روترهای قابل حمل در بازار وجود دارد. این روترها عموماً برای مصارف خانگی در نظر گرفته شده اند. این روترها بسیار شبیه وای فای خانگی کار می کنند. هات اسپات موبایل یکی از شناخته شده ترین مدل های این نوع روتر است که شما آن را بهتر می شناسید.

خرید انواع روتر از مجموعه بیستا شاپ

با توجه به کاربردی بودن این دستگاه، کسب و کارهای مختلف از استارت آپ های کوچک گرفته تا سازمان های بزرگ به این دستگاه نیاز دارند. مجموعه بیستا شاپ یکی از معروف ترین مجموعه های فعال در زمینه نیروگاه ها و روترها می باشد که می توانید انواع ورتر را از آن تهیه کنید. این مجموعه تخصصی دارای کادری مجرب و حرفه ای است که در هنگام انتخاب روتر مناسب اطلاعات لازم را در اختیار کاربران قرار می دهد.

منبع: https://bistashop.ir

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا