اخبار فناوری

خبر جدید | گزارش مالی مایکروسافت از سه‌ماهه منتهی به مارچ 2023 – هوش مصنوعی پیشران رشد ردموندی‌ها | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : کمپانی مایکروسافت روز سه‌شنبه 25 آوریل 2023 (5 اردیبهشت 1402) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به مارچ 2023 (منطبق بر سه‌ماهه سوم سال مالی 2023 این شرکت) منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد مایکروسافت در این بازه زمانی با رشد سالانه 7 درصدی بالغ بر 52.9 میلیارد دلار بوده است. سود عملیاتی مایکروسافت در این مدت 22.4 میلیارد دلار گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد رشد داشته است. گفتنی‌ست، 18.3 میلیارد دلار از مبلغ یادشده، سود خالص مایکروسافت بوده که آن هم با رشد سالانه 9 درصدی همراه شده است. همچنین، سود تقلیل‌یافته در هر سهم شرکت نیز با رشدی 10 درصدی به 2.45 دلار می‌رسد.

در تمام موارد یادشده، نتایج مالی مایکروسافت بالاتر از پیش‌بینی تحلیلگران بوده و همین امر موجب افزایش نزدیک به 9 درصدی در ارزش سهام این شرکت در معاملات بعد از ساعات اداری شده است.

ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیرعامل مایکروسافت، بخش قابل‌توجهی از موفقیت شرکت را در گرو پیشرفت چشمگیر در زمینه هوش مصنوعی اعلام کرده و در این رابطه می‌گوید: «پیشرفته‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی دنیا با فراگیرترین رابط کاربری (زبان طبیعی) دور هم جمع می‌شوند تا عصر جدیدی از رایانش را خلق کنند.» وی در ادامه با اشاره به پلتفرم ابری شرکت، خاطرنشان کرد که سرویس‌های ابری مایکروسافت به مشتریان کمک می‌کنند تا از سرمایه‌گذاری دیجیتال خود نهایت بهره را برده و برای نسل آینده این هوش مصنوعی به نوآوری بپردازند.

به گفته ایمی هود (Amy Hood)، معاون اجرایی و مدیر ارشد مالی مایکروسافت، هر گونه تغییر چشمگیر در پلتفرم با نوآوری آغاز می‌شود. مجموعه مایکروسافت نیز از دریافت بازخورد اولیه و سیگنال‌های تقاضا (از قابلیت‌های هوش مصنوعی که تا کنون از سوی شرکت اعلام شده) بسیار هیجان‌زده است. وی در ادامه افزود: «همزمان با دست‌یابی به تقاضای فزاینده (به لطف تحول مشتریان)، ما به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ابری خود (به‌ویژه سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با هوش مصنوعی) ادامه می‌دهیم. و انتظار داریم که درآمد حاصله به مرور زمان رشد کند.»

در ادامه نگاهی داریم به نتایج مالی و عملکرد بخش‌های مختلف کمپانی مایکروسافت در سه‌ماهه اخیر:

فرآیندهای کسب‌وکار و بهره‌وری (productivity)

درآمد این بخش در سه‌ماهه اخیر با رشد سالانه 11 درصدی بالغ بر 17.5 میلیارد دلار عنوان شده است. به لطف رشد 14 درصدی درآمد حاصل از Office 365، مجموع درآمد سرویس‌های ابری و محصولات آفیس در بخش تجاری، در فصلی که گذشت با 13 درصد رشد همراه شد. در مقابل، درآمد سرویس‌های ابری و محصولات آفیس در بخش مصرف‌کنندگان تنها 1 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشت. بد نیست بدانید تعداد مشترکین مصرفی Microsoft 365 در پایان مارچ 2023 به 65.4 میلیون نفر افزایش یافت.

درآمد Dynamics 365 در سه‌ماهه اخیر با رشد 25 درصدی همراه بوده است. به لطف این رشد، درآمد سرویس‌های ابری و محصولات Dynamics در مجموع به رشد سالانه 17 درصدی دست پیدا کرد. درآمد شبکه اجتماعی LinkedIn نیز 8 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. همچنین، به گفته ساتیا نادلا، تعداد کاربران فعال ماهانه اپلیکیشن ارتباطی Teams در پایان مارچ 2023 به بیش از 300 میلیون نفر رسید. این تعداد در پایان دسامبر 2022 در حدود 280 میلیون کاربر اعلام شده بود.

ابر هوشمند (Intelligent Cloud)

22.1 میلیارد دلار رقم درآمد مایکروسافت در بخش ابر هوشمند طی سه‌ماهه منتهی به مارچ 2023 است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد رشد داشته است. درآمد سرویس‌های ابری و محصولات سرور مایکروسافت در فصل اخیر رشد سالانه 17 درصدی را تجربه کرده است. طبق گفته مایکروسافت، عمده این رشد در نتیجه رشد 27 درصدی در درآمد Azure و دیگر سرویس‌های ابری این شرکت حاصل شده است. بد نیست بدانید، بخش ابر هوشمند مایکروسافت، علاوه بر پلتفرم Azure، سرویس‌های دیگری از جمله Enterprise Services ،SQL Server و Windows Server را نیز در بر می‌گیرد.

رایانش شخصی‌تر (More Personal Computing)

درآمد مایکروسافت در این بخش طی فصلی که گذشت بالغ بر 13.3 میلیارد دلار گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد افت را نشان می‌دهد. از قرار معلوم، درآمد حاصل از فروش لایسنس‌های ویندوز به سازندگان کامپیوتر و لپ‌تاپ تا 28 درصد کاهش داشته است. به علاوه، درآمد حاصل از فروش دیوایس‌های مایکروسافت – شامل لوازم جانبی کامپیوتر، عینک HoloLens و تبلت‌های Surface – نیز طی سه‌ماهه اخیر با افت 30 درصدی همراه شد. البته این امر چندان به عملکرد خود مایکروسافت بستگی ندارد، زیرا طبق گزارش‌های رسیده از سوی مؤسساتی مثل گارتنر، IDC و Canalys، طی سه‌ماهه اخیر عرضه PC و لپ‌تاپ حدود 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

عملکرد سایر زیرمجموعه‌های این بخش قابل‌قبول‌تر به نظر می‌رسد. به عنوان مثال، به لطف رشد Xbox Game Pass، درآمد حاصل از سرویس‌ها و محتوای Xbox در فصلی که گذشت 3 درصد رشد داشته و درآمد به دست آمده از اشتراک‌های بازی در فصل اخیر حدود 1 میلیارد دلار اعلام شده است. همچنین، درآمد مربوط به جست‌وجو و تبلیغات (بدون احتساب هزینه‌های خرید ترافیک) تا 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. به گفته ساتیا نادلا، موتور جست‌وجوی Bing در حال حاضر بیش از 100 میلیون کاربر فعال روزانه دارد.

در پایان گفتنی‌ست، کمپانی مایکروسافت در سه‌ماهه اخیر از سرمایه‌گذاری جدید چند میلیارد دلاری خود در OpenAI خبر داد و اعلام کرد که قصد دارد با استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی این کمپانی، ورژن جدیدی از موتور جست‌وجوی Bing را توسعه داده و نرم‌افزار Microsoft 365 را ارتقا دهد. ساتیا نادلا در رابطه با موفقیت مایکروسافت در حوزه هوش مصنوعی بر این باور است که این شرکت نسبت به سایرین در این زمینه برتری محسوسی داشته و محصول متمایزی برای ارائه کردن دارد.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4852-microsoft-q3-2023-financial-results.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا