اخبار فناوری

خبر جدید | معرفی Quest 3 – جدیدترین هدست VR و MR متا در پاییز عرضه می‌شود | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : مارک زاگربرگ (Mark Zuckerberg)، مدیرعامل متا، روز پنجشنبه 1 ژوئن 2023 (11 خرداد 1402)، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود، از طراحی و تولید جدیدترین هدست واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی متا خبر داد. این هدست جدید Quest 3 نام داشته و قرار است تجربه متمایزی از Quest 2 ارائه کند. رزولوشن بالاتر، عملکرد قوی‌تر، بهره‌مندی از تکنولوژی Meta Reality و فرم فاکتور باریک‌تر و راحت‌تر از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های Quest 3 به شمار می‌روند. گفتنی‌ست، هدست Quest 3 پاییز امسال در تمام کشورهایی که Meta Quest در آن پشتیبانی می‌شود، به بازار خواهد آمد. در ادامه اطلاعات بیشتری از مشخصات و امکانات این هدست جدید را ملاحظه می‌کنید.

شاید زمان معرفی این محصول کمی عجیب باشد زیرا با عرضه آن (پاییز امسال) ماه‌ها فاصله داریم. البته این شکاف چند ماهه حتما دلیلی دارد. یکی از این دلایل احتمالی می‌تواند تلاش متا به منظور جلب توجه کاربران پیش از معرفی هدست اپل باشد. شایعات حاکی از آنند که اپل هفته آینده در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان خود (WWDC) احتمالا نخستین هدست واقعیت مجازی خود را معرفی خواهد کرد؛ هدستی که طرفداران اپل سال‌هاست در انتظار دیدنش هستند!

به گفته متا، Quest 3 قدرتمندترین هدست این شرکت تا کنون خواهد بود. طبق ادعای شرکت سازنده، وجود نمایشگری با بالاترین وضوح (نسبت به نسل‌های پیشین) در کنار لنزهای پنکیکی، موجب می‌شوند که محتوای نمایشی بهتر از هر زمان دیگری دیده شود. مطمئنا وجود پیکسل‌های بیشتر در نمایشگر به توان پردازشی بالاتری نیاز دارد. البته متا به نوع پروسسور مورد استفاده در این هدست اشاره‌ای نکرده، اما مدعی شده که Quest 3 نخستین هدستی‌ست که از نسل بعدی چیپ‌ست‌های اسنپ‌دراگون بهره می‌برد (چیپ‌ستی که قرار است با همکاری متا به تولید برسد). به گفته متا، عملکرد گرافیکی این چیپ‌ست در مقایسه با اسنپ‌دراگون به کار گرفته شده در Quest 2، بیش از 2 برابر افزایش یافته است.

تکنولوژی Meta Reality در هدست Quest 3، به شما اجازه می‌دهد که دنیای فیزیکی اطراف خود را با دنیای مجازی پیوند بزنید. این تکنولوژی به شکل هوشمندانه اشیاء پیرامونی را درک کرده و به آنها واکنش نشان می‌دهد تا به این وسیله بتواند فضای فیزیکی اطراف را به شیوه‌های طبیعی و شهودی پیمایش کند؛ کاری که در گذشته تقریبا غیرممکن بود. توانایی بالا در بازتولید دقیق رنگ‌ها، یادگیری ماشینی نوآورانه و درک مناسب از فضای اطراف موجب می‌شود که کاربر بتواند به طور همزمان با محتوای مجازی و دنیای فیزیکی در تعامل باشد.

در مقایسه با Quest 2، اجزای اپتیک در هدست Quest 3 (بدون در نظر گرفتن رابط فومی صورت) تا 40 درصد باریک‌تر شده و همین امر راحتی استفاده از این هدست را افزایش می‌دهد. به علاوه، کنترلرهای موسوم به Touch Plus در Quest 3 کاملا از نو طراحی شده و ساختار ارگونومیک‌تری دارند.

نکته جالب آنکه به لطف پیشرفت‌های صورت گرفته در تکنولوژی ردیابی (tracking)، دیگر از حلقه‌های بیرونی (که وظیفه ردیابی را بر عهده داشتند) خبری نیست. لذا علاوه ‌بر اینکه کاربر احساس می‌کند کنترلرها، ضمیمه طبیعی دستانش هستند، حجم کمتری را نیز اشغال می‌کنند. در اینجا نیز شاهد به کارگیری سیستم لرزاننده TruTouch هستیم که برای اولین بار در ساخت کنترلرهای Touch Po مورد استفاده قرار گرفته بود. ناگفته نماند، با توجه به پشتیبانی Quest 3 از قابلیت ردیابی دست (موسوم به Direct Touch) حتی می‌توانید بدون کنترلر نیز با اشیاء مجازی در ارتباط باشید.

هدست Quest 3 با تمام بازی‌ها (بیش از 500 مورد)، اپلیکیشن‌ها و تجربه‌های Quest 2 سازگاری داشته و موارد جدیدتری نیز به‌زودی به این لیست اضافه می‌شوند. این به‌گفته شرکت سازنده بدان معناست که Quest 3 بهترین مجموعه تجربیات واقعیت مجازی و ترکیبی را دارا خواهد بود.

در کنار اخبار مربوط به Quest 3، متا برای دارندگان هدست Quest 2 نیز خبرهای خوبی دارد. از چهارم ژوئن (14 خرداد) متا قصد دارد قیمت هدست Quest 2 را به این شکل کاهش دهد: ورژن 128 گیگابایتی به 299.99 دلار و مدل 256 گیگابایتی به 349.99 دلار. نکته جالب دیگر به آپدیت نرم‌افزاری قریب‌الوقوع متا مربوط می‌شود که به موجب آن، عملکرد CPU در Quest 2 و Quest Pro تا 26 درصد بهبود می‌یابد. همچنین، در نتیجه همین آپدیت، سرعت GPU در Quest 2 و Quest Pro به‌ترتیب تا 19 و 11 درصد افزایش خواهد یافت.

بدیهی‌ست که توسعه‌دهندگان می‌توانند این تغییرات را در هنگام برنامه‌نویسی برای این دو هدست لحاظ کنند. به این ترتیب، می‌توان انتظار داشت که به‌زودی شاهد گیم‌پلی روان‌تر، رابط کاربری واکنش‌گراتر و محتوای غنی‌تر برای هر دو هدست باشیم. همچنین، با فعال‌سازی قابلیت Dynamic Resolution Scaling برای هر دو هدست، بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌توانند بدون افت فریم، از افزایش تراکم پیکسلی بهره‌مند شوند.

هدست Quest 3 در پاییز امسال با قیمت 499.99 دلار برای مدل 128 گیگابایتی وارد بازار می‌شود. البته یک مدل دیگر با حافظه داخلی بیشتر (و قیمت نامعلوم) نیز پیش‌بینی شده است. متأسفانه متا جزییات بیشتری از مشخصات هدست Quest 3 را منتشر نکرده است. لذا علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی درباره این هدست باید تا برگزاری رویداد Meta Connect در 27 سپتامبر (5 مهر) منتظر بمانند. البته چنان‌چه دوست دارید در جریان جدیدترین اخبار مربوط به Quest 3 قرار بگیرید، می‌توانید با مراجعه به این صفحه و انجام ثبت نام، در آینده نزدیک اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4918-introducing-meta-quest-3-virtual-and-mixed-reality-headset.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا