اخبار فناوری

خبر جدید | معرفی Pixel Tablet با پایه اسپیکر شارژینگ – بازگشت گوگل به دنیای تبلت‌ها | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : شرکت گوگل در روز چهارشنبه 10 می 2023 (20 اردیبهشت 1402) در جریان کنفرانس Google I/O 2023 از تجربه جدید خود در ساخت یک تبلت با نام Pixel Tablet رونمایی کرد که پس از Pixel C در سال‌های دور به‌نوعی دومین تبلت این شرکت به‌حساب می‌آید. خبرها در مورد تصمیم گوگل برای ساخت یک تبلت از ماه‌ها پیش به گوش می‌رسید اما عملی شدن آن تا به امروز به‌تأخیر افتاد. پیکسل تبلت به صفحه‌نمایشی تقریباً 11 اینچی و پروسسور Tensor G2 مجهز شده و از لحاظ قیمتی در بین تبلت‌های نسبتاً گران‌قیمت قرار می‌گیرد. یکی از جذابیت‌های مهم این دستگاه پایه یا داک آن است که ضمن انجام شارژ بی‌سیم یک اسپیکر قدرتمند نیز به‌حساب می‌آید. این داک همراه دستگاه ارائه می‌شود.

از تجربه قبلی گوگل در ساخت یک تبلت اندرویدی حالا بیش از 7 سال می‌گذرد و در حالی‌که تا همین چندی پیش امکان بازگشت تبلت‌ها به سطح اول تولیدات سخت‌افزاری برندهای اصلی بازار چندان عملی به‌نظر نمی‌رسید اما پاندمی کرونا همه چیز را تغییر داد و با تعریف نیازهای تازه‌ای برای کاربران، رده PC‌ و تبلت را باید دیگر در بالاترین سطح مطرح کرد. Pixel Tablet با وجود آن‌که در دوران پساکرونا و در جریان افت سریالی و ادامه‌دار تبلت‌ها در ماه‌ها و فصل‌های اخیر معرفی شده اما هنوز در استفاده‌های مولتی‌مدیایی و کاربری‌های جدید مرتبط با خانه‌های هوشمند حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد.

پیکسل تبلت که در سه رنگ کرمی، خاکستری و صورتی (یا آن‌طور که گوگل می‌گوید: Hazel ،Porcelain و Rose) ارائه می‌شود طراحی نسبتاً ساده‌ای داشته و حاشیه‌های نچندان باریکی در چهار طرف صفحه‌نمایش آن دیده می‌شود. ابعاد این تبلت 8.1×169×258 میلی‌متر است و 493 گرم وزن دارد.

صفحه‌نمایش پیکسل تبلت برخلاف انتظار از نوع LCD انتخاب شده که به احتمال قریب به یقین تصمیمی برای پایین نگه‌داشتن قیمت دستگاه است. این پنل 10.95 اینچی از وضوح 1600×2560 پیکسل (نسبت 16:10) و تراکم 276 پیکسل در هر اینچ برخوردار است و روشنایی تایپیکال آن به 500nits می‌رسد. نرخ رفرش بالا جایی در این پنل ندارد و با یک صفحه‌نمایش عادی 60 هرتزی روبرو هستیم. بالای صفحه‌نمایش از دید افقی به یک دوربین 8 مگاپیکسلی سلفی با فوکوس ثابت و دیافراگم لنز 2.0 بر‌می‌خوریم که میدان دید 84 درجه‌ای داشته و مثل برخی دیگر از تبلت‌های پیشرفته امکان دنبال کردن سوژه در حین تماس تصویری را ارائه می‌دهد. سنسور اثر انگشت این تبلت در کناره دستگاه و روی دکمه پاور قرار دارد.

گوگل ظاهراً همین دوربین را در بخش پشتی نیز به‌کار گرفته و به‌عنوان یک نکته کاملاً منفی از فوکوس خودکار نیز در آن صرفنظر کرده است. ثابت بودن فوکوس دوربین در بخش پشتی دستگاه حتی در گوشی‌های ساده یک دهه پیش نیز چندان معمول نبوده است و این اقدام گوگل کمی بیش از اندازه غیر معمول به‌نظر می‌رسد.

پروسسور Tensor G2 دستگاه با تجهیز به دو هسته Cortex-X1، دو هسته Cortex-A78 و چهار هسته A55 توان نسبتاً بالایی را برای یک تبلت میان‌رده فراهم می‌کنند و گرافیک 7 هسته‌ای Mali-G710 نیز گزینه قابل‌قبولی برای این کلاس است. پیکسل تبلت به 8 گیگابایت رم LPDDR5 و 128 یا 256 گیگ حافظه داخلی UFS 3.1 مجهز شده است.

گوگل اشاره‌ای به ظرفیت باتری دستگاه نکرده و تنها به ذکر توان 27 وات ساعت آن بسنده کرده است. برای مقایسه بد نیست بدانیم که iPad Pro 11 2023 اپل با صفحه‌نمایش تقریباً یک‌اندازه و وزن کم‌تر 466 گرمی (در نسخه وای‌فای) از باتری با توان 28.65 وات ساعت برخوردار است و توان 27Whr برای پیکسل تبلت بدین‌ترتیب نشان از باتری قابل‌قبولی دارد. این تبلت به وای‌فای 6، بلوتوث 5.2‌، اتصال NFC و UWB مجهز شده و مسیریاب‌های ماهواره‌ای نیز ظاهراً جایی در آن ندارند. این تبلت از سیم‌کارت پشتیبانی نمی‌کند و در نتیجه تنها راه ارتباط آن با دنیای خارج از طریق وای‌فای خواهد بود.

یکی از جذابیت‌های پیکسل تبلت به داک شارژرینگ آن تعلق دارد که به‌صورت مغناطیسی به تبلت متصل شده و جدا از شارژ بی‌سیم نقش یک بلندگوی بزرگ را نیز ایقا می‌کند. درون این داک یک اسپیکر بزرگ فول‌رنج 43 میلی‌متری جای گرفته که روی کاغذ صدایی فراتر از چهار اسپیکر خود تبلت ارائه می‌کند. طراحان این داک ظاهراً این ایده را در سر داشتند که در زمان استفاده نکردن از دستگاه با قرار دادن آن روی این داک شارژینگ می‌توان این تبلت را به یک نمایشگر هوشمند یا اسپیکر هوشمند نظیر آن‌چه پیش از این در Nest Hub Max و کمی دورتر Home Hub گوگل دیده بودیم تبدیل کرد و از آن جدا از پخش مولتی‌مدیا با صدای فرگیر برای کنترل المان‌های حاضر در خانه هوشمند سود جست. این داک همراه تبلت و در جعبه آن ارائه می‌شود.

Pixel Tablet با سیستم‌عامل اندروید 13 و تضمین پنج ساله آپدیت از 20 ژوئن (30 خرداد) با قیمت 499 دلار به بازار آمریکا، 599 پوند در بازار بریتانیا و 679 یورو در بازار اروپا عرضه می‌شود.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4878-introducing-google-pixel-tablet.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا