اخبار فناوری

خبر جدید | معرفی Pixel Fold اولین گوشی تاشوی شرکت گوگل با پردازنده Tensor G2 | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : شرکت گوگل در روز چهارشنبه 10 می 2023 (20 اردیبهشت 1402) در کنفرانس Google I/O 2023 همزان با رونمایی از تبلت Pixel Tablet و جدیدترین گوشی سری a این شرکت با نام Pixel 7a از Pixel Fold به‌عنوان اولین تجربه خود در تولید یک گوشی تاشو پرده‌برداری کرد؛ پیکسل فولد که اطلاعات متعدد و تصاویر رسمی و غیر رسمی آن از چندین روز قبل در دسترس قرار داشت از فرم تاشوی افقی برخوردار است و در مقایسه با نمونه‌های بزرگی مثل Samsung Galaxy Z Fold4 و vivo X Fold2 از قامت کوتاه‌تر و صفحه‌نمایش‌های کوچک‌تری برخوردار است. پیکسل فولد از پروسسور Tensor G2 بهره می‌برد روی کاغذ برای یک پرچمدار 1,800‌ دلاری توان کم‌تری را نسبت به رقبا ارائه می‌کند.

آی‌وی راس (Ivy Ross) مدیریت ارشد بخش دیزاین گوگل در مورد شکل ظاهری و طراحی محصولات سخت‌افزاری جدید این شرکت از فراهم آوردن امکانی برای کاربران جهت انجام کار بیش‌تر با گزینه‌های کم‌تر سخن به میان آورده و می‌افزاید: «فناوری نباید تک‌منظوره باشد ما می‌خواهیم این دستگاه‌ها چند منظوره باشند.» اوج این چند منظوره بودن در بین سه دیوایس اصلی معرفی شده در این نوبت را می‌توان در پیکسل فولد اولین تجربه تاشوی گوگل جست‌وجو کرد که با برخورداری از دو صفحه‌نمایش در داخل و خارج و دوربین‌هایی که علاوه بر وظیفه اصلی برای برداشت سلفی نیز به‌کار می‌روند رویکرد چند منظوره گوگل را به‌خوبی به‌نمایش می‌گذارند.

Pixel Fold در نگاه اول از هارمونی آشنایی با دیگر محصولات اخیر گوگل برخوردار است و شکل خاص لنزهای دوربین به‌روشنی از تعلق آن خانواده پیکسل سخن می‌گوید. لولای دستگاه از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده که در استحکام هرچه بیش‌تر آن موثر خواهد بود و روی صفحه‌نمایش خارجی نیز از پوشش Gorilla Glass Victus استفاده شده است. در هنگام بسته بودن گوشی در یک سمت به کناره‌های گرد و خمیده بر می‌خوریم و در سمت لولا از طراحی تخت و صاف استفاده شده است. با باز کردن گوشی و پنهان شدن لولای مرکزی، کناره‌های گرد و زوایای نرمی در هر چهار طرف صفحه‌نمایش پدیدار می‌شود که تا حدودی به تجربه Z Fold4 سامسونگ شباهت دارد.

تبلت جدید گوگل در دو رنگ مشکی و کرمی (که شرکت سازنده از آن‌ها به‌ترتیب با عنوان Obsidian و Porcelain) ارائه می‌شود و در هر دو نیز نوار پیرامونی و بخش دوربین‌ها از طیف رنگی نزدیکی انتخاب شده‌اند. بدنه گوشی با استاندارد IPX8 در برابر نفوذ رطوبت و غوطه‌وری در آب شفاف (با عمق و زمان مشخص) مقاوم است اما درجه حفاظتی خاصی برای گرد و خاک ارائه نمی‌کند. پیکسل تبلت در قیاس با اغلب همتایان خود با انتخاب نسبت تصویر متمایزی برای نمایشگرهای داخلی و خارجی، اندکی کوتاه‌قامت‌تر و تا حدودی عریض‌تر است که این موضوع در نحوه استفاده از دستگاه نیز تأثیرگذار خواهد بود. طول و عرض گوشی در حالت بسته به‌ترتیب 139.7 و 79.5 میلی‌متر است که در مقایسه با Z Fold4 با طول و عرض 155.1 و 67.1 میلی‌متر به‌خوبی قامت کوتاه‌تر و عرض بیش‌تر پیکسل فولد را نمایش می‌دهند. این ماجرا با باز کردن گوشی تشدید شده و در حالی‌که عرض Z Fold4 با صفحه‌نمایش یک‌اندازه 7.6 اینچی (البته با نسبت تصویر متفاوت) به 130.1 میلی‌متر می‌رسد، پیکسل فولد با عرض 158.7 میلی‌متری حوالی 3 سانتی‌متر عریض‌تر است!

از جمله جذابیت‌های قابل توجه پیکسل فولد باید به ضخامت آن اشاره کرد که در حالت باز یکی از کم‌ترین مقادیر در این کلاس و تنها 5.8 میلی‌متر است و با بستن آن نیز به ضخامت 12.1 میلی‌متری می‌رسیم. برای مقایسه بد نیست بدانیم که گلکسی Z Fold4 در حالت باز 6.3 میلی‌متر ضخامت دارد و بیشترین ضخامت آن در حالت بسته نیز به 15.8 میلی‌متر می‌رسد. وزن گوشی 283 گرم است که با توجه به اندازه نچندان بزرگ صفحه‌نمایش خارجی و حجم باتری نزدیک به رقبا کمی سنگین به‌نظر می‌رسد. (مقایسه کنید با وزن 263 گرمی گلکسی زد فولد4)

صفحه‌نمایش خارجی دستگاه یک نمونه نسبتاً کوچک 5.8 اینچی با نسبت نچندان کشیده 17.4:9 است که از وضوح 1080×2092 پیکسل و تراکم 408ppi بهره می‌برد. این صفحه‌نمایش OLED‌ از نرخ رفرش حداکثر 120 هرتزی برخوردار است و حداکثر روشنایی HDR و نقطه‌ای آن نیز به‌ترتیب به 1,200 و 1,550nits می‌رسد. این پنل با پوششی از جنس Gorilla Glass Victus‌ محافظت می‌شود.

با باز کردن گوشی صفحه‌نمایش بزرگ 7.6 اینچی 8 بیتی OLED گوشی با نسبت تقریباً مربعی 6:5 روبرو می‌شویم که از وضوح 1840×2208 پیکسل و تراکم 380ppi بهره می‌برد. حداکثر نرخ رفرش این صفحه‌نمایش نیز 120 هرتز انتخاب شده اما در صفحه مشخصات گوشی به فناوری LTPO (کاهش نرخ رفرش به مقادیر بسیار پایین برای مصرف انرژی کم‌تر) اشاره‌ای نشده است. کنتراست 1,000,000:1، نمایش محتوای HDR و حداکثر روشنایی معمول و نقطه‌ای به‌ترتیب 1,000 و 1,450nits سایر مشخصات این صفحه‌نمایش را تشکیل می‌دهند. روی این پنل طبق انتظار پوشش انعطاف‌پذیر پلاستیکی موسوم به Ultra Thin Glass استفاده شده و در مورد میزان چین‌خردگی احتمالی محوطه لولا در مرکز صفحه‌نمایش نیز تا حضور این گوشی در بازار و در دست گرفتن آن باید به انتظار نشست. از جمله نکات منفی این صفحه‌نمایش باید به حاشیه‌های نسبتاً زیاد آن به‌خصوص در بالا و پایین اشاره کرد که برای مدل گران‌قیمتی در این سطح چندان قابل قبول به‌نظر نمی‌رسد.

بالای صفحه‌نمایش داخلی یک دوربین 8 مگاپیکسلی فیکس‌فوکوس با f/2.0 قرار دارد و صفحه‌نمایش خارجی نیز به یک دوربین 9.5 مگاپیکسلی f/2.2‌ بدون فوکوس خودکار مجهز شده است. سنسور اثر انگشت در این گوشی مثل همتای سامسونگی آن نه درون صفحه‌نمایش بلکه در کناره دستگاه جای گرفته است.

پیکسل فولد از سه دوربین در بخش پشتی بهره می‌برد که با توجه به امکان باز شدن دستگاه می‌توان از هرسه آن‌ها برای گرفتن عکس‌های سلفی نیز بهره گرفت. دوربین اصلی گوشی یک نمونه 48 مگاپیکسلی نچندان هیجان‌انگیز با سنسور کوچک 1/2 اینچی‌ست که پیکسل‌های 0.8 میکرونی آن در یک ترکیب چهارگانه به اندازه 1.6 میکرون در وضوح پیش‌فرض 12 مگاپیکسلی دست پیدا می‌کنند. لنز مقابل این دوربین از گشودگی دیافراگم 1.7 برخوردار بوده و لرزه‌گیر اپتیکال یا OIS نیز در لیست مشخصات آن دیده می‌شود. این دوربین حداکثر با وضوح 4K با 60 فریم در ثانیه فیلم‌برداری می‌کند.

دوربین دوم یک نمونه اولتراواید با وضوح 10.8 مگاپیکسل است که فاقد فوکوس خودکار است و لنز f/2.2 مقابل آن میدان دید گسترده 121.1 درجه‌ای را پوشش می‌دهد. سایز سنسور این دوربین نیز بسیار کوچک و تنها 1/3 اینچ است و اندازه پیکسل‌های آن نیز تنها به 1.25 میکرون می‌رسد. در نهایت سومین دوربین این قسمت یک 10.8 مگاپیکسلی از نوع تله‌فتوست که از 5 برابر زوم اپتیکال و 20 برابر زوم دیجیتال (یا آن‌طور که گوگل می‌گوید Super Res Zoom up to 20x) پشتیبانی می‌کند. اندازه سنسور این دوربین 1/3.1 اینچ بوده و دیافراگم لنز آن نیز 3.05 است.

پردازنده گوشی از همان نوع Tensor G2 قبلی گوگل انتخاب شده که پیش از این در پیکسل 7 و پیکسل 7 پرو نیز حضور داشت؛ در ساختار این پروسسور 5 نانومتری از دو هسته Cortex-X1 با فرکانس 2.85 گیگاهرتز در بالاترین سطح، دو هسته 2.35 گیگاهرتزی Cortex-A78 در سطح میانی و چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی A55 در سطح پایین استفاده شده است. گرافیک این پروسسور نیز از نوع 7 هسته‌ای Mali-G710 است. این ترکیب پردازشی با وجود آن‌که در مباحث گرافیکی و هوش مصنوعی جایگاه نسبتاً مناسبی را به خود اختصاص می‌دهد اما در حضور رقبای مجهز به Snapdragon 8 Gen 2 با هسته‌های قدرتمند Cortex-X3 و Cortex-A715 احتمالا حرف چندانی در زمینه پردازشی نخواهد داشت. این داستان در مورد رم و حافظه داخلی گوشی نیز صادق است چرا که در حضور رقبای دارای رم LPDDR5X و حافظه داخلی UFS 4.0،‌ گوگل همچنان از فناوری قدیمی‌تر LPDDR5 برای رم و UFS 3.1 برای حافظه داخلی استفاده کرده است. رم گوشی 12 گیگابایت است و حافظه داخلی غیر قابل ارتقاء آن نیز 256 یا 512 گیگابایت انتخاب شده است.

ظرفیت باتری گوشی 4,821 میلی امپر ساعت است که از باتری 4,400mAh گلکسی Z Fold4 قوی‌تر بوده اما در سطح برخی دیگر از زقبا مثل vivo X Fold2 است. این باتری به‌گفته شرکت سازنده در شرایط خاص تا 24 ساعت تأمین‌کننده نیاز گوشی خواهد بود و دوام آن در حالت Extreme Batery life به 72 ساعت نیز می‌رسد. حداکثر توان شارژر مورد پشتیبانی این باتری 30 وات است اما طبق انتظار خبری از شارژر همراه گوشی نیست و باید آن را به صورت جداگانه تهیه کرد. این گوشی از شارژ بی‌سیم با فناوری Qi نیز پشتیبانی می‌کند اما این یکی نیز جداگانه عرضه می‌شود.

پیکسل فولد جدا از 5G در هر دو شبکه mmWave و Sub-6GHz از NFC، وای‌فای 6E دو باند، بلوتوث 5.2 و UWB پشتیبانی کرده و مسیریاب ماهواره‌ای دو فرکانسی نیز در لیست مشخصات آن دیده می‌شود. طبیعتاً از گوشی پیشرفته‌ای در این سطح انتظار مشاهده حفره 3.5 میلی‌متری اتصال هدست نمی‌رود اما در عوض برای غنی کردن تجربه مولتی‌مدیایی گوشی از 2 اسپیکر استریو و 3 میکروفون در آن استفاده شد است. پورت USB-C این مدل نیز از استاندارد سرعتی USB 3.2 Gen 2 برخوردار است. این گوشی همچنان از دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند اما تنها یکی از آن‌ها به‌صورت فیزیکی خواهد بود و سیم‌کارت دوم به‌صورت الکترونیکی یا eSIM در دسترس قرار می‌گیرد.

Google Pixel Fold با سیستم‌عامل اندروید 13 و تضمین 5 آپدیت با قیمت پایه 1,799 دلار از «ماه آینده» به بازار آمریکا عرضه شده و در ادامه در برخی دیگر بازارها از جمله آلمان، ژاپن و بریتانیا نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4876-introducing-google-pixel-fold.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا