اخبار فناوری

خبر جدید | معرفی گوشی مقاوم Nokia XR21 با استاندارد IP69K، دو دکمه قابل برنامه‌ریزی و پردازنده Snapdragon 695 | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : گوشی‌های مقاوم یا rugged phoneها به خانواده‌ای از گوشی‌های موبایل اطلاق می‌شود که برای کار در شرایط خاص و مقاومت در برابر ناملایمات محیطی طراحی شده‌اند. برندهای انگشت‌شماری در این زمینه فعالند که از آن جمله می‌توان به سامسونگ با سری Xcover، موتورولا با سری Defy و گوشی‌های برند Cat اشاره کرد. نوکیا نیز در سال 2021 با معرفی XR20 اولین تجربه خود را در این زمینه ارائه کرد. نسل جدید این گوشی در روز چهارشنبه 3 می 2023 (13 اردیبهشت 1402) با نام Nokia XR21 معرفی شده که نسبت به مدل پیشین علاوه بر بهبود در گزینه‌های پردازشی و مولتی مدیایی در مهم‌ترین وظیفه دستگاه یعنی کیفیت مقاومت در شرایط سخت نیز با ارتقاء روبرو شده است.

XR21 از طراحی کلاسیکی بهره می‌برد نسبت به XR20 نیز ساده‌تر بوده و با لنزهای کوچک دوربین و پرهیز از المان‌های معمول و اغلب زمخت گوشی‌های مقاوم، به میزان زیادی به گوشی‌های میان رده چند سال پیش شباهت دارد. بدنه و شاسی گوشی با کنار گذاشتن عناوین دهان پرکن نوکیا (پلی‌کربنات ضد ضربه برای پشت و ضربه‌گیرهای TPU در قاب پیرامونی) عملاً از پلاستیک ساخته شده‌اند که برای یک گوشی مقاوم با قیمت بالا امتیاز ویژه‌ای به‌همراه ندارند. روی صفحه‌نمایش البته از پوشش گوریلاگلس ویکتوس استفاده شده که انتخاب مطلوبی برای جلوگیری از آسیب به صفحه‌‌نمایش است.

در حالی‌که XR20 دو سال پیش با استاندارد مقاومت IP68 ارائه شده بود، XR21 این استاندارد را با دو پله ارتقاء روبرو ساخته و با برخورداری از استاندارد IP69K نه‌تنها از گرد و خاک و غوطه‌وری در آب شفاف (با عمق و زمان مشخص) جان سالم به‌در می‌برد بلکه پاشیده شدن آب با سرعت و شدت زیاد (water jet) با دمای بالا نیز مشکلی برای آن ایجاد نمی‌شود. این گوشی طبق انتظار تست‌های مرتبط با استاندارد مقاومت MIL-STD-810H را نیز پشت سر گذاشته و به‌گفته شرکت سازنده افتادن از ارتفاع 1.5 تا 1.8 میلی‌متری منجر به آسیب جدی در آن نمی‌شود. البته نوکیا به جنس ماده‌ای که گوشی پس از این سقوط به آن برخورد می‌کند (به‌عنوان فاکتوری مهم و تعیین‌کننده) اشاره‌ای نکرده است. XR21 همچنین امکان کارکرد در محیط‌های با دمای بسیار پایین و بالا را نیز ارائه می‌کند که البته در این کلاس امری طبیعی به‌حساب می‌آید.

از دیگر ویژگی‌های مرتبط با عملکرد اصلی XR21 باید به امکان کار کردن با آن با دستکش و دو دکمه فیزیکی قابل برنامه‌ریزی اشاره کرد که یکی مثل XR20 به‌رنگ قرمز در بالا قرار دارد و دیگری به‌رنگ مشکی و با سطحی برجسته در کناره سمت چپ جای گرفته است. از محل اتصال بند اما برخلاف XR20 در این گوشی خبری نیست.

XR21 طبق انتظار از یک گوشی مقاوم چندان کوچک و سبک نبوده و ضخامت 10.45 میلی‌متری و وزنی برابر با 231 گرم دارد. هر دوی این اعداد البته نسبت به XR20 با ضخامت 10.64 میلی‌متری و وزن 248 گرمی کاهش پیدا کرده‌اند.

با کنار گذاشتن جزییات مربوط به مقاومت دستگاه با گوشی نسبتاً ساده‌ای در رده میانی روبرو می‌شویم که با وجود تغییرات مشهود نسبت به XR20 هنوز در قیاس با همتایان خود، جایگاه چندان بالایی در سطح متوسط تصاحب نمی‌کند؛ صفحه‌نمایش گوشی نسبت به قبل کوچک‌تر شده و از 6.67 اینچ پیشین به 6.49 اینچ رسیده است. وضوح این پنل IPS LCD همچنان 1080×2400 پیکسل است اما با ارائه نرخ رفرش حداکثر 120 هرتزی جذابیت تازه‌ای در آن دیده می‌شود. حاشیه‌های ضخیمی در دورتادور این پنل به‌چشم می‌خورد و به‌خصوص در پایین با حاشیه کاملاً بزرگی روبرو می‌شویم. این صفحه‌نمایش همانطور که پیش از این نیز اشاره شد با پوششی از جنس گوریلاگلس ویکتوس پشتیبانی می‌شود و حداکثر روشنایی آن در حالت عادی و زیر نور خورشید به‌گفته نوکیا به‌ترتیب به 450 و 550 نیت می‌رسد. این صفحه‌نمایش همچنین امکان کارکرد با دستان خیس و دستکش را نیز دارد که در برخی شرایط دشوار محیطی گزینه‌های حیاتی و مهمی به‌حساب می‌آیند.

دوربین سلفی پانچی مرکز صفحه‌نمایش از وضوح 16 مگاپیکسلی (ظاهراً با f/2.5) برخوردار است و از آن برای تشخیص چهره ساده دو بعدی و بازگشایی قفل سیستم‌عامل نیز می‌توان بهره گرفت. سنسور اثر انگشت با توجه به فناوری ساخت صفحه‌نمایش و کلاس گوش جایی در پنل نداشته و در کناره سمت راست جای دارد.

دوربین‌های بخش پشتی شامل یک دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی و یک دوربین 8 مگاپیکسلی با لنز اولتراواید می‌شود که با پوششی از جنس شیشه مقاوم +Gorilla Glass DX با امکان گذردهی 98 درصدی نور محافظت می‌شوند. نوکیا اشاره‌ای به جزییات بیش‌تر دوربین‌ها از جمله نوع و اندازه سنسور، سایز پیکسل‌ها و گشودگی دیافراگم لنز نکرده اما برخی منابع از 1/2 اینچی بودن سنسور دوربین اصلی و گشودگی دیافراگم f/1.79 (عملاً f/1.8) آن و حسگر 1/4‌ اینچی دوربین اولتراواید با لنز f/2.2 فیکس فوکوس سخن می‌گویند. این مجموعه با این‌‌که چندان سطح بالا به‌نظر نمی‌رسد اما با توجه به ذکر قابلیت‌هایی مثل عملکرد دوربین ورزشی، صدای فراگیر OZO Spatial و حذف نویز باد احتمالا برای این کلاس راضی‌کننده خواهد بود. Flash shot یکی دیگر از قابلیت‌های دوربین اصلی است که امکان حفظ فوکوس برای یک سوژه در حال حرکت را فراهم می‌کند. در این مجموعه همچنین از دو فلش LED استفاده شده که می‌توان از آن‌ها برای فرستادن پیغام کمک یا SOS استفاده کرد.

پلتفرم پردازشی دستگاه از نوع Snapdragon 695 5G انتخاب شده که دو هسته َA78 و شش هسته A55 را همراه با گرافیک Adreno 619 ارائه کرده و پروسسور نسبتاً قابل قبولی در این کلاس به‌حساب می‌آید. رم گوشی 6 گیگابایت بوده و 128 گیگابایت حافظه داخلی دارد.

در بخش ارتباطات دستگاه به‌جز پشتیبانی از 5G باید به بلوتوث 5.1، وای‌فای 5 و حفره 3.5 میلی‌متری اتصال هدست اشاره کرد و برخلاف تقریباً تمامی گوشی‌های میان‌رده مشابه از مسیریاب‌های ماهواره‌ای دو فرکانسی با حضور اغلب گزینه‌های موجود پشتیبانی می‌کند. XR21 از اسپیکرهای دوگانه بهره و 2 میکروفون بهره می‌برد.

ظرفیت باتری گوشی از 4,630mAh در مدل قبلی ارتقاء پیدا کرده و به 4,800 میلی ساعت رسیده که با توجه به کوچک‌تر شدن صفحه‌نمایش انتظار دوام بالاتری را در این مدل ایجاد می‌کند. توان شارژر همراه گوشی نیز ارتقاء پیدا کرده و از 18 به 33 وات رسیده است اما نوکیا از یکی از جذابیت‌های اصلی XR20 پیشین یعنی شارژ بی‌سیم در این گوشی صرفنظر کرده است.

Nokia XR21 با سیستم‌عامل اندروید 12 و رابط کاربری نزدیک به اندروید خام در اوائل ماه زوئن با قیمت 499 پوند در بریتانیا و 599 یورو در برخی کشورهای اروپایی عرضه می‌شود که به‌ترتیب 50 پوند و 100 یورو نسبت به قیمت ورود به بازار XR20 بیش‌تر شده است. عرضه یک گوشی گران‌قیمت با سیستم‌عامل قدیمی طبیعتاً نکته چندان مثبتی برای برند نوکیا محسوب نمی‌شود اما در عوض شرکت سازنده 3 سال آپدیت سیستم‌عامل و 4 سال پشتیبانی امنیتی آن را مثل XR20 تضمین کرده است.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4866-introducing-nokia-xr21.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا