اخبار فناوری

خبر جدید | آشنایی با Aquos R8 و Aquos R8 Pro – پرچمدارانی با نمایشگر استثنایی و دوربین لایکا | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : کمپانی شارپ هر ساله در ماه می از جدیدترین پرچمدار خود رونمایی می‌کند. امسال نیز مطابق همین رویه، این برند ژاپنی روز سه‌شنبه 9 می 2023 (19 اردیبهشت 1402) از دو اسمارت‌فون پرچمدار خود با نام‌های Aquos R8 و Aquos R8 Pro پرده برداشت. این نخستین باری‌ست که برند شارپ اقدام به عرضه ورژن Pro می‌کند. به این ترتیب، Aquos R8 Pro نسخه به‌روزرسانی‌شده Aquos R7 بوده و Aquos R8 ورژن ضعیف‌شده نسخه پرو به شمار می‌رود. مثل مدل‌های قبلی، در اینجا هم نمایشگر و دوربین جزو برجسته‌ترین مشخصات این دو گوشی هستند. گفتنی‌ست، در حال حاضر شیائومی و شارپ تنها برندهایی هستند که در ساخت دوربین‌های گوشی‌های خود با لایکا همکاری می‌کنند.

Sharp Aquos R8 Pro

در قسمت جلویی گوشی، به جز حفره پانچی دوربین سلفی، المان قابل‌ذکری به چشم نمی‌خورد، اما مهم‌ترین بخش طراحی Aquos R8 Pro در قسمت پشتی آن است؛ جایی که یک حلقه بسیار بزرگ در قسمت بالایی پشت بدنه دیده می‌شود. در مرکز این حلقه دوربین اصلی و در دو طرف آن سایر اجزای مجموعه (مثل دوربین عمق و فلش ال‌ای‌دی) قرار گرفته‌اند. البته به گفته شرکت سازنده، این حلقه – علاوه بر جای دادن مجموعه دوربین – در دفع حرارت گوشی نیز نقش داشته و به نوعی می‌توان آن را بخشی از سیستم خنک‌کننده آن به حساب آورد. گفتنی‌ست، بدنه گوشی به رنگ مشکی بوده و با داشتن درجه حفاظت IP68 و IP65 در برابر آب و گردوخاک مقاوم است.

همانند مدل پیشین، یک نمایشگر Pro IGZO OLED به این گوشی اختصاص یافته است. قطر نمایشگر 6.6 اینچ و وضوح آن +WUXGA (معادل 1260×2730 پیکسل) اعلام شده که در مقایسه با برخی پرچمداران یک سر و گردن بالاتر است. روشنایی نقطه‌ای 2000 نیتی و نرخ به‌روزرسانی تطبیقی بین 1 تا 240 هرتز، از نقاط قوت این نمایشگر به حساب می‌آیند. لازم به ذکر است، نمایشگر Aquos R8 Pro از محتوای دالبی ویژن پشتیبانی کرده و می‌تواند نور آبی زیان‌آور را تا 50 درصد کاهش دهد.

همان طور که از یک پرچمدار تمام‌عیار انتظار می‌رود، Aquos R8 Pro نیز با چیپ‌ست Snapdragon 8 Gen 2 وارد بازار می‌شود. این تراشه 4 نانومتری مشتمل بر یک هسته 3.19 گیگاهرتزی Cortex-X3، دو هسته Cortex-A715 و دو هسته Cortex-A710 (با فرکانس 2.8 گیگاهرتز) و نهایتا سه هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A510 بوده و واحد پردازش گرافیکی آن Adreno 740 است. گفتنی‌ست، 12 گیگابایت حافظه رم (از نوع LPDDR5X) و 256 گیگابایت حافظه داخلی (از نوع UFS 4.0) برای این گوشی در نظر گرفته شده که با توجه به پشتیبانی از میکرو اس‌دی، می‌توان آن را تا 1 ترابایت دیگر ارتقا داد.

در حلقه بزرگ پشت دستگاه، یک دوربین به وضوح 47.2 مگاپیکسل در پشت لنزی به گشودگی f/1.9 قرار گرفته است. این دوربین از یک سنسور بزرگ 1 اینچی با لنز Summicron تشکیل شده که با تأییدیه از برند آلمانی لایکا به تولید رسیده است. این دوربین به فوکوس خودکار تشخیص فاز مجهز بوده و از لرزه‌گیر الکترونیکی (EIS) بهره می‌برد. همچنین، طبق ادعای شرکت سازنده، سرعت پردازش برای عکاسی HDR در این دوربین تا 40 درصد نسبت به مدل قبلی بهتر شده است. به لطف یک موتور هوش مصنوعی، دوربین اصلی می‌تواند حیوانات خانگی در حال حرکت را شناسایی کند. همچنین، حالت‌هایی برای عکاسی از آسمان شب و نورافشانی برای این دوربین پیش‌بینی شده است.

شرکت سازنده کیسی را (به عنوان وسیله جانبی) برای این گوشی طراحی کرده که امکان اضافه کردن لنزهای مختلف – از جمله فیلتر ND – به دوربین اصلی را فراهم می‌کند. در کنار این دوربین، تنها یک دوربین عمق 1.9 مگاپیکسلی دیده شده و لذا برخلاف بسیاری از پرچمدارها، این گوشی فاقد دوربین اولتراواید یا لنز تله‌فوتو است. این ترکیب تقریبا همان ترکیب مجموعه اپتیک در پرچمدار سال گذشته شارپ است، با این تفاوت که در مجموعه دوربین Aquos R8 Pro یک سنسور طیف رنگ نیز تعبیه شده است. هدف از قرار دادن این سنسور، برداشت دقیق‌تر رنگ‌ها در عکاسی است. ناگفته نماند، یک دوربین سلفی 12.6 مگاپیکسلی (f/2.3) در ناچ قطره آب بالای نمایشگر جا گرفته است.

درباره باتری گوشی اطلاعات زیادی در دست نیست و فقط می‌دانیم ظرفیت آن 5,000 میلی‌آمپر ساعت است. یکی از مشخصات برجسته Aquos R8 Pro، حسگر اثر انگشت آن است که زیر لایه نمایشگر تعبیه شده است. این حسگر یک سنسور اولتراسونیک سه بعدی (موسوم به 3D Sonic Max) بوده و محصول شرکت کوالکام است. علاوه بر این سنسور، کاربر می‌تواند با استفاده از قابلیت تشخیص چهره (با امکان احراز هویت از روی ماسک) نیز گوشی را قفل‌گشایی کند. لازم به ذکر است، اسپیکرهای استریوی این اسمارت‌فون از صدای دالبی آتموس پشتیبانی می‌کنند.

اسمارت‌فون جدید شارپ با اندروید 13 وارد بازار می‌شود. شرکت سازنده تا 3 آپدیت اندروید را برای این دستگاه تضمین کرده و آپدیت‌های امنیتی نیز تا 5 سال برای آن در دسترس خواهد بود. گوشی هوشمند Aquos R8 Pro یک گوشی 5G بوده و علاوه بر سیم‌کارت نانو، از سیم‌کارت الکترونیکی (eSIM) هم پشتیبانی می‌کند. از دیگر گزینه‌های ارتباطی این محصول می‌توان به وای-فای 6، بلوتوث 5.3، پورت USB-C، جک هدفون، NFC و مسیریاب‌های ماهواره‌ای اشاره کرد.

Sharp Aquos R8

بدیهی‌ست که Aquos R8 در مجموع مشخصات پایین‌تری نسبت به نسخه پرو دارد (هرچند که در برخی موارد از ورژن پرو پیشی می‌گیرد). از لحاظ طراحی تنها تفاوت چشمگیر بین این دو مدل به چینش دوربین‌ها مربوط می‌شود. البته در Aquos R8 نیز مجددا شاهد یک حلقه در پشت دستگاه هستیم، با این تفاوت که این حلقه کمی کوچک‌تر شده و فلش ال‌ای‌دی و یکی از دوربین‌ها در خارج از حلقه جای گرفته‌اند. مثل نسخه پرو، در اینجا نیز مقاومت در برابر آب و گردوخاک (با درجه حفاظت IP68 و IP58) را شاهد هستیم، البته Aquos R8 پا را یک قدم فراتر گذاشته و با احراز استاندارد نظامی MIL-STD-810G، روی کاغذ استحکام و دوام بالاتری نسبت به نسخه پرو خواهد داشت.

در Aquos R8 نیز از پنل Pro IGZO OLED استفاده شده، اما علاوه بر قطره‌ای بودن ناچ، رزولوشن صفحه با یک افت قابل‌توجه به +FHD تنزل پیدا کرده و میزان روشنایی نقطه‌ای آن نیز به 1300 نیت کاهش یافته است. البته سایر مشخصات نمایشگر – از جمله نرخ به‌روزرسانی تطبیقی از 1 تا 240 هرتز، پشتیبانی از محتوای دالبی ویژن و کاهش 50 درصدی نور آبی – تغییری نداشته‌اند. در بخش پردازش نیز همان تراشه Snapdragon 8 Gen 2 به کار گرفته شده، اما شرکت سازنده در حافظه رم به 8 گیگابایت اکتفا کرده است. (حافظه داخلی همان 256 گیگابایت بوده و تا 1 ترابایت دیگر قابل ارتقاست)

رزولوشن دوربین اصلی در Aquos R8 به 50.3 مگاپیکسل افزایش یافته و گشودگی دیافراگم آن f/1.9 است. این دوربین دارای لنزی به نام Hektor بوده و مثل مدل پرو نتیجه همکاری با لایکاست. اما افزایش رزولوشن الزاما به معنای برتری این دوربین نیست، زیرا سنسور کوچک‌تری (به اندازه 1/1.55 اینچ) داشته و برخی امکانات دوربین 47.2 مگاپیکسلی در نسخه پرو برای آن ذکر نشده است. گفتنی‌ست، یک دوربین اولتراواید 13 مگاپیکسلی (با گشودگی دیافراگم f/2.3 و میدان دید 118 درجه) به کمک دوربین اصلی می‌آید. در جلوی دستگاه نیز یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی (f/2.0) به چشم می‌خورد.

یک باتری به ظرفیت 4,570 میلی‌آمپر ساعت این دیوایس را تغذیه می‌کند.. سایر مشخصات Aquos R8 – اعم از اسپیکرهای استریو، قابلیت تشخیص چهره، اندروید 13، ارتباطات 5G و سایر گزینه‌های ارتباطی – تفاوتی با نسخه پرو ندارد. البته، بر خلاف مدل پرو، Aquos R8 رنگ‌بندی مشکی نداشته و در رنگ‌های کرم و آبی به تولید می‌رسد.

قیمت و زمان عرضه

گوشی‌های هوشمند Aquos R8 و نسخه پروی آن از جولای 2023 وارد بازار ژاپن می‌شوند. مطابق با رویه قبلی شارپ، به احتمال زیاد عرضه این محصولات منحصر به کشور ژاپن است و اگر کاربری به داشتن آنها علاقه‌مند باشد، به ناچار باید آنها را از ژاپن وارد کند. قیمت این دیوایس‌ها هنوز از سوی شرکت سازنده اعلام نشده است. البته، با توجه به قیمت Aquos R7 – که با نرخ تبدیل ارز در هنگام عرضه به بازار، تقریبا برابر با 1,467 دلار بود – می‌توان قیمتی در همین حدود را برای Aquos R8 Pro پیش‌بینی کرد.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4880-introducing-sharp-aquos-r8-and-sharp-aquos-r8-pro.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا