اخبار فناوری

تولید انبوه تراشه های 12-14 نانومتری هواوی در حال انجام است. آینده بهتری در انتظار هواوی است؟

شرکت چینی هوآوی به دلیل تحریم های آمریکا به بهانه تضعیف امنیت ملی کشور، مدت هاست که دسترسی به فناوری و خطوط تولید تراشه را از دست داده است. با وجود تمام تحریم ها و مشکلات این شرکت، به نظر می رسد تولید انبوه تراشه های 12-14 نانومتری هواوی به خوبی پیش رفته است. با مایفون مگ با

تولید انبوه تراشه های 12-14 نانومتری هواوی به چه معناست؟!

شایعه طولانی مدت در مورد آینده هواوی تا حدودی در تابستان امسال احیا شده است. چرا که در سال جدید خبرهای خوبی از این شرکت خواهد بود. شایعه شده بود که هوآوی چیپست Kirin خود را برای پرچمداران سری P60 تولید خواهد کرد که قرار بود اوایل سال جاری عرضه شود. گوشی های سری P هواوی معمولا بر روی عکاسی تمرکز می کنند. هواوی به دلیل تحریم ها و قانون صادرات ویژه ایالات متحده به تراشه سازهایی که از فناوری آمریکا استفاده می کنند دسترسی ندارد.

تولید انبوه تراشه های 12-14 نانومتری هواوی

آنها همچنین دیگر نمی توانند تراشه ها را برای هواوی ارسال کنند، زیرا دریافت تراشه های پیشرفته ممنوع است. این شرکت که زمانی دومین مشتری بزرگ TSMC پس از اپل بود، اکنون مجاز به استفاده از چیپست های اسنپدراگون کوالکام است، اما این قطعات به گونه ای طراحی شده اند که از فناوری 5G استفاده نکنند. اخیراً یک افشاگر گفته است که هوآوی مدت هاست که تراشه های 12 نانومتری و 14 نانومتری را برای محصولات خود تولید می کند.

مشکلی که هواوی با آن مواجه است این است که فناوری ساخت بزرگترین کارخانه تولید تراشه چین، SMIC، از ظرفیت تولید تراشه‌های پیشرفته فراتر رفته و تنها می‌تواند نمونه‌های ۷ نانومتری مورد استفاده برای استخراج ارز دیجیتال تولید کند. این تراشه ها برای گوشی های هوشمند قابل استفاده نیستند. SMIC محدود به ساخت چیپست برای گوشی های هوشمند با استفاده از فرآیند 14 نانومتری است. فرآیند تولید این شرکت با فرآیند تولید 3 نانومتری که TSMC و Samsung Foundry تراشه های خود را به صورت انبوه تولید می کنند، فاصله زیادی دارد.

بازگشت هواوی به رقابت در بازار موبایل، اپل و سامسونگ را نگران کرده است

به بیان ساده، هرچه تعداد فرآیندهای تولید کمتر باشد، ترانزیستورهای بیشتری روی یک تراشه وجود دارد. به عنوان مثال، سری آیفون 11 2019 از تراشه 7 نانومتری A13 Bionic استفاده می کند که دارای 8.5 میلیارد ترانزیستور است. تراشه A16 Bionic در مدل‌های iPhone 14 Pro با استفاده از فرآیند تولید 4 نانومتری TSMC ساخته شده و نزدیک به 16 میلیارد ترانزیستور دارد. هر چه ترانزیستورهای یک تراشه بیشتر باشد، قدرتمندتر و کارآمدتر است. بنابراین زمانی که این شایعه برای اولین بار شنیده شد، به نظر منطقی نبود.

زیرا با استفاده از چیپست قدرتمندتر و کم مصرف تر، سری P60 را با مشکل مواجه می کند، و حتی در حال حاضر، پس از انتشار خبری در شبکه اجتماعی چینی Weibo (توسط هواوی مرکزی) مبنی بر آماده شدن هواوی برای تولید انبوه تراشه با استفاده از .12 و 14 نانومتر. فرآیند تولید هنوز منطقی نیست. در واقع نام سازنده تراشه ای که قطعات را تولید خواهد کرد ذکر نشده است، اما گزارش حاکی از آن است که تولید انبوه اولیه تراشه های 12 نانومتری و 14 نانومتری تقریبا آماده است.

تولید انبوه تراشه های 12-14 نانومتری هواوی

مطابق با PhoneArenaاین تراشه‌ها قبلاً توسط شرکت مورد استفاده قرار گرفته‌اند و در حالی که تراشه‌های 12 تا 14 نانومتری به هواوی در بازار گوشی‌های هوشمند کمکی نمی‌کنند، افشاکننده می‌گوید که می‌توان از آنها برای تامین انرژی دستگاه‌های پوشیدنی استفاده کرد. از سوی دیگر، پتنت جدید هواوی می تواند به این شرکت کمک کند تا تراشه های پیشرفته خود را توسعه دهد. این افشاگر اضافه می کند که در نهایت هوآوی می تواند به تولید تراشه های رده بالای خود دسترسی داشته باشد، اما این اتفاق در سال 2023 رخ نخواهد داد.

در واقع، داستان پشت صحنه این است که هواوی یک درخواست ثبت اختراع برای اجزای دستگاه EUV دارد. دستگاه EUV (لیتوگرافی فرابنفش شدید) جعبه‌ای گران‌قیمت به اندازه یک اتوبوس مدرسه است و از نور ماوراء بنفش برای حک کردن الگوهای مدار بر روی ویفرهای سیلیکونی نازک‌تر از موی انسان استفاده می‌کند. این دستگاه مهم است زیرا با ترانزیستورهای بیشتر روی یک تراشه، الگوهای مدار ظریف تر می شوند. فقط یک شرکت ماشین‌های EUV را تولید می‌کند، یک شرکت هلندی به نام ASML، که با درخواست‌های آمریکا مبنی بر عدم فروش آنها به چین موافقت کرد.

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا