اخبار فناوری

تماس تصویری موبایل بدون نیاز به اینترنت به زودی در ایران فعال می شود

نسل سوم یا شبکه مخابراتی 3G قابلیت مفیدی به نام تماس تصویری بدون نیاز به اینترنت دارد. ما در مورد یک فناوری جدید صحبت نمی کنیم، این فناوری است که در حدود سال 2004 در کشورهای پیشرفته تر تجاری شده است. در سال 1390 با اولین شبکه 3G کشور که توسط رایتل راه اندازی شد در ایران در دسترس قرار گرفت اما کمتر از 2 سال بعد به دلیل مخالفت برخی مراجع لغو شد. اما اخیرا وزیر ارتباطات این را گفته است تماس تصویری موبایل بدون نیاز به اینترنت به زودی در ایران فعال شد.

تماس تصویری موبایل بدون اینترنت در ایران

وزیر ارتباطات اعلام کرد به زودی تماس تصویری از طریق تلفن همراه بدون نیاز به نصب نرم افزار فعال می شود. همچنین اشاره شد که هزینه تماس تصویری بدون اینترنت زیاد نخواهد بود. طبیعتا از این توصیف کیفی نمی توان به قیمت دقیقی دست یافت!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه جدید شورای دولت از برقراری تماس تصویری با تلفن همراه خبر داد. به گفته وی، این احتمال بدون نصب نرم افزار ارائه خواهد شد و هزینه زیادی نخواهد داشت.

این قابلیت به گفته وزیر ارتباطات یک فناوری کاملا قدیمی است که مزیت رقابتی رایتل به عنوان اولین اپراتور شبکه 3G در ایران بوده است. رایتل در زمستان 1392 امکان برقراری تماس تصویری از طریق شبکه نسل سوم تلفن همراه ایران را ارائه کرد، اما کمتر از یک سال و نیم بعد، دیگر این قابلیت وجود نداشت. زیرا در خرداد 1392 پس از مخالفت برخی مراجع تقلید، ارائه این سرویس به دلیل آنچه «عدم ارتباط فرهنگی» نامیده شد، قطع شد.

در تابستان سال 1392 مقرر شد پیوست فرهنگی این سرویس توسط مرکز ملی فضای مجازی تدوین و تصویب و برای تصویب نهایی به شورای عالی فضای مجازی ارائه شود.

تماس تصویری 3G

تماس تصویری 3G

سال‌ها هیچ خروجی در زمینه ارائه مجدد تماس‌های ویدیویی در 3G به دست نیامد و سرانجام در ژوئن 2015 پرونده تماس تصویری بسته شد. در آن زمان ابوالحسن فیروزآبادی دبیر وقت شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد که دوران تماس های تصویری به پایان رسیده است. البته اگر شبکه 4G و 5G با سرعت اینترنت مناسب و بدون محدودیت وجود داشته باشد، دوران این فناوری واقعا به پایان رسیده است.

با این حال و با توجه به محدودیت های اینترنت کشور نامحدود (!).این فناوری تماس تصویری قرار است دوباره در شبکه 3G در ایران فعال شود.

باید منتظر ماند و دید هزینه هر دقیقه مکالمه تصویری در شبکه 3G چقدر خواهد بود و آیا کاربران آن را می پسندند یا نه. شما چی فکر میکنید

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا