اخبار فناوری

تراشه A16 اپل فرآیند تولید 3 نانومتری TSMC را نخواهد داشت

نسل اول فرآیند تولید 3 نانومتری TSMC همچنان همان ساختار FinFET را خواهد داشت. اولین گزارش ها حاکی از آن بود که تولید انبوه چیپ های مجهز به این فرآیند در سه ماهه سوم سال آینده آغاز خواهد شد. بنابراین انتظار می رفت که سری آیفون 14 با تراشه A16 اپل از این فناوری بهره مند شوند. اما آخرین گزارش ها حاکی از آن است که TSMC با مشکل مواجه است و تولید لیتوگرافی 3 نانومتری این شرکت در سه ماهه چهارم سال 2022 آغاز خواهد شد. اولین دسته از ظرفیت تولید برای این فرآیند به طور مساوی بین اپل و اینتل تقسیم خواهد شد.

TSMC مشکلاتی دارد و نمی تواند Apple A16 را با لیتوگرافی 3 نانومتری تولید کند

بدیهی است که سه ماهه چهارم سال 2022 برای شروع تولید سریال تراشه های پرچمدار آینده اپل بسیار دیر خواهد بود. بنابراین می توان فرض کرد که تراشه A16 Bionic اپل از فناوری فرآیند ساخت 3 نانومتری TSMC بهره نخواهد برد. انتظار می رود تراشه های آینده اپل دارای فرآیند 4 نانومتری (N4P) (همان 5 نانومتری بهبود یافته) باشند. در آن زمان بود که تراشه های پرچمدار اندرویدی دوست داشتند اسنپدراگون 8 نسل 1 و مدیاتک شانس 9000 آنها اکنون از لیتوگرافی 4 نانومتری استفاده می کنند.

همانطور که گفته شد، ظرفیت اولین سری تراشه های 3 نانومتری تولید شده توسط TSMC بین اپل و اینتل تقسیم خواهد شد. ما انتظار داریم که از این ظرفیت برای ساخت پردازنده M3 اپل استفاده شود. از سوی دیگر، حدس زدن اینکه اینتل برای چه پردازنده ای از این فناوری استفاده می کند، کار آسانی نیست. چرا که نسل سیزدهم تراشه های این شرکت مجهز به لیتوگرافی 10 نانومتری است. و نسل چهاردهم نباید چنین پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

گزارش های قبلی حاکی از آن است که تراشه اپل A16 Bionic نسبت به A15 Bionic 20 درصد بهبود عملکرد خواهد داشت. بر اساس این گزارش GizChina پردازنده A16 Bionic فناوری N4P TSMC استفاده می کند. این فناوری در واقع همان فرآیند ساخت 5 نانومتری است که اکنون دستخوش ارتقاء شده است. TSMC قبلاً برنامه ریزی کرده بود تا فناوری فرآیند تولید 3 نانومتری را در نیمه دوم سال 2022 به تولید انبوه برساند. با این حال، TSMC در پروژه فناوری لیتوگرافی 3 نانومتری خود با موانعی مواجه شده است و بعید است که بتواند آن را در نیمه دوم سال 2022 به موقع تولید کند. .

این ممکن است به این معنی باشد که ارتقاء سری آیفون 14 اپل در سال آینده مبتنی بر عملکرد نخواهد بود. این شرکت باید پارامترهای دیگری مانند دوربین و سایر سخت افزارها را بهبود بخشد. بنابراین از نظر عملکرد نباید انتظار زیادی از سری چهاردهم آیفون داشت. موضوع اصلی بحث در مورد آیفون های آینده طراحی آنهاست. زیرا گزارش ها در گذشته گزارش شده بود که اپل از سوراخ پانچ برای قرار دادن دوربین سلفی آیفون 14 استفاده خواهد کرد.

سری آیفون 14 اپل با نمایشگر کپسولی شکل عرضه خواهد شد

اگر به خاطر داشته باشید، طراحی گوشی های اپل با ورود آیفون X در سال 2017 و معرفی ناچ تغییر کرد. این شرکت چهار سال قبل از تولید آیفون 13، طراحی را تغییر نداد. حتی سری آیفون 13 نیز همچنان از همان ناچ آیفون X استفاده می کند. برخلاف نسل جدید، این ناچ کوچکتر شده است.

نطر شما چی هست؟ آیا رقبای اندروید به دلیل فرآیند تولید 4 نانومتری اپل A16 عملکرد بهتری خواهند داشت؟

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا