اخبار فناوری

تحلیل قیمت خودرو در بازار خودرو

در بهمن ماه به دلیل رشد قیمت دلار، قیمت خودروهای متفاوت با رشد بسیاری در بازار همراه بود. بسیاری از خودروها جهشی در قیمت خود را تجربه کردند و همین امر سبب شده تا بازار خودرو اندکی در رکود فرو رود. با توجه به این موضوع، مطلب حاضر را به تحلیل قیمت ماشین در بازار این خودرو در بهمن ماه اختصاص دهیم. با ما تا انتها همراه باشید تا کمی بیشتر با نوسانات بازار خودرو در بهمن ماه آشنا شوید.

تحلیل قیمت خودرو در بهمن 1401

برای تحلیل قیمت خودرو در بهمن ماه باید این ماه را به 4 بخش یا 4 هفته آن تقسیم کنیم. در ادامه تحلیل قیمت خودرو در هر کدام از این هفته‌ها را با هم مرور می‌کنیم

هفته اول بهمن

در هفته اول بهمن ماه بازار خودرو یک رکود را تجربه کرد. کاهش قیمت خودرو امروز در هفته اول بهمن ماه به دلیل همین رکود اتفاق افتاد و سبب شد تا برخی از فروشندگان نیز از فروش خودروی خود منصرف شوند. به همین دلیل هفته اول بهمن ماه را باید هفته‌ای آرام و بدون نوسان دانست.

تعیین قیمت خودرو در این هفته اندکی سخت بود زیرا قیمت خودروهای صفر نیز به دلیل اعلام برگزاری قرعه‌کشی شرکت‌های مختلف و نوسان بازار متغیر بود و در برخی از روزهای این هفته کاهش داشت.

هفته دوم بهمن

در هفته دوم بهمن ماه رکود هفته اول را شاهد نبودیم. قیمت خودروهای خارجی در روزهای این هفته اندکی افزایش را تجربه کرد اما قیمت خودروهای داخلی همچنان با ثبات نسبی همراه بود. هرچند که به دلیل احتمال افزایش قیمت دلار و افزایش معاملات خودروهای دست دوم، قیمت این خودروها نیز مانند خودروهای خارجی اندکی افزایش را تجربه کرده است. تغییرات قیمت خودروهای دست دوم در این هفته در حدود 4 درصد بوده است.

هفته سوم بهمن ماه

هفته سوم بهمن ماه با رشدی که قیمت خودروها در هفته دوم داشت، ادامه پیدا کرد. قیمت خودروهای متفاوت در روزهای هفته سوم افزایش پیدا کردند و شاهد قیمت خودرو در روزهای این هفته نبودیم. همین امر باعث شد تا بسیاری از کارشناسان بگویند که به دلیل افزایش ادامه‌دار قیمت دلار، نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و برخی موارد دیگر، همچنان شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود.

قیمت خودروها در این هفته در حدود 5 درصد افزایش پیدا کردند. این افزایش قیمت در برخی از خودروهای کارکرده حتی بالاتر بود و برخی از آن‌ها حتی تا 7 درصد افزایش قیمت را نیز تجربه کردند.

هفته چهارم بهمن ماه

هفته آخر بهمن ماه را باید هفته‌ای طوفانی در افزایش قیمت خودرو دانست. در هر روز این هفته افراد باید با اطلاع از قیمت خودرو امروز، اقدام به معامله می‌کردند زیرا هر روز قیمت‌ها افزایش داشتند. برخی از خودروها در این هفته افزایش‌های عجیب و بسیاری را تجربه کردند.

از این خودروها می‌توان به هایما (S7) پلاس و دنا پلاس توربو اتوماتیک اشاره کرد. قیمت خودرو هایما (S7) پلاس در یک روز 140 میلیون تومان افزایش یافت. در همان روز قیمت دنا پلاس توربو نیز 95 میلیون تومان افزایش یافت. این موارد تنها نمونه‌هایی از افزایش قیمت در این هفته بود.

البته این رشد شدید قیمت باعث شد تا باز هم رکود به بازار خودروی ایران بازگردد و از تعداد معاملات خودرو در این هفته به شدت کاسته شود. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که این رشد قیمت از جنس رشد قیمت نزدیک به سال نو و بهمن ماه هر سال نیست و آینده پرنوسانی در انتظار بازار خودرو باشد. این کارشناسان عقیده دارند که دلیل اصلی این رشد جهش قیمت دلار در بهمن ماه بوده است.

بازار خودرو در اسفند ماه

همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم با توجه به افزایش قیمت دلار بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که قیمت خودروها در آخرین ماه سال همچنان صعودی باشد و قیمت‌ها همچنان افزایش پیدا کنند. همین امر باعث خواهد شد تا حداقل اندکی از رونق بازار خودرو کاسته شود. این مسئله در نهایت منجر به بروز التهاب بیشتر در بازار خودرو خواهد شد و مشکلاتی را برای افراد در خصوص خرید و فروش خودرو ایجاد کند.

انتظار می‌رود که این رشد قیمت باعث بی‌اثر شدن بسیاری از تدابیر که برای کنترل قیمت خودرو ایجاد شده مانند سامانه یکپارچه فروش خودرو و آزاد سازی واردات برخی خودروها شود.

جمع‌بندی

قیمت ماشین در بهمن ماه به طور کلی روندی صعودی داشته و بسیاری از خودروهای صفر در این ماه افزایشی بیش از 5 درصد را تجربه کرده‌اند. افزایش قیمت خودروهای صفر در قیمت خودروهای دست دوم نیز تأثیر بسیاری گذاشته و قیمت این خودروها نیز روندی صعودی داشته‌اند.

در اوایل بهمن ماه بازار خودروی ایران اندکی رکود را تجربه کرد اما در هفته دوم و سوم این بازار رونق بیشتری داشت. در هفته آخر بهمن به دلیل رشد قیمت بالای بسیاری از خودروها، باز هم رکود به این بازار برگشت. پیش‌بینی می‌شود که این افزایش قیمت در ماه آینده نیز ادامه داشته باشد. بسیاری از کارشناسان دلیل این افزایش قیمت شدید را افزایش قیمت دلار می‌دانند.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/04/20/%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88/

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا