اخبار فناوری

بیش از 2 برابر بیشتر بازدید پیام در تلگرام پس از فیلتر شدن و اختلال شدید اینترنت

با فیلترینگ و اختلال شدید اینترنت پس از اتفاقات اخیر برای مسدود کردن دسترسی به بسترهای ارتباط جمعی در اینترنت، به نظر می رسد این پروژه چندان موفق نبوده و حداقل پلتفرم توانمندی مانند تلگرام می تواند رشد انفجاری را تجربه کند. بر اساس داده‌های مرکز تحقیقات، پس از فیلترینگ و اختلال شدید اینترنت، بازدید از پست‌های تلگرامی بیش از ۲ برابر افزایش یافت.

افزایش شدید تعداد بازدید از پست‌های تلگرام از 15 سپتامبر تا 15 اکتبر 1401

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می کنید، رشد شدید پیام های تلگرام در بازه زمانی نیمه شهریور تا اواسط مهر 1401 کاملاً چشمگیر است. این داده ها توسط مرکز تحقیقات بتا منتشر شده است:

افزایش بازدید از پست های تلگرام پس از اتفاقات اخیر

افزایش بازدید از پست های تلگرام پس از اتفاقات اخیر

فیلتر شدن اینستاگرام و واتس اپ که پس از فیلتر شدن تلگرام در ایران رشد کرد و به محبوب ترین بستر ارتباطی اینترنتی تبدیل شد، کاربران را به سمت تلگرام بازگرداند. اما دلیل آن چیست؟

پروکسی تلگرام مسیر موفقیت این بستر ارتباطی اینترنتی است

تلگرام پس از فیلتر شدن در ایران و مشاهده درصد زیادی از کاربران پرخطر خود (نزدیک به 10 درصد) در این مدت، قابلیت پروکسی را در اپلیکیشن معرفی کرد. از این پروکسی ها برای اتصال به تلگرام استفاده می شد و نیازی به اتصال فیلترینگ در سطح دستگاه نبود.

تلگرام همچنین به ارائه دهندگان پروکسی اجازه داده است تا کانالی را به عنوان یک تبلیغ بالای چت های کاربران پین کنند و هزینه راه اندازی یک سرور پروکسی را تامین کنند.

به این ترتیب افراد زیادی علاقه مند هستند ارائه پروکسی رایگان برای تلگرام تبدیل شده است حتی در روزهای اخیر که اینترنت بین المللی قطع شده است نیابت های ملی دست به دست می‌شود و در شرایطی که دسترسی به اینترنت بین‌المللی امکان‌پذیر نیست، فیلترشکن وصل نمی‌شود و اساساً درها بسته است. دسترسی مجدد به تلگرام امکان پذیر است.

البته با فیلترینگ شدید و به هم ریختگی موجود نمی توان گفت که پروکسی تلگرام یک رسانه کاملا بی عیب و نقص است. قطع مکرر، جلوگیری از ارسال پروکسی اس ام اس و موارد دیگر از جمله مواردی است که برای مختل کردن کامل دسترسی تلگرام انجام می شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

با تمام این شرایطی که گفتیم، پست های تلگرام 2.8 میلیارد بار بازدید شده است و توجه داشته باشید که این موضوع برای چت های شخصی و گروهی صدق نمی کند.

فیلتر تلگرام ناموفق بود

در آمارهای دیگر همین مرکز منتشر شده همچنین به وضوح مشاهده می شود که اگرچه نمی توان تأثیر فیلترینگ تلگرام را نادیده گرفت، اما هنوز با موفقیت فاصله زیادی دارد.

تعداد کاربران و میزان تاثیرگذاری تلگرام قبل و بعد از فیلترینگ - از سال 1396 تا 1400

تعداد کاربران و میزان تاثیرگذاری تلگرام قبل و بعد از فیلترینگ – از سال 1396 تا 1400

نطر شما چی هست؟ به نظر شما وضعیت اینترنت در روزهای آینده چگونه خواهد شد؟ آیا فیلتر کردن راه درستی برای مدیریت آن است؟



محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا