اخبار فناوری

بنچمارک های اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام را ببینید: پرچمدار اندروید 2023

کوالکام ماه گذشته از اسنپدراگون 8 نسل 2 رونمایی شد و اولین گوشی های مجهز به آن عرضه شد. در حالی که Vivo X90 Pro اولین گوشی معرفی شده با این تراشه بود، آزمایش‌های این مقاله روی iQOO 11 ثبت شد. برای مشاهده بنچمارک‌های نسل دوم اسنپدراگون 8 کوالکام و نحوه عملکرد تراشه پرچم‌دار اندروید 2023 با مایفون مگ همراه باشید.

منابع Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2

مدتی است که شماره قطعات تراشه جدید فاش شده است، اما هنوز نمی توانید مطمئن باشید که کدام یک از آنها اصلی هستند. این بار، تراشه مذکور روی یک دستگاه تجاری آزمایش شد.

iCo 11 در این بررسی دارای 16 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی است که به اسنپدراگون 822 فرصت بسیار خوبی برای درخشش می دهد. در این تست مقایسه ای با 2 تراشه قبلی آن یعنی اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 و اسنپدراگون 8 نسل 1 انجام شده است.

مقایسه مشخصات Snapdragon 8 Gen 2 با Snapdragon 8 Plus Gen 1 و Snapdragon 8 Cell 1

مقایسه مشخصات Snapdragon 8 Gen 2 با Snapdragon 8 Plus Gen 1 و Snapdragon 8 Cell 1

قبل از شروع به بررسی نتایج آزمایش، بیایید با جزئیات بیشتر تراشه را بشناسیم. نسل دوم اسنپدراگون 8 از ترکیبی از هسته های ARM استفاده می کند. Cortex-X3 رهبر هسته های CPU در این تراشه است و طبق داده های رسمی باید 25٪ سریعتر از Cortex-X2 مورد استفاده در تراشه های نسل اول باشد. این بهبود برای عملکرد تک هسته ای است.

سپس ترکیبی از چهار هسته (در 2 خوشه 2 هسته ای) به طور متوسط ​​وجود دارد. هر دو هسته Cortex-A715 هستند که باید 20 درصد سریعتر از هسته قدیمی A710 باشد. تراشه نسل 2 همچنین دارای دو هسته Cortex-A710 است که تخمین عملکرد چند رشته ای را دشوارتر می کند. بر اساس داده‌های ARM، کوالکام می‌گوید که پردازنده به طور کلی 35 درصد سریع‌تر (در مقایسه با پردازنده اسنپدراگون 8 نیل 1) و 40 درصد کارآمدتر انرژی است.

اسنپدراگون 8 نسل 2 همچنین از پردازنده گرافیکی جدید Adreno 740 استفاده می کند. Qualcomm در مشخصات سخت افزاری کمی مبهم است، اما این باید یک تغییر بزرگ باشد.

نکته جالب این است که Adreno 740 با ساعت پایین تری نسبت به Adreno 730 (نسل اول اسنپدراگون 8) کار می کند. با این حال، کوالکام ادعا می کند که پردازنده گرافیکی جدید 25 درصد سریعتر از نسل قبلی خود است و 45 درصد مصرف انرژی بیشتری دارد. این بهبود عملکرد حدود 10 درصد نسبت به نسل اول اسنپدراگون 8 پلاس است.

تمرکز تراشه نسل اول اسنپدراگون 8 پلاس، بهره وری انرژی بود. پس از دستیابی به این هدف، کوالکام تلاش می کند تا عملکرد نسل دوم اسنپدراگون 8 را بهبود بخشد.

بنچمارک های اسنپدراگون 8 نسل 2

مرجع Antutu Snapdragon 8 Gen 2

مرجع Antutu Snapdragon 8 Gen 2

ما با AnTuTu، یک بنچمارک عمیق، شروع خواهیم کرد تا سعی کنیم ایده ای از بهبود کلی اسنپدراگون 8 نسل 2 به ارمغان بیاوریم. رم DRAM LPDDR5X و حافظه داخلی UFS 4.0 توسط این تراشه و تست دستگاه پشتیبانی می شود. در این مقاله، iQOO 11، به طور کامل از آنها پشتیبانی می کند.

مهم است که به یاد داشته باشید، چیپست به تنهایی عملکرد واقعی را تعیین نمی کند. کوالکام با اضافه کردن پشتیبانی از فرمت‌های حافظه جدید و سریع‌تر، تولیدکنندگان را قادر به ساخت گوشی‌های سریع‌تر کرده است.

برای ارزیابی عملکرد پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2، با Geekbench 5 شروع می کنیم که عملکرد تک هسته ای و چند هسته ای را اندازه گیری می کند. به یاد داشته باشید که هدف بهبود عملکرد تک هسته ای تا حدود 25 درصد نسبت به Cortex-X2 است که در همان گره و ساعت مشابه اجرا می شود.

عملکرد چیپست کاملاً وجود ندارد، اما ما نسبت به نسل اول اسنپدراگون 8 پلاس 18 درصد بهبود یافته ایم. این فاصله بین اسنپدراگون 8 نسل 1 حدود 26 درصد است.

عملکرد چند هسته‌ای نسبت به Snapdragon 8 Plus در Nes 1 22% بهبود مشابهی را نشان می‌دهد. تفاوت نسبت به Snapdragon 8 Gen 1 حدود 33% در سرعت است.

پیشرفت ها در سمت CPU بسیار قوی هستند. با این حال، ممکن است در مقایسه با همه رقبا بهترین نباشد. دست‌های کوالکام در اینجا بسته است زیرا از هسته‌های پردازنده Cortex بهینه‌سازی‌شده با ARM استفاده می‌کند. شاید زمانی که تیم Nuvia یک پردازنده موبایلی ارائه کند، همه چیز متفاوت باشد، اما این واقعیتی است که ما برای سال 2023 داریم.

البته پردازنده‌های گرافیکی Adreno به طور کامل توسط کوالکام تولید می‌شوند و در چندین آزمایش از هدف بهبود ۲۵ درصدی فراتر رفته‌اند. قبل از اینکه به آن بپردازیم، باید در مورد وضوح و نرخ فریم صحبت کنیم. iQOO 11 دارای صفحه نمایش 1440 در 3200 پیکسل با نرخ رفرش 120 هرتز بود که یک پنل LTPO4 است.

با این حال، بسیاری از گوشی‌های دارای تراشه Snapdragon 8 Gen 1 از صفحه نمایش FHD+ استفاده می‌کنند. برای بررسی بهتر نتایج قدرت پردازش گرافیکی این دستگاه، 2 مورد را امتحان کردیم: اول اینکه iQOO 11 را روی وضوح +FHD قرار دهید و دوم، نتایج را با صفحه خاموش تماشا کنید.

تست‌های GFXBench آزتک حدود 50 درصد پیشرفت را با استفاده از OpenGL ES و روش جدید Vulkan نشان می‌دهند. این گوشی تقریباً می تواند گیم پلی 90 فریم در ثانیه را با این وضوح ارائه دهد.

اسنپدراگون 8 نسل 2 بازی با نرخ رفرش بالا/ نرخ فریم بالا را با وضوح +FHD امکان پذیر می کند، در حالی که تراشه های نسل 1 شما را برای انتخاب بین وضوح بالا و نرخ فریم به چالش می کشند.

بنچمارک‌ها به‌طور قابل‌توجهی خواستارتر از بازی‌های واقعی هستند، بنابراین باید عناوین زیادی را با سرعت ۹۰ فریم در ثانیه و حتی ۱۲۰ فریم در ثانیه با اسنپدراگون ۹ نسل ۲ مشاهده کنیم.

خوب، حالا بیایید به عملکرد خام GPU نگاهی بیندازیم و به سمت آزمایش خارج از صفحه نمایش برویم. اینها با نسبت تصویر 16:9 (در 1080p یا 1440p) ساخته شده‌اند و از محدودیت‌های فیزیکی مانند نرخ تازه‌سازی نمایشگر جلوگیری می‌کنند.

با شروع با Aztec در 1440p، ما دوباره شاهد بهبود عملکرد حدود 50٪ هستیم. فاصله بین Vulkan و OpenGL ES کمتر از تراشه‌های Gen 1 است، اما Vulkan هنوز یک مزیت جزئی دارد.

بنچمارک حالت Wild Live Vulkan 3DMark بهبود کمتری را در 1440p نشان می دهد، حدود 30 درصد بهبود، که بد نیست زیرا کوالکام تنها وعده افزایش 25 درصدی را داده است، بنابراین Snapdragon یک بار دیگر از انتظارات فراتر رفته است.

با حرکت به سمت تست‌های 1080p مانند Car Chase و Manhattan، پیشرفت‌ها در اینجا کوچک‌تر هستند. این تست‌ها کاملا قدیمی هستند و ممکن است به اندازه کافی بر GPU مالیات ندهند، بنابراین تفاوت زیادی در خروجی مشاهده نمی‌کنیم.

نتیجه

پردازنده گرافیکی جدید Adreno 740 در داخل اسنپدراگون 8 نسل 2 به طور جدی چشمگیر است و ما حتی آنچه را که می تواند با ردیابی پرتو ارائه دهد آزمایش نکرده ایم.

چیپ ست جدید امکان بازی با نرخ فریم بالا را در عناوین بیشتری از آنچه در حال حاضر وجود دارد را امکان پذیر می کند و به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا تنظیمات گرافیکی با کیفیت بالاتر را به طور همزمان فعال کنند.

چیزی که امروز به آن توجه نکردیم عملکرد دوام بود. این مشکلی است که در گوشی های مختلف متفاوت است.

آخرین چیزی که باید حل شود، ظاهراً کوالکام نسخه ارتقا یافته اسنپدراگون 8 نسل 2 را نیز در دست ساخت دارد. در این مثال فرکانس CPU به 3.36 گیگاهرتز و فرکانس GPU به 719 مگاهرتز افزایش یافته است. کوالکام به طور رسمی وجود آن را تایید نکرده است، اما نکاتی وجود دارد که SM8550-AC در حال توسعه است.

نسل دوم اسنپدراگون 8 کوالکام به طور رسمی معرفی شد: قوی تر و بهینه تر با پشتیبانی و ردیابی وای فای 7

نظر شما در مورد عملکرد اسنپدراگون 8 نسل 2 در بنچمارک ها چیست؟

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا