اخبار فناوری

بر اساس گزارش ها، راندمان TSMC در تولید تراشه های 3 نانومتری می تواند به 80 درصد برسد.

شرکت تایوانی TSMC بدون شک مهمترین شرکت جهان است، زیرا بقای سایر شرکت های مهم مانند اپل، AMD، انویدیا و کوالکام به آن بستگی دارد. این شرکت مدتی پیش شروع به تولید تراشه های 3 نانومتری کرد. اکنون به نظر می رسد که بازده TSMC در تولید تراشه های 3 نانومتری به 80 درصد رسیده است. با مایفون مگ با بودن

بر اساس گزارش ها، راندمان TSMC در تولید تراشه های 3 نانومتری می تواند به 80 درصد برسد.

رقابت TSMC و Samsung Foundry مشهورترین رقابت در جهان نیست. این رقابت مانند باینری نیست که اغلب به ذهن می رسد (مانند کوکاکولا و پپسی که هر دو برندهای شماره یک هستند)، زیرا اکثر مصرف کنندگان واقعاً به تراشه های داخل دستگاه خود فکر نمی کنند. اما بزرگترین سازنده تراشه در جهان TSMC است. اپل اولین مشتری این سازنده است که یک چهارم از گردش مالی آن را تشکیل می دهد. سامسونگ و TSMC زمانی تراشه های اسنپدراگون را برای کوالکام تولید کردند. اسنپدراگون 8 نسل 2، چیپست جدید کوالکام، با یک استثنا توسط TSMC ساخته شده است.

نسخه اورکلاک شده تراشه مورد استفاده در سری گلکسی S23 سامسونگ توسط همین شرکت (سامسونگ) ساخته خواهد شد. تفاوت اصلی این دو نسخه، سرعت کلاک بالاتر هسته پردازنده قدرتمند X-3 است که معادل 3.32 گیگاهرتز (در مقایسه با سرعت کلاک 3.2 گیگاهرتز نسخه TSMC) است. طبق گزارش ها، واحد تراشه سامسونگ به دلیل عملکرد ضعیف، تجارت خود را با کوالکام از دست داده است.

کارایی TSMC در تولید تراشه های 3 نانومتری

سال گذشته، سامسونگ تراشه Snapdragon 8 Gen 1 را تولید کرد. اما عملکرد ضعیف این شرکت باعث شد که Qualcomm به سمت TSMC برای Snapdragon 8 Plus 1st Gen و Snapdragon 8 Gen 2. کارایی تراشه های تولید شده بر روی ویفر سیلیکونی که از طریق کنترل کیفیت انجام می شود، روی بیاورد. Samsung Foundry تنها 35 درصد کارایی را برای تراشه 4 نانومتری اسنپدراگون 8 نسل 1 داشت. در همین حال، راندمان TSMC برای تراشه های 4 نانومتری خود دو برابر سامسونگ و 70 درصد بود.

هفته گذشته، TSMC تولید انبوه تراشه‌های 3 نانومتری خود را با استفاده از فرآیند N3، ماه‌ها پس از آغاز تولید تراشه‌های سامسونگ با استفاده از فرآیند 3GAE (تراشه‌های 3 نانومتری با فناوری گیت همه‌جانبه) آغاز کرد. با کاهش تعداد فرآیندهای ساخت، به عنوان راهی برای نشان دادن شروع تولید نسل بعدی تراشه های پیشرفته استفاده می شود. هرچه تعداد فرآیندها کمتر باشد، ترانزیستورهای بیشتری در داخل یک تراشه وجود دارد که این قطعات را قدرتمندتر و انرژی کارآمدتر می کند. به عنوان مثال، سری آیفون 11 2019 دارای تراشه 7 نانومتری A13 Bionic با 8.5 میلیارد ترانزیستور بود.

کارایی TSMC در تولید تراشه های 3 نانومتری

A16 Bionic امسال که با استفاده از فرآیند تولید 4 نانومتری TSMC ساخته شده است، دارای 16 میلیارد ترانزیستور است. گزارشی توسط Tom’s Hardware به نقل از تحلیلگرانی که با Business Next تماس گرفته اند، تخمین زده است که بازده L3 در TSMC می تواند در محدوده 60٪ یا 70٪ باشد. حتی برخی می گویند این رقم بین 75 تا 80 درصد است. نکته مهم این است که برای اولین دسته از تراشه هایی که تولید می شود، هیچ یک از این آمار بد نیست. یکی از تحلیلگران معروف در این زمینه گفت که راندمان TSMC در تولید اولیه N3 مشابه بازده اولیه N5 (5nm) است و می تواند به 80 درصد برسد.

مطابق با PhoneArenaاز سوی دیگر، سامسونگ همچنان مشکلات راندمان تولید دارد. منابع صنعتی می گویند بازده اولیه سامسونگ در تولید تراشه های 3GAE خود بین 10 تا 20 درصد است. این بدان معناست که برای سامسونگ هزینه بیشتری دارد و تولید همان تعداد تراشه نسبت به TSMC بیشتر طول می کشد. البته به نظر می رسد با گذشت زمان، کارایی سامسونگ بهتر شود. فرآیند تولید 3 نانومتری سامسونگ در بسیاری از زمینه های مهم با فرآیند تولید TSMC متفاوت است.

کارایی TSMC در تولید تراشه های 3 نانومتری

لازم به ذکر است که از آنجایی که بیشتر تولیدات رده بالای TSMC برای اپل ایجاد شده است، دستیابی به بازدهی بالاتر از سامسونگ در آغاز عصر تراشه های 3 نانومتری برای این شرکت آسان تر خواهد بود. اپل شاید تنها مشتری TSMC باشد که سفارش تولید تراشه 3 نانومتری N3 را داده است، در حالی که سایر مشتریان منتظر نسخه بعدی این تراشه ها هستند که N3E خواهد بود. بنابراین، ممکن است مقایسه عملکرد بین دو رقیب کاملاً منصفانه نباشد، اگرچه به نظر می رسد تفاوت زیادی بین آنها وجود دارد.

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا