اخبار فناوری

برخورد اینتل با اپل؟ اینتل در حال مذاکره با tsmc است!

به نظر می رسد TSMC به مسیر خود بازگشته و قصد دارد شروع تولید سریال تراشه ها با استفاده از فرآیند 3 نانومتری از نیمه دوم سال 2022. در نتیجه، هنوز احتمال زیادی وجود دارد که چیپست اپل A16 بایونیک با فرآیند 3 نانومتری ساخته شود، اگرچه بحث‌های قبلی بر روی استفاده از فرآیند 4 نانومتری برای این قطعه متمرکز بود. این تفاوت در تعداد ترانزیستورهای داخل هر تراشه است که باعث افزایش کارایی و بازده انرژی می شود.

مدیران ارشد اینتل با TSMC ملاقات می کنند تا برخی از ظرفیت 3 نانومتری اپل را بدون درگیری به دست آورند.

اینتل قصد دارد به زودی از TSMC بازدید کند، اما این برای تعطیلات کریسمس نیست! اینتل یکی از بزرگترین مشتریان کارخانه ریخته گری است (به همراه اپل، AMD، NVIDIA، MediaTek و Qualcomm) و آنها می خواهند مطمئن شوند که TSMC ظرفیت کافی برای تولید تراشه های 3 نانومتری مورد نیاز اینتل را دارد.

به عنوان مثال، از نظر یک تراشه، اینتل مانند اپل نیست. این بدان معناست که در حالی که اپل در حال طراحی تراشه های خود است، تجهیزات و امکانات لازم برای ساخت آنها را ندارد. اگرچه اینتل کارخانه ریخته گری خود را دارد، اما نمی تواند تراشه های پیشرفته ای مانند TSMC تولید کند. گزارشی در ژانویه منتشر شد که نشان می‌دهد TSMC آماده ارائه قابلیت 4 نانومتری اینتل در حالی که در حال حاضر فرآیند 5 نانومتری را آزمایش می‌کند، است.

اختلاف احتمالی بین اینتل و اپل بر سر فرآیند تولید تراشه 3 نانومتری TSMC

اختلاف احتمالی بین اینتل و اپل بر سر فرآیند تولید تراشه 3 نانومتری TSMC

گزارش‌های جدید حاکی از آن است که اینتل در حال برنامه‌ریزی برای سفر به تایوان برای ملاقات با TSMC در اواسط ماه جاری است. ظرفیت 3 نانومتری مورد نیاز اینتل در روز است. اگر غول تراشه آمریکایی مجبور شود بخشی از تولید خود را از طریق TSMC برون سپاری کند، همچنین تمایل خود را برای توسعه ظرفیت های تولید خود نشان داده است.

این جلسه به گونه ای برگزار می شود که اینتل بتواند “از درگیری با اپل جلوگیری کند”. طبق گزارشات، اپل قبلاً قراردادی را برای کل ظرفیت تولید اولیه 3 نانومتری با TSMC امضا کرده است. این بدان معناست که اینتل احتمالا تا سال 2023 ظرفیت خواهد داشت TSMC 3 نانومتری دسترسی نخواهد داشت.

با فرض اینکه اینتل یک وضعیت اضطراری دارد (مدیران آنها برای تعطیلات به تایوان پرواز نمی کنند)، جالب است که ببینیم آیا جلسه اینتل با TSMC سازنده است یا خیر. TSMC بزرگترین ریخته گری مستقل جهان است که در سال گذشته 45.51 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرد و سود خالص آن 17.60 میلیارد دلار بود. ارزش این شرکت 565 میلیارد دلار است.

اکنون که اپل تراشه های قدرتمند خود را برای مک توسعه داده است که جایگزین پردازنده های اینتل می شود، این شرکت حتی بیشتر روی TSMC شرط بندی کرده است. تراشه Apple M1 حاوی 16 میلیارد ترانزیستور است که یک میلیارد بیشتر از A15 Bionic مورد استفاده در سری آیفون 13 است.

همه جاده ها به TSMC منتهی می شوند!

اوایل سال جاری، اپل تراشه M1 Pro را معرفی کرد که یک تراشه 5 نانومتری با 33.7 میلیارد ترانزیستور و یک تراشه 5 نانومتری M1 Max با 57 میلیارد ترانزیستور است. هر دو توسط TSMC تولید می شوند. همچنین شایعه شده است که اپل تراشه مودم 5G کوالکام را با تراشه ای که خود طراحی خواهد کرد جایگزین خواهد کرد.

آینده نامشخص تولید تراشه TSMC

آینده نامشخص تولید تراشه TSMC

تراشه جدید مودم 5G توسط TSMC با استفاده از فرآیند 4 نانومتری خود ساخته خواهد شد و در سری آیفون 15 2023 در دسترس خواهد بود. اگرچه اپل بدون شک معتقد است که نگران داشتن تراشه های کافی نیست. آینده، شاید فکرش را هم نمی کرد. در مورد اینکه چگونه همه جاده ها به TSMC منتهی می شوند. این هفته گزارشی را برای مایفون مگ منتشر کردیم که نشان می دهد برخی کارشناسان چقدر نگران این موضوع هستند چین به به دنبال بازگشت تایوان برای ایجاد یک چینی واحد.

در چنین سناریویی، حزب کمونیست چین می تواند با در دست گرفتن کنترل TSMC، ناآرامی های جهانی جدی ایجاد کند. خود چین متوجه شده است که باید تولید تراشه در سرزمین اصلی را افزایش دهد. در حالی که ایالات متحده به همین نتیجه رسیده است، با ایجاد کارخانه ریخته گری TSMC در آریزونا، که در نهایت می تواند به یک مرکز تولیدی بزرگ تبدیل شود، برای افزایش تولید آمریکا تلاش می کند.

نظر شما چیه؟ آیا از آینده صنعت نیمه هادی ها می ترسید یا پایان خوشی برای این مشکل می بینید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا