اخبار فناوری

اولین نگاه به Bluesky: شبکه اجتماعی جایگزین توییتر توسط جک دورسی را بررسی کنید

برنامه جدید Bluesky تا حدی توسط جک دورسی، بنیانگذار Tweer پشتیبانی می‌شود و چند هفته پیش در «بتای خصوصی» در اپ استور منتشر شد. اگرچه اعضای جدید در حال پیوستن هستند آسمان آبی آنها نیاز به دعوت نامه دارند، در حال حاضر چندین هزار نفر در این شبکه اجتماعی عضو هستند. در ادامه به نحوه عملکرد این برنامه، محیط رابط کاربری و شباهت آن به توییتر می پردازیم.

برنامه Bluesky

جک دورسی در ماه می 2022 در بحبوحه مذاکرات با ایلان ماسک که اکنون مالک توییتر است، از هیئت مدیره این پلتفرم کنار رفت. با این حال، پروژه پشت Bluesky مدت ها قبل از آن متولد شد. در سال 2019، دورسی پروژه جدیدی در توییتر ایجاد کرد تا یک شبکه اجتماعی جدید را تحت یک ساختار غیرمتمرکز تصور کند.

این ابتکار که “Bluesky” نامیده می شود، علیرغم حمایت مالی توسط توییتر، مستقل از برنامه عمل کرد. Bluesky بر اساس پروتکل AT (در اصل ADX یا پروتکل انتقال تایید شده نامیده می شود) ساخته شده است. AT شبیه به ActivityPub، پروتکل غیرمتمرکز است که به Mastodon نیز قدرت می دهد.

به عنوان یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز، توسعه دهندگان کنترل کاملی بر کارهایی که کاربران و سایر توسعه دهندگان می توانند با شبکه اجتماعی انجام دهند، ندارند. دورسی یک بار گفت که پلتفرم هایی مانند توییتر نباید قدرت زیادی داشته باشند “برای تصمیم گیری اینکه کدام کاربران و جوامع می توانند در گفتمان شرکت کنند و چه کسی مسئول تعدیل آن محتوا است.” او اکنون در هیئت مدیره Bluesky نشسته است.

برنامه Bluesky چگونه کار می کند

توسعه دهندگان Bluesky ایجاد یک حساب کاربری جدید را برای کاربران آسان کرده اند. فقط باید یک نام کاربری و رمز عبور انتخاب کنید و تمام. به‌طور پیش‌فرض، برنامه از قبل سرور رسمی Bluesky Social را برای کاربران جدید انتخاب می‌کند، بنابراین بیشتر مردم نگران این موضوع نخواهند بود.

هنگامی که وارد Bluesky می شوید، برنامه برای کاربران توییتر بسیار آشنا به نظر می رسد، اما به عنوان یک نسخه آلفا واقعی. سه تب مختلف در پایین صفحه برای جدول زمانی، جستجو و اعلان ها وجود دارد. در عین حال، یک منوی جانبی با دسترسی سریع به پروفایل کاربر و تنظیمات برنامه نیز وجود دارد.

برنامه Bluesky چگونه کار می کند

برنامه Bluesky چگونه کار می کند

این تعاملات نیز بسیار شبیه به توییتر است، که جای تعجب نیست زیرا Bluesky به عنوان پروژه جانبی توییتر ایجاد شده است. جدول زمانی به ترتیب زمانی نمایش داده می‌شود و می‌توانید به پست‌های دیگر کاربران پاسخ دهید، بازنشر دهید، نقل قول کنید یا پست‌ها را لایک کنید.

یکی از مواردی که باعث ناراحتی کاربران توییتر در مورد این شبکه اجتماعی شده است این است که چگونه الگوریتم های خود را برای نشان دادن توییت های پیشنهادی، حتی از حساب هایی که شما آنها را دنبال نمی کنید، تحت فشار قرار داده است. حداقل در حال حاضر، توسعه دهندگان Bluesky بر این تمرکز دارند که به کاربران اجازه دهند فقط محتوای افرادی را که دنبال می کنند و «هیچ چیز بیشتر» ببینند.

Bluesky نیز در این مرحله هیچ اطلاعیه ای ندارد. به گفته یکی از توسعه دهندگانی که با این پلتفرم کار می کند، کاربران همیشه این گزینه را خواهند داشت که «هرگز تبلیغات نداشته باشند». با این حال، این بدان معنا نیست که Bluesky در آینده تبلیغات یا حتی اشتراک های پولی مانند Twitter Blue را اضافه نخواهد کرد. توسعه‌دهنده می‌گوید: «برخی از تجربه‌های Bluesky دارای تبلیغات هستند، برخی نه.

چیزهایی که کار نمی کنند

از آنجایی که Bluesky در نسخه بتا خصوصی منتشر شد، بسیاری از چیزها در حال حاضر به صورت بومی کار نمی کنند. هیچ GIF، هشتگ یا نظرسنجی در این برنامه وجود ندارد، رابط کاربری بسیار ساده به نظر می رسد، حالت تاریک به طور خودکار کار نمی کند و اعلان ها خراب به نظر می رسند. همچنین، Bluesky نسخه وب یا برنامه‌هایی برای iPad، Mac، Android و Windows ندارد.

البته بیشتر این موارد باید در آینده بررسی شود. یک توسعه‌دهنده فاش کرده است که به‌روزرسانی آینده Bluesky جریان داخلی بهتر، بهبودهای رابط کاربری و موارد دیگر را اضافه می‌کند. افرادی که با این پلتفرم کار می کنند نیز تایید کرده اند که پشتیبانی از GIF در آینده اضافه خواهد شد و همچنین بحث هایی در مورد پشتیبانی از هشتگ وجود دارد. جالب اینجاست که به نظر می رسد اپل از انتشار آخرین آپدیت Bluesky در اپ استور خودداری کرده است.

آیا می تواند جایگزین توییتر شود؟

وقتی صحبت از جذب کاربران قدیمی به شبکه اجتماعی جدید به میان می آید، سخت است بگوییم که Bluesky واقعاً می تواند جایگزین توییتر شود.

به عنوان مثال، Mastodon اخیراً در میان تغییرات توییتر ایلان ماسک مورد توجه بسیاری قرار گرفت، اما به نظر می‌رسد که اکثر کاربرانی که به Mastodon می‌پیوندند، اهل فن هستند.

اما Bluesky در حال حاضر یک مزیت آشکار نسبت به Mastodon دارد و آن اشتیاق مردم برای یک شبکه اجتماعی جدید فقط دعوت است. این بیشتر ما را به یاد کلاب‌هاوس در روزهای اولیه‌اش می‌اندازد، جایی که همه می‌خواستند به این پلتفرم بپیوندند فقط به این دلیل که شما باید دعوتنامه می‌داشتید و کسانی که این کار را می‌کردند احساس خوبی داشتند.

البته، این امر Bluesky را به یک موفقیت تبدیل نمی کند، اما به پلتفرم کمک می کند تا چشم جریان اصلی را جلب کند. Bluesky بدون شک برای کاربران غیر فنی پیچیده تر از Mastodon به نظر می رسد. اکثر افرادی که در آنجا دیده می شوند افراد تصادفی هستند که فقط کنجکاو بودند تا دعوت نامه دریافت کنند و پلتفرم را امتحان کنند.

به زودی، کاربران Bluesky می توانند کاربران جدید را به برنامه دعوت کنند. با این حال، مشخص نیست چه زمانی Bluesky به طور رسمی برای همه در دسترس خواهد بود و آیا این شبکه اجتماعی همچنان جذاب خواهد بود یا خیر.

نظر شما در مورد اپلیکیشن Bluesky چیست؟

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا