اخبار فناوری

احتمال تولید مک بوک در تایلند و پس از آن خروج اپل از چین

ظاهرا اپل در حال مذاکره با تامین کنندگان برای ساخت یک مرکز تولید جدید در تایلند برای تولید مک بوک است. این اقدام در راستای استراتژی اپل برای کاهش تدریجی وابستگی خود به چین و افزایش ردپای خود در سایر کشورهای آسیایی با توجه به تداوم درگیری تجاری بین ایالات متحده و چین است.

امکان تولید مک بوک در تایلند

این خبر از سوی تامین کنندگان تایلندی می آید که در حال حاضر با اپل برای تولید ساعت اپل کار می کنند. تامین کنندگانی که اپل با آنها مذاکره می کند، در حال حاضر دارای تاسیسات تولیدی در تایلند هستند که توسط برندهای دیگر استفاده می شود. آنها در حال مذاکره با اپل برای ایجاد یک خط مونتاژ و تولید جداگانه در کارخانه های خود برای تولید مک بوک هستند.

به گفته برخی از فروشندگان، آنها ساخت و ساز تاسیسات تولید مک بوک اپل در تایلند را آغاز کرده اند که انتظار می رود تا پایان سال جاری تکمیل شود. در ابتدا، اپل درخواست تاسیس کارخانه های جدید در ویتنام را داشت، اما این تامین کنندگان پیشنهاد کردند که به جای آن از فضاهای موجود در تایلند استفاده شود.

یکی از تامین کنندگان گفت که اگرچه اپل برای راه اندازی کارخانه ای در ویتنام به آن مراجعه کرد، اما جایگزین بهتری برای استفاده از فضای وسیع و قابلیت های تولید خود در تایلند ارائه کرد.

تامین کنندگان همچنین گفتند که اگرچه مونتاژ مک بوک در ویتنام انجام می شود، برخی از قطعات ممکن است از کارخانه تایلندی تهیه شوند. علاوه بر این، آنها به اپل اطمینان دادند که ترخیص تدارکات و گمرک بیش از سه روز طول نخواهد کشید.

چرا اپل باید تایلند را انتخاب کند؟

اپل قصد دارد از چین دور شود تا از فشار تحریم های تجاری آمریکا و چین جلوگیری کند. این شرکت قصد دارد ویتنام را به عنوان پایگاهی در آسیا کاوش کند و در حال حاضر در حال تولید iPad و AirPods در این کشور است.

با این حال، به نظر می رسد تایلند نیز انتخاب مناسبی باشد زیرا بازار تولیدی بسیار رقابتی را با مواد خام فراوان، نیروی کار کم هزینه و فناوری های نوآورانه ارائه می دهد.

علاوه بر این، دولت تایلند بخش تولید را نیز تشویق می کند، زیرا بخش عمده صادرات کل تایلند را به خود اختصاص داده و تعداد زیادی شغل ایجاد می کند که تنها در سال 2021 به حدود شش میلیون کارگر خواهد رسید. در سه ماهه چهارم سال 2021، بخش تولیدی سهم تایلند از سهم اقتصادی 34 درصد، بالاتر از سایر صنایع بزرگ مانند خدمات و بازرگانی بود.

چرا برندها چین را ترک می کنند؟

در طول دهه 1990، زمانی که جهانی شدن در سراسر جهان رایج شد، آنها شروع به انتقال صنایع تولیدی و خدماتی خود به کشورهایی کردند که نیروی کار و منابع ارزان و ارزان را ارائه می کردند. چین در صدر فهرست قرار دارد و به عنوان یک مرکز تولید جهانی با ترکیبی عالی از نیروی کار ماهر و طبقه متوسط ​​رو به رشد علاقه مند به خرید کالاهای غربی ظاهر می شود و این کشور را به یک انتخاب ایده آل برای تولید و بازاریابی تبدیل می کند.

با این حال، به دلیل جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین، شرکت‌ها اکنون در تلاش هستند تا تولیدات خود را به کشورهای دیگری منتقل کنند، جایی که نگران گرفتار شدن در تیررس ژئوپلیتیک نباشند.

اپل در حال حاضر انتقال پایگاه خود را از چین به ویتنام و هند آغاز کرده است. بسیاری از برندهای معروف مانند سامسونگ، هاسبرو، ولوو، آدیداس و غیره. پایگاه خود را از چین به ویتنام و سایر کشورها منتقل کردند.

نطر شما چی هست؟ فکر می کنید با این تغییرات چشمگیر چه تغییراتی برای چین و کسب و کارها رخ خواهد داد؟

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا