اخبار فناوری

آیا ازدحام موجب تأخیر در تائید تراکنش‌هایتان در شبکه بیت‌کوین شده است؟ راه‌هایی برای تسریع تراکنش‌هایتان!

ان‌اف‌تی‌ها، هم‌زمان با راه‌اندازی پروتکل اوردینالز بیت‌کوین، دوباره توجهات را در صنعت کریپتو به خود جلب کرده‌اند. جذابیت شبکه بیت‌کوین برای پروژه‌ها و سرمایه‌گذاران ان‌اف‌تی همچون جذابیت معدنی از طلا است. بحران ورشکستگی بانک‌های غربی بعد از  ماه مارس و پناه مجدد سرمایه‌گذاران به طلا و بیت‌کوین موجب افزایش قیمت بیت‌کوین شده است. جو مثبت بازار فعالیت‌های معاملاتی را بیشتر کرده است. در همین حال، ظهور ان‌اف‌تی‌ها موجب اشغال فضای زیادی در بلاک‌چین بیت‌کوین، تشدید ازدحام در شبکه بیت‌کوین، و تأخیر در تأیید انتقال بیت‌کوین شده است.

سطح تراکنش‌های تأیید نشده و اندازه و کارمزد تراکنش‌ها طی چند ماه گذشته در شبکه بیت‌کوین بالا بوده است. طبق گزارش BTC.com، تعداد تراکنش‌های تأیید نشده فعلی بیت‌کوین بیش از 38000 مورد است و میانگین اندازه بلوک در 12 فوریه به رکورد 2.52 مگابایت رسیده است.

میانگین اندازه بلاک بعد از فوریه شدیداً افزایش یافته است (منبع: oklink)

میانگین اندازه بلاک بعد از فوریه شدیداً افزایش یافته است (منبع: oklink)

ازدحام انتقال کوین‌ها در شبکه بیت‌کوین را برای کاربران دشوار کرده است. تکمیل یک تراکنش توسط ماینرها طبق کارمزد پیش‌فرض اغلب یک یا حتی چند ساعت طول می‌کشد که خوشایند کاربرانی با نیازهای خاص نیست. برای مثال، انتظار چندساعته برای تأیید تراکنش در معامله‌ای رودررو بین دو غریبه شرم‌آور است. تأخیر چندساعته در رسیدن وجوه به کاربرانی که سعی در افزایش موجودی خود در معاملات مارجین دارند ممکن است منجر به لیکوئید شدنشان بشود.

با توجه به موارد فوق، چگونه می‌توانیم زمان لازم برای تأیید تراکنش‌ها را کوتاه‌تر کنیم؟

 

  1. ۱- افزایش کارمزد تراکنش

دلیل اصلی تأخیر در تأیید تراکنش‌هایمان پایین بودن کارمزد است. تراکنش‌های تأیید نشده شبکه بیت‌کوین وارد ممپول می‌شوند و منتظر می‌مانند تا ماینرها اطلاعاتشان را در بلوکی جدید درج کنند. ماینرها معاملاتی را زودتر انجام می‌دهند که منفعت مالی بیشتری، یعنی کارمزد بیشتری، برایشان داشته باشد.

بنابراین، افزایش کارمزد تراکنش سریع‌ترین و مؤثرترین راه برای انجام سریع‌تر تراکنشتان توسط ماینرها است. بااین‌حال، افزایش هزینه‌ها در این رویکرد بار مالی زیادی را به کاربرانی که معاملات متعددی دارند وارد می‌کند.

 

  1. ۲- پروتکل RBF

RBF یا Replace-by-Fee یک پروتکل ممپول بیت‌کوین است. این پروتکل با استفاده از سایر تراکنش‌ها می‌تواند تراکنش‌های تأیید نشده را با تراکنشی جدید جایگزین کند یا اینکه آن‌ها را با هم فشرده کند.

اگر تراکنشتان برای مدتی طولانی به دلیل کم بودن کارمزدش توسط ماینرها تأیید نشده و درعین‌حال کنار گذاشته نشده است می‌توانید از پروتکل RBF استفاده کنید. این پروتکل با جایگزینی تراکنش ذخیره شده در ممپول با تراکنش جدید با کارمزد بالاتر تأیید تراکنش را تسهیل می‌کند.

منبع: Bitfeed

منبع: Bitfeed

بعلاوه، RBF می‌تواند دو تراکنش را قبل از تأیید اولین تراکنش با هم ترکیب کند. هرچند کارمزد تراکنش در این روش نسبت به حالت پیش‌فرض بالاتر است، ولی باز هم صرفه‌جویی قابل‌توجهی در میزان بایت‌ها و کارمزد تراکنش می‌شود. امروزه، توابع RBF مختلفی در بیت‌کوین کور و سایر کیف پول‌های رایج کریپتو وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها Opt-in RBF است.

 

  1. ۳- پروتکل Child Pays for Parent (CPFP)

پروتکل CPFP از خروجی تراکنش تأیید نشده استفاده می‌کند و کارمزدش را افزایش می‌دهد. حال اگر گرهی بخواهد تراکنش فرزند را انجام بدهد باید تراکنش والد را نیز با کارمزد کم انجام بدهد. به‌این‌ترتیب، CPFP ماینرها را تشویق به درج هر دو تراکنش در بلاکی یکسان می‌کند.

ماینرها معمولاً هزینه کلی تراکنش‌های والد و فرزند را محاسبه می‌کنند و تراکنش کم‌هزینه‌تر (یعنی تراکنش والد به تأخیر افتاده به دلیل ازدحام) را برای انجام تراکنش با هزینه بالاتر (یعنی تراکنش فرزند) انجام می‌دهند که این فرآیند تأیید تراکنش‌های مؤخر را تسریع می‌کند.

  1. ۴- شتاب‌دهنده تراکنش

هر سه راه‌حل فوق بابت تسریع تأیید معاملات کارمزد بیشتری را طلب می‌کنند که خوشایند دارندگان معمولی بیت‌کوین نیست. بنابراین، آیا محصولاتی برای اجتناب از این تأخیرهای طولانی و درعین‌حال تسریع رایگان تراکنش‌هایمان وجود دارند؟

امروزه استخرهای استخراج عمده کار پکیجینگ را انجام می‌دهند. این استخرها می‌توانند سرعت انجام تراکنش‌ها را با بیرون کشیدنشان از ممپول و قرار دادنشان در صف ایجاد بلاک بعدی افزایش دهند. خبر خوش برای دارندگان معمولی بیت‌کوین وجود نسخه‌های رایگان و پولی شتاب‌دهنده‌های تراکنش بیت‌کوین در برخی استخرها است.

لینک: https://www.viabtc.com/tools/txaccelerator

 

برای مثال، استخر ViaBTC، به‌عنوان یک استخر پیشرو در استخراج بیت‌کوین، شتاب‌دهنده تراکنش خودش را سال 2018 راه‌اندازی کرد. این شتاب‌دهنده امکان انجام رایگان 100 تراکنش شتاب‌دهی‌شده در هر ساعت و همچنین دسترسی به خدمات شتاب‌دهی پولی را برای همه دارندگان بیت‌کوین فراهم می‌کند.

کاربران برای استفاده رایگان از شتاب‌دهنده تراکنش ViaBTC کافی است TXID تراکنش تأیید نشده با حداقل 0.0001 BTC/KB را ارسال کنند. کاربران پس از پایان 100 فرصت اسپات رایگانشان می‌توانند از نسخه پولی استفاده کنند.

برای تسریع تراکنش‌های بیت‌کوین می‌توان از  شتاب‌دهنده‌های 360 Bitcoin Accelerator و BitAccelerate نیز استفاده کرد. البته، نرخ شکست این شتاب‌دهنده‌ها به دلیل کمتر بودن تعداد گره‌های ارسال‌کننده تراکنش‌ها و عدم پشتیبانی آن‌ها از استخر استخراج احتمالاً بالاتر است.

مطمئنیم که دارندگان بیت‌کوین بیشتری با چهار راه‌حل بالا می‌توانند نقل و انتقالاتشان را تسریع کنند و از معامله‌گری یکپارچه لذت ببرند.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/04/24/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D8%AD%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%AC%D8%A8-%D8%AA%D8%A3%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D9%86%D8%B4/

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا