اخبار فناوری

آزادی جدید iOS 17 احتمالا محدودیت ویژه‌ای دارد!

شاید اپل با آیفون ۱۵ و iOS 17 به سمت اقداماتی برود که در ظاهر باید آزادی بیشتر به کاربران و توسعه‌دهندگان بدهد اما در دل همین آزادی‌ها، محدودیت‌های مخصوص اپل‌ی هست. مثلا درباره استفاده از پورت USB C در آیفون ۱۵ می‌دانیم که فقط کابل‌ها و لوازم جانبی USB C دارای مجوز MFI یا ساخته شده برای آیفون قابل استفاده هستند. این یعنی کابل و لوازم جانبی USB C فعلی شما روی آیفون‌ ۱۵ کار نخواهد کرد. همچنین درباره به تازگی مشخص شده که آزادی جدید iOS 17 احتمالا محدودیت ویژه‌ای دارد. به تازگی گفته می‌شود که این آزادی که امکان نصب بازی و نرم‌افزار از دیگر فروشگاه‌های نرم افزاری به جز App Store اپل است، محدود به کشورهای اروپایی خواهد بود!

نصب جانبی نرم افزار روی iOS 17 محدود به کشورهای اتحادیه اروپا است!

به گفته مارک گورمن، خبرنگار اپل بلومبرگ، آپدیت iOS 17 اجازه نصب جانبی نرم‌افزارها را در ایالات متحده نخواهد داد. البته این جای تعجب ندارد زیرا اپل برخلاف میل خود مجبور شده است که نصب جانبی نرم‌افزارها را به دلیل توسط قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا یا DMA مجاز کند.

در اکوسیستم اندروید یا سیستم‌عاملی مانند ویندوز چنین محدودیتی وجود ندارد. مثلا در اندروید شما می‌توانید از فروشگاه‌های نرم‌افزار جانبی ایرانی یا خارجی استفاده کنید و لزوما محدود به Google Play Store نیستید. همین آزادی برای توسعه‌دهندگان هم وجود دارد و دیگر نیازی به پرداخت کمیسیون خریدهای درون برنامه‌ای به گوگل ندارند. به تازگی این آزادی قرار است به iOS بیاید که خب محدود به قاره سبز است.

گورمن می‌گوید که نصب نرم‌افزار و بازی خارج از App Store اپل با iOS 17 فقط به 27 کشور متعلق به اتحادیه اروپا محدود خواهد شد.

این کشورها عبارتند از:

  1. ۱- اتریش
  2. ۲- بلژیک
  3. ۳- بلغارستان
  4. ۴- کرواسی
  5. ۵- جمهوری قبرس
  6. ۶- جمهوری چک
  7. ۷- دانمارک
  8. ۸- استونی
  9. ۹- فنلاند
  10. ۱۰- فرانسه
  11. ۱۱- آلمان
  12. ۱۲- یونان
  13. ۱۳- مجارستان
  14. ۱۴- ایرلند
  15. ۱۵- ایتالیا
  16. ۱۶- لتونی
  17. ۱۷- لیتوانی
  18. ۱۸- لوکزامبورگ
  19. ۱۹- مالت
  20. ۲۰- هلند
  21. ۲۱- لهستان
  22. ۲۲- پرتغال
  23. ۲۳- رومانی
  24. ۲۴- اسلواکی
  25. ۲۵- اسلوونی
  26. ۲۶- اسپانیا
  27. ۲۷- سوئد

هنوز دقیقا مشخص نیست که این محدودیت مکانی بر اساس موقعیت جغرافیایی فعلی کاربر، کشور مشخص شده در Apple ID یا ریجن آیفون‌های فروخته شده مشخص می‌شود. باید صبر کرد و جزئیات را دید.

اروپا

اروپا

به گفته وی به دلیل ضرر مالی که این اقدام برای اپل دارد، در WWDC 2023 نباید خیلی روی آن مانور بدهند و به عنوان یک ویژگی مفید برای کاربر نشان‌ش بدهند.

او افزود شاید آنچه در اتحادیه اروپا اتفاق می‌افتد به قانون‌گذاران در ایالات متحده انرژی بدهد و به آنها انگیزه بدهد تا لایحه‌هایی بنویسند که اپل را مجبور می‌کند اجازه نصب جانبی در ایالات متحده را بدهد.

اگر این قابلیت به صورت عمومی برای همه کاربران ارائه می‌شد، برای کاربران کشورمان که از حضور نرم‌افزارهای ایرانی در اپ استور محروم هستند می‌توانست یک آپدیت خیلی مهم باشد.

به هر حال باید تا کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل ۲۰۲۳ برگزار شود و جزئیات را بشنویم.

نظر شما چیست؟ این رفتارهای غیررقابتی و انحصارطلبانه اپل با بهانه امنیت کاربر، قابل توجیه است؟

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/04/22/%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-ios-17-%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%AA-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87%D8%A7%DB%8C/

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا