اخبار فناوری

گوگل: تراشه Tensor برای عملکرد بهتر در هوش مصنوعی توسعه یافته است، نه در بالای معیارها

گوشی‌های پیکسل 6 و پیکسل 7 گوگل از پردازنده‌های نیمه سفارشی Tensor استفاده می‌کنند، اما این SoCها نمی‌توانند با اپل، کوالکام و چیپ‌ست‌های دیگر تراشه‌سازان در معیارها رقابت کنند. اخیراً مدیر ارشد مدیریت محصول گوگل در مورد عملکرد نه چندان بالای تراشه Tensor صحبت کرده و گفته است که هدف از استفاده از این تراشه دستیابی به رتبه اول در بنچمارک ها نیست، بلکه به طور خاص از قابلیت های هوش مصنوعی پشتیبانی می کند.

تراشه Google Tensor

مدیر ارشد مدیریت محصول مونیکا گوپتا در مورد عملکرد معیار سری Tensor در پادکست رسمی ساخته شده توسط گوگل صحبت کرد

گوپتا می گوید که بنچمارک ها تنها بخشی از داستان در مورد پردازنده های گوشی های هوشمند هستند:

من فکر می‌کنم معیارهای کلاسیک زمانی هدفی را دنبال می‌کردند، اما صنعت از آن زمان به بعد تکامل یافته است. اگر به آنچه گوگل در تلاش است با نوآوری های هوش مصنوعی در گوشی های هوشمند انجام دهد نگاه کنید، این رویکردی است که تجربیات مفیدی مانند برخی از مواردی که ذکر کردم ارائه می دهد. نشانه‌های کلاسیک زمانی ایجاد شدند که هوش مصنوعی و تلفن‌ها حتی وجود نداشتند. آنها می توانند داستانی را تعریف کنند، اما ما فکر می کنیم آنها کل داستان را بیان نمی کنند.

ما دقیقاً می‌دانیم که چرا تراشه‌های خود را می‌سازیم و اگر به این معنی باشد که معیارهایی کسب نکرده‌ایم یا عالی به نظر نمی‌رسیم، برای ما خوب است، زیرا نتیجه نهایی خودش صحبت می‌کند.

مانند پیکسل 6 و پیکسل 7، می‌توانید تمام نوآوری‌های شگفت‌انگیزی که انجام داده‌ایم را ببینید، که بسیاری از آن‌ها برای اولین بار در پیکسل بودند. بنابراین ما با این رویکرد بسیار راحت هستیم.»

معرفی نسل اول Google Tensor Chip

معرفی نسل اول Google Tensor Chip

مطمئناً درست است که معیارها به طور کامل نتایج و حجم کاری دنیای واقعی را نشان نمی دهند. به عنوان مثال، بسیاری از تست‌های معیار بر عملکرد اوج تمرکز دارند تا عملکرد پایدار، که به ندرت در استفاده روزمره آن را مشاهده می‌کنید. در واقع، تست Tensor G2 نشان می‌دهد که چیپست پیکسل 7 از نظر نتایج بهینه از رقبا عقب افتاده است، اما در تست‌های پایداری برخی از گوشی‌های دارای نسل اول اسنپدراگون 8 را شکست داده است. علاوه بر این، عملکرد پایدار برای کارهایی مانند بازی و عکاسی ضروری است.

گوگل همچنین به شدت بر یادگیری ماشینی برای کارهایی مانند عکاسی محاسباتی فشار می آورد و اپلیکیشن های محک مانند Geekbench و 3DMark آن را نادیده می گیرند. معیارهایی برای هوش مصنوعی وجود دارد، اما ماهیت متغیر سخت افزار و حجم کاری هوش مصنوعی به این معنی است که حتی این تست ها نیز کل داستان را بیان نمی کنند. رتبه‌بندی AI-Benchmark نشان می‌دهد که تراشه Tensor G2 پیکسل ۷ پشت سر گوشی‌های Snapdragon 8 Gen 1 و Dimensity 9000 قرار دارد.

همچنین باید گفت که این رویکرد جدیدی برای گوگل نیست. چیپست اصلی Tensor موجود در پیکسل 6 از دو هسته Cortex-X1 استفاده می کند و شرکت در آن زمان خاطرنشان کرد که این رویکرد به منظور ارائه حداکثر کارایی در بارهای کاری “متوسط” است.

نظر شما درباره ادعای گوگل مبنی بر اینکه به نتایج بنچمارک خود در تراشه های Tensor اهمیتی نمی دهد چیست؟ نتایج بنچمارک چقدر برای شما مهم است؟

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا