اخبار فناوری

نفخ شکم چیست؟ + راه های مقابله با آن

نفخ شکم در واقع هوا یا گاز تولید شده در معده است که از طریق مجاری از بدن خارج می شود. نفخ یک واکنش طبیعی بدن است. اما اگر فراوانی آن بیشتر از حد معمول باشد، ممکن است به دلیل بیماری های دستگاه گوارش باشد.

علت نفخ شکم چیست؟

از جمله علل طبیعی نفخ، هوای بلعیده شده در هنگام خوردن و آشامیدن و همچنین گازهای تولید شده در دستگاه گوارش است که برای تجزیه غذا ضروری است.

در برخی موارد، رژیم غذایی نامناسب و همچنین بیماری های گوارشی باعث نفخ شدید می شود.

خطرات نفخ شکم چیست؟

نفخ یک فرآیند طبیعی در بدن است و برای همه اتفاق می افتد. اما این مشکل زمانی خطرناک می شود که تعداد دفعات خروج آن از بدن زیاد باشد. هیچ دستورالعمل خاصی برای تعیین دقیق فراوانی نفخ وجود ندارد. اما به طور متوسط ​​می تواند بین 5 تا 15 بار در روز باشد.

اگر به طور ناگهانی و بیشتر از حد متوسط ​​رخ داد و حتی اگر تغییر خاصی در رژیم غذایی خود ایجاد نکردید (عدم مصرف غذاهای نفخ‌آور) بهتر است حداقل پس از یک هفته با پزشک مشورت کنید تا علت آن مشخص شود. دقیقاً به این دلیل که می تواند به دلیل بیماری هایی مانند التهاب روده (کولیت اولسراتیو و بیماری کرون)، یبوست باشد و حتی در موارد نفخ بسیار شدید می تواند از علائم سرطان باشد که بر انسداد روده تأثیر گذاشته است. همچنین بیماری هایی مانند مشکلات کیسه صفرا، انواع عفونت های روده ای و گوارشی در بروز نفخ تاثیر دارند.

رفع کامل نفخ شکم

همانطور که گفته شد، این بیماری را نمی توان به طور کامل ریشه کن کرد. از آنجایی که این یک فرآیند طبیعی در بدن است و تا زمانی که به دفعات زیاد اتفاق نیفتد نمی توان آن را بیماری نامید، اما راه هایی برای کاهش این مشکل وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

با آرامش غذا بخورید

خوردن سریع حجم زیادی از هوا را در حین غذا خوردن وارد معده می کند. اگر می خواهید این مقدار هوا را کاهش دهید، آرام و آهسته غذا بخورید. همچنین از خوردن و آشامیدن هنگام پیاده روی، ورزش یا هر فعالیت دیگری خودداری کنید.

مصرف غذاهای گازدار را کاهش دهید

برخی از غذاها حاوی مقادیر زیادی فروکتوز، لاکتوز، قندهای پیچیده، نشاسته و فیبر نامحلول هستند. این محصولات باعث تولید قابل توجه گاز در معده می شوند. اما از آنجایی که مصرف آنها برای بدن ضروری است، بهتر است میزان مصرف آنها کاهش یابد. غذاهای حاوی کربوهیدرات عبارتند از حبوبات، لبنیات، کلم و سیب زمینی.

از جویدن آدامس خودداری کنید

جویدن آدامس باعث می شود حجم زیادی از هوا را ببلعید که تاثیر زیادی در افزایش نفخ دارد.

درمان عدم تحمل غذایی با رژیم غذایی حذفی

برخی افراد مشکلات گوارشی مانند عدم تحمل غذایی دارند که با آلرژی متفاوت است. این عدم تحمل غذایی معمولاً به دلیل مصرف لاکتوز است. لاکتوز در محصولات لبنی یافت می شود. به همین دلیل می توانید برای مدتی از مصرف لبنیات خودداری کنید و در صورت کاهش نفخ به تدریج آنها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

از نوشیدنی های گازدار و سایر محصولات گازدار استفاده نکنید

نوشابه ها و سایر نوشابه های گازدار حاوی مقدار زیادی گاز هستند که باعث نفخ در دستگاه گوارش می شود.

ورزش

ورزش باعث حرکت آب در روده می شود. این عدم احتباس آب در روده تاثیر زیادی در ایجاد نفخ دارد.

سیگار کشیدن ممنوع

سیگار کشیدن هوای اضافی را وارد سیستم گوارشی می کند. با هر بار استنشاق دود سیگار حجم زیادی از هوا بلعیده می شود. این امر باعث نفخ شدید در افراد سیگاری می شود.

درمان یبوست

یبوست یکی از دلایل نفخ است. مدفوع باقی مانده در روده باعث ادامه فرآیند تخمیر می شود. این فرآیند گازهای بدبو زیادی تولید می کند.

طبق تحقیقات انجام شده در drdr.ir برای درمان یبوست استفاده از فیبر در رژیم غذایی توصیه می شود. البته حجم بالای فیبر در ابتدا می تواند نفخ شکم را افزایش دهد. اما پس از مدتی دستگاه گوارش به آن عادت می کند. سپس فیبر شروع به پاکسازی بدن و حذف باقی مانده مواد تخمیر شده از روده می کند. این مشکل در دفع آسان مدفوع تاثیر بسزایی دارد.

داروی نفخ شکم چیست؟

یکی از موثرترین داروها در درمان نفخ، استفاده از قرص دایمتیکون است. این دارو برای نفخ معمولاً به صورت جویدنی تجویز می شود و مصرف آن هر 8 ساعت یکبار انجام می شود.

برای نفخ چه بخوریم؟

مواردی که نباید گفت که در درمان نفخ معده مؤثر است، در بالا آمده است. اما غذاها و فرآورده های گیاهی نیز وجود دارند که خوردن آنها برای کاهش و درمان نفخ ضروری است، از جمله:

عسل برای درمان نفخ شکم

یکی از موثرترین محصولات برای درمان نفخ، استفاده از عسل طبیعی است. می توانید عسل را به عنوان یک درمان طبیعی برای خود بنوشید.

آویشن برای درمان نفخ شکم

برای رفع نفخ می توانید مقداری آویشن روی غذاهای نفخ آور بمالید. برای تاثیر بیشتر بهتر است عسل و آویشن را با هم ترکیب کرده و چای حاصل را بنوشید.

نعناع در درمان نفخ معده

نعناع به لطف ترکیبات خود از فعالیت ماست سل ها جلوگیری می کند. ماست سل ها در واقع سلول های سیستم ایمنی در روده هستند که باعث نفخ می شوند.

رازیانه در درمان نفخ شکم

رازیانه یکی دیگر از محصولات گیاهی است که در درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست، شکم درد و باد شکم تاثیر مثبت دارد. برای استفاده از آن می توانید از چای کیسه ای رازیانه استفاده کنید. یا دانه های رازیانه را در قوری ریخته و حدود 10-15 دقیقه دم کنید.

بابونه در درمان نفخ شکم

بابونه از زمان های قدیم برای درمان مشکلاتی مانند نفخ، سوء هاضمه، حالت تهوع و سایر بیماری های دستگاه گوارش استفاده می شده است. می توانید این محصول را به صورت دم کرده مصرف کنید. اگر از چای کیسه ای استفاده می کنید، مطمئن شوید که در تهیه آن از ساقه و برگ گل استفاده نشده است.

بهترین چای برای نفخ شکم

اگر نمی توانید به پزشک مراجعه کنید و به دلیل این مشکل احساس ناراحتی می کنید، می توانید از دمنوش های گیاهی برای از بین بردن سریع نفخ شکم استفاده کنید. بهترین چای برای نفخ معده، چای زنجبیل است. این چای با خواص شگفت انگیز می تواند بسیار موثر باشد.

نفخ شکم یک عارضه طبیعی است که برای همه اتفاق می افتد. اما وقتی این اتفاق چندین بار در روز می افتد و پس از مدتی مثلاً بهبودی حاصل نمی شود، لازم است با پزشک مشورت شود.

البته با شروع نفخ شدید، بهتر است سعی کنید آن را با درمان های خانگی مانند استفاده از دمنوش های گیاهی و اصلاح رژیم غذایی درمان کنید. اگر نتیجه مثبتی حاصل نشد به پزشک مراجعه کنید.

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا