اخبار فناوری

نسل دوم اسنپدراگون 8 کوالکام به طور رسمی معرفی شد: قوی تر و بهینه تر با پشتیبانی و ردیابی وای فای 7

کوالکام با برگزاری کنفرانس خود در هاوایی از نسل جدید تراشه پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 2 (Snapdragon 8 Gen 2) رسماً رونمایی کرد. این چیپست دارای یک هسته Cortex-X3، چهار هسته Cortex-A715 و سه هسته Cortex-A510، پردازنده گرافیکی Adreno 740، Spectra ISP جدید، پشتیبانی از حافظه UFS 4.0 و Wi-Fi 7 است. طبق گفته کوالکام، پردازنده جدید تجاری خواهد شد. تا پایان سال 2022 در دسترس است.

تراشه پرچمدار کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 2

نسل دوم اسنپدراگون 8 به طور رسمی با کد SM8550-AB شناخته می شود و بر اساس فرآیند پیشرفته 4 نانومتری TSMC ساخته شده است. در اینجا جزئیات بیشتری در مورد این چیپست وجود دارد:

CPU و GPU

کوالکام بر روی بهبود بهره وری انرژی اسنپدراگون 8 نسل 2 تمرکز کرده است، اما تراشه جدید هنوز هم بسیار خوب است. سه پردازنده جدید Kryo تا 35٪ عملکرد بیشتر و تا 40٪ بهره وری بیشتر ارائه می دهند.

این شرکت همچنین با اسنپدراگون 8 نسل 2 کار جالبی انجام داده است که معمولاً آن را نمی بینیم و آن تغییری در چیدمان پایه است. کوالکام به جای ترکیب معمولی 1+3+4 که در بسیاری از چیپست ها می بینیم، 1+4+3 را انتخاب کرده است. یعنی یک هسته اصلی، چهار هسته عملکرد و سه هسته کارآمد.

اگرچه فرکانس هسته مشابه نسل اول اسنپدراگون 8 پلاس است، ترکیب هسته اینگونه نیست. بر اساس Core Kryo Cortex-X3 این دستگاه در فرکانس 3.19 گیگاهرتز (به طور دقیق 3.1872 گیگاهرتز) کار می کند تا عملکرد تک هسته ای بالایی را ارائه دهد. طبق گفته Arm، در 3.3 گیگاهرتز، Cortex-X3 در عملیات تک هسته ای 25 درصد سریعتر از Cortex-X2 با فرکانس 2.9 گیگاهرتز است.

با این حال، این بار از چهار هسته کاربردی (در مقایسه با سه هسته نسل قبلی) استفاده شده است (شامل دو هسته Cortex A715 و دو هسته Cortex A710 هر دو جفت در 2.8 گیگاهرتز) برای مدیریت بهتر بارهای کاری چند هسته ای.

در نهایت، سه هسته بازده Cortex-A510 (در مقایسه با چهار هسته نسل قبل) با فرکانس 2.0 گیگاهرتز.

لازم به ذکر است که از موارد فوق، تنها دو هسته عملکرد A710 از 32 بیت پشتیبانی می کنند و شش هسته دیگر همگی تنها از برنامه های 64 بیتی پشتیبانی می کنند.

در حالی که کوالکام تراشه جدید خود را به عنوان ترکیب 1+4+3 تبلیغ می کند، این چیپست بیشتر شبیه یک سیستم 1+2+2+3 است. لازم به ذکر است که تمام اطلاعات عملکرد به اشتراک گذاشته شده توسط کوالکام با اسنپدراگون 8 نسل 1 مقایسه می شود و نه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1، بنابراین جالب است که ببینیم اسنپدراگون 8 نسل 2 چه بهبودهایی در عملکرد نسبت به 8 پلاس ارائه می دهد. 1. . .

Gen 2 از فناوری های حافظه جدیدتر و سریعتر پشتیبانی می کند. برای حافظه رم شاهد استفاده از LPDDR5X ما با فرکانس 4200 مگاهرتز هستیم (در مقابل LPDDR5 با 3200 مگاهرتز). برای ذخیره سازی نیز از فرمت جدید UFS 4.0 (بالای UFS 3.1) استفاده شده است.

پردازنده گرافیکی جدید Adreno 740 تا 25 درصد عملکرد بالاتر و تا 45 درصد بازده انرژی بیشتر و همچنین پشتیبانی سخت افزاری برای ردیابی را وعده می دهد.ردیابی لیزری) به پلتفرم اسنپدراگون. اکنون که سخت‌افزار ردیابی پرتو برای اندروید از سوی سازندگان اصلی چیپ‌ست در دسترس است، می‌توانیم شاهد استقبال توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایل از فناوری جدید باشیم، درست مانند رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها. علاوه بر این، این GPU اولین پردازنده گرافیکی است Vulcan 1.3 (با OpenGL ES 3.2).

اسنپدراگون 8 نسل دوم می‌تواند نمایشگرهایی با وضوح QHD+ و نرخ تازه‌سازی 144 هرتز یا 4K و 60 هرتز را هدایت کند. همچنین از نمایشگرهای خارجی تا 4K و 60 هرتز (با وسعت رنگ 10 بیت، HDR10+ و Dolby Vision) پشتیبانی می‌کند. کوالکام همچنین سرانجام رمزگشایی ویدیوی AV1 را در تراشه جدید خود فعال کرد. شامل پخش محتوا با وضوح 8K و 60 فریم در ثانیه با پشتیبانی از HDR.

تراشه پرچمدار کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 2

تراشه پرچمدار کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 2

دوربین

Qualcomm به خود می بالد که سنسورهای Digital Overlay HDR (DOL-HDR) سونی و سنسور 200MP HP3 سامسونگ برای کار با ISP Snapdragon بهینه شده اند. مانند نسل قبلی، Gen 2 a ISP سه گانه 18 بیتی که می تواند تا سه دوربین 36 مگاپیکسلی (30 فریم در ثانیه) را به طور همزمان یا یک دوربین 200 مگاپیکسلی را اداره کند. علاوه بر این، سنسورهای 108 مگاپیکسلی اکنون با تاخیر شاتر صفر پشتیبانی می‌شوند.

برای ویدیو، چیپست می تواند فیلم های 8K HDR با سرعت 30 فریم در ثانیه (و عکس های 64 مگاپیکسلی به طور همزمان)، 4K با سرعت 120 فریم در ثانیه و همچنین فیلم های اسلوموشن (720p با سرعت 960 فریم در ثانیه) ضبط کند. اسنپدراگون 8 نسل 2 از چندین فرمت HDR از جمله HDR10+، HLG و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند و با استفاده از حسگرهای DOL، می‌تواند تا چهار نوردهی را در هر فریم ویدیو ضبط کند.

اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام

اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام

اتصالات

اسنپدراگون 8 نسل 2 به مودم جدید اسنپدراگون X70 برای پشتیبانی از mmWave و زیر 6 گیگاهرتز 5G مجهز شده است. حداکثر سرعت دانلود آن 10 گیگابیت بر ثانیه و حداکثر آپلینک 3.5 گیگابیت بر ثانیه (مشابه نسل قبل) است.

این مودم از عملکرد Dual-SIM، Dual-Active (DSDA) پشتیبانی می کند که در آن دو سیم کارت 5G (یا 5G+4G) به طور همزمان فعال هستند.

با تشکر از سیستم جدید اتصال سریع 78000استاندارد جدید دارای یک تراشه اتصال محلی است وای فای 7 آینده (802.11be) را به ارمغان می آورد، سرعت آن به 5.8 گیگابیت در ثانیه می رسد. استاندارد جدید علاوه بر سرعت، تاخیر را نیز کاهش می دهد.

سیستم جدید FastConnect از اتصال نیز پشتیبانی می کند بلوتوث 5.3 و با جدیدترین سیستم صوتی اسنپدراگون، می‌تواند پخش موسیقی بدون افت ۴۸ کیلوهرتز و همچنین کمترین تأخیر ۴۸ میلی‌ثانیه را برای بازی ارائه دهد.

همچنین قابلیت خاصی برای اتصالات سیمی وجود ندارد و تراشه پرچمدار کوالکام می تواند از USB 3.1 پشتیبانی کند. شارژ سریع نسل 5 (که فقط یکی از اشکال استاندارد تحویل برق USB است).

هوش مصنوعی

پردازنده جدید شش ضلعی برای اولین بار در تراشه موبایل کوالکام از فرمت INT4 پشتیبانی می کند. این نوید 60 درصد عملکرد بهتر در هر وات نسبت به تکنیک های قبلی را می دهد.

هگزاگون به طور کلی سریعتر است و کوالکام اکنون مدعی عملکرد هوش مصنوعی است 4.35 بار در مقایسه با نسل Snapdragon 8، 1 سال افزایش یافته است. این قدرت را می توان با تشخیص اینکه کدام قسمت های تصویر صورت، مو، لباس، پس زمینه و غیره است و اعمال درمان های مختلف با آنها در نرم افزار دوربین کمک کرد.

گوشی های نسل دوم اسنپدراگون 8 به زودی عرضه می شوند

اسنپدراگون 8 نسل دوم توسط سازندگان بزرگ اندروید استفاده خواهد شد. کوالکام در بیانیه مطبوعاتی این لیست موارد زیر است: Asus ROG، Honor، iQOO، Motorola، nubia، OnePlus، Oppo، Red Magic، Sharp، Sony، vivo، Xiaomi، Meizu و ZTE.

این شرکت همچنین ادامه می‌دهد که اولین گوشی‌های مبتنی بر اسنپدراگون 8 نسل 2 تا پایان سال جاری در دسترس خواهند بود، اما مشخص نکرد که کدام سازنده اولین کسی است که از این چیپ‌ست استفاده می‌کند. همچنین در این رویداد هیچ اشاره ای به همکاری احتمالی کوالکام با سامسونگ برای عرضه انحصاری نشده است سری Galaxy S23 با تراشه پرچمدار کوالکام این اتفاق نمی افتد.

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا