اخبار فناوری

مشخصات اسنپدراگون 8 نسل 3 فاش شد: طراحی CPU چهار خوشه و پایان پشتیبانی از نرم افزار 32 بیتی

افشای مشخصات قبلی اسنپدراگون 8 نسل 3 نشان داد که تراشه پرچمدار بعدی کوالکام برای سال 2023 دارای طراحی جدید پردازنده 1+5+2 خواهد بود و در فرآیند 4 نانومتری TSMC به تولید انبوه خواهد رسید. با این حال، نشت جدید به پیکربندی اصلاح شده این چیپست اشاره دارد. همچنین برای اولین بار، اسنپدراگون 8 نسل 3 از هسته های تیتانیوم استفاده می کند و احتمالاً به پشتیبانی از برنامه های 32 بیتی پایان می دهد.

مشخصات اسنپدراگون 8 نسل 3

ابتدا با شماره مدل و نام کد شروع می کنیم. به گفته افشاگر کوبا وویچیچوفسکیSnapdragon 8 3G دارای شماره مدل SM8650 با نام رمز “Lanai” یا “Pineapple” خواهد بود. همچنین، این چیپست پرچمدار از طراحی چهار خوشه ای 3+3+2+1 بهره می برد که از ترکیب هسته های طلایی+تیتانیوم استفاده می کند.

این اولین بار است که کوالکام از هسته های تیتانیوم استفاده می کند و تک هسته طلایی احتمالاً یک هسته Cortex-X4 خواهد بود. گزارش‌های قبلی حاکی از آن بود که این هسته می‌تواند روی فرکانس 3.70 گیگاهرتز باشد، اما تأیید نشده است که آیا این فرکانس منحصر به سری گلکسی اس 24 است که انتظار می‌رود سال آینده عرضه شود. در هر صورت، افشاگر مذکور ترکیب هسته را به صورت زیر مشخص کرد:

یک هسته طلایی Cortex-X4

دو هسته تیتانیوم Cortex-A7xx

دو هسته نقره ای Cortex-A5xx

سه هسته Gold Cortex-A7xx

مشخصات اسنپدراگون 8 نسل 3

مشخصات اسنپدراگون 8 نسل 3

پیکربندی CPU نشان می‌دهد که Snapdragon 8 3G این بار از هسته‌های کم مصرف کمتری استفاده می‌کند، به این معنی که کوالکام می‌تواند تمرکز بیشتری روی ارائه عملکرد چند هسته‌ای بالاتر داشته باشد. در مورد هسته های “تیتانیوم”، اجاره دهنده بیان می کند که این هسته ها می توانند فرکانس و حافظه پنهان بالاتری نسبت به هسته های “طلا” داشته باشند.

امیدواریم در اواخر امسال بیشتر در مورد هسته‌های Hayes و Hunter ARM بشنویم و ببینیم که چگونه آنها با Cortex-X3 و Cortex-A715 2022 مقایسه می‌شوند. طبق کد جدید کوالکام، هسته‌های Hayes و Hunter نیز پشتیبانی 32 بیتی از برنامه را کاهش خواهند داد.

با اشاره به پردازنده گرافیکی Adreno 750، این جایگزین پردازنده گرافیکی Adreno 740 می شود که بخشی از Snapdragon 8 Gen 2 است. در حالی که قبلاً گزارش داده بودیم که Adreno 750 با فرکانس 1.00 گیگاهرتز کار می کند، به روز رسانی جدید بیان می کند که پردازنده گرافیکی در فرکانس 770 مگاهرتز است. که در صورت انجام آزمایشات ممکن است در نسخه های بعدی اسنپدراگون 8 نسل 3 تغییر کند. این امکان وجود دارد که سرعت کلاک GPU 1.00 گیگاهرتز برای خانواده گلکسی S24 بهینه شده باشد.

شایعه شده است که اسنپدراگون 8 نسل 3 بر اساس فرآیند 4 نانومتری TSMC ساخته می شود، همان چیزی که برای اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده می شود. اما به نظر می رسد کوالکام طراحی خود را تغییر داده است. در حالی که هدف اصلی این شرکت افزایش عملکرد چند هسته ای است، بزرگترین نگرانی ما مصرف انرژی و افزایش دما است.

نظر شما در مورد مشخصات اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام چیست؟



محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا