اخبار فناوری

سایپا شاهین اتوماتیک را با گیربکس هفت سرعته مجازی CVT معرفی کرد

اگرچه سایپا در حال حاضر کوییک اتوماتیک را در سبد محصولات خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک دارد، اما همچنان نسخه اتوماتیک شاهین را وارد بازار نکرده است. شاهین پرچمداران نشنا سایپاست و رقیب آن در ایران خودرو مدت هاست که با گیربکس اتوماتیک قابل خرید هستند. اگر منتظر مدل اتوماتیک این خودرو بودید، خبرهای خوبی برای شما داریم. سایپا شاهین اتوماتیک را با گیربکس هفت سرعته مجازی CVT معرفی کرد.

شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT

سایپا به اختصار نسخه اتوماتیک شاهین است فالکون CVT می گوید اگرچه گیربکس CVT یا اینکه ضریب متغیر برای تمرین هیجان انگیز چندان جذاب نباشد اما سایپا در حرکت رو به جلو کاملا آن را پذیرفته و مستقیماً در نام محصول منعکس می کند.

فالکون CVT

فالکون CVT

البته این تنها عرضه خودکار شاهین نخواهد بود. سایپا در نظر دارد 2 نوع شاهین اتوماتیک را در سال 1402 با گیربکس و موتورهای مختلف عرضه کند. این دو نوع عبارتند از:

  1. 1- موتور M15 توبو + گیربکس هفت سرعته CVT مجازی
  2. 2- موتور ME16 + گیربکس شش سرعته AT

با توجه به اینکه مدل دوم گیربکس AT دارد باید دید سایپا چه نامی برای آن انتخاب می کند چرا که طبیعتا CVT دیگر به نام آن نخواهد بود. با توجه به تغییر موتور از مدل 8 سوپاپ به مدل 16 سوپاپ، احتمالا نام این نسخه باید شاهین پلاس باشد.

تفاوت های فالکون CVT و فالکون دستی

شاهین اتوماتیک

شاهین اتوماتیک

از نظر موتور این دو خودرو هیچ تفاوتی با هم ندارند و موتور توربو هشت سوپاپ M15TC نیز در اینجا حضور دارد. 109 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه و 178 نیوتن متر گشتاور در 2500 دور در دقیقه برای این موتور اعلام شده است.

با تغییر گیربکس 5 سرعته دستی به مدل CVT با حالت تیپ ترونیک 7 سرعته، وزن خودرو 50 کیلوگرم و مصرف سوخت ترکیبی آن 0.32 لیتر در هر 100 کیلومتر افزایش می یابد.

در تجهیزات ایمنی، سیستم ترمز TCS و سیستم های HSA و ESC برای مدل اتوماتیک در نظر گرفته شده است.

از نظر راحتی، صفحه نمایش 10 اینچی جایگزین مدل 7 اینچی شاهین هندی می شود. این مالتی مدیا به GPS و پورت USB نیز مجهز است.

در مدل اتوماتیک مهم ترین تغییر ظاهری خودرو را می توان به کروم کاری دور جلوپنجره، نوار کرومی بالای قاب پلاک روی صندوق عقب، اهرم قفل داخلی، نمای کرومی بیرونی و آنتن کوسه اشاره کرد.

نمای کابین اتوماتیک شاهین با تریم دو رنگ

نمای کابین اتوماتیک شاهین با تریم دو رنگ

کروز کنترل و محدود کننده سرعت روی فرمان قرار خواهد گرفت که در مدل دستی کاملاً وجود نداشت. قاب قرمان و دریچه هوا به رنگ مشکی جت می باشد.

از دیگر آپشن های موجود در شاهین اتوماتیک که در نسخه دنده ای نیز وجود داشت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. 1- سانروف برقی
  2. 2- سنسور نور
  3. 3- فرمان برقی
  4. 4- ترمز دیسکی جلو و عقب
  5. رینگ آلومینیومی 5 تا 15 اینچ
  6. 6- ترمز ABS، EBD و BAS
  7. 7- چراغ روز
  8. 8- تهویه اتوماتیک
  9. 9- آینه تاشو برقی
  10. 10- دکمه استارت
  11. 11- تزئینات داخلی چرم مصنوعی
  12. 12- سنسور پارک و دوربین عقب
  13. 13- سنسور باد لاستیک
  14. 14- دو ایربگ

آپشن های انحصاری مدل اتوماتیک با گیربکس CVT:

  1. صفحه نمایش 15-10 اینچی
  2. 16- کروز کنترل
  3. 17- محدود کننده سرعت
  4. 18- سیستم کنترل پایداری الکتریکی
  5. 19- سیستم کنترل استارت در سربالایی

قیمت شاهین CVT چقدر خواهد بود؟

هنوز نمی توان گفت که قیمت کارخانه شاهین CVT چقدر است، زیرا سایپا چیزی اعلام نکرده و طرح فروش این خودرو ارائه نشده است. این در حالی است که با توجه به قیمت کارخانه ای حدود 345 میلیون تومان، قیمت مدل اتوماتیک در کارخانه می تواند به 450 میلیون تومان برسد.

این خودرو احتمالا از ابتدای تابستان 1402 به بازار عرضه می شود نظر شما چیست؟ به نظر شما سایپا می تواند با اتومات های ایران خودرو مثل دنا پلاس توربو اتوماتیک یا تارا اتوماتیک با شاهین CVT رقابت کند؟

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا