اخبار فناوری

سازنده تراشه ژاپنی راپیدوس قصد دارد تا سال 2025 یک تراشه 2 نانومتری تولید کند

تراشه‌ساز ژاپنی راپیدوس، برندی است که توسط دولت ژاپن حمایت می‌شود. این شرکت اخیرا برنامه های جدید خود را برای توسعه فناوری نیمه هادی پیشرفته اعلام کرده است. آنها به دنبال ساخت نمونه اولیه خط تولید تراشه های 2 نانومتری تا سال 2025 هستند.

تراشه 2 نانومتری Rapidus تا سال 2025 وارد بازار خواهد شد

در واقع این برند ژاپنی سازنده تراشه در تلاش است تا به بزرگترین نام در این زمینه یعنی تایوانی TSMC برسد. به عنوان یادآوری، انتظار می رود که سازنده نیمه هادی تایوانی (TSMC) تولید اولیه تراشه های 2 نانومتری خود را در سال 2024 آغاز کند.

علاوه بر این، انتظار می رود تولید انبوه این تراشه های پیشرفته نیز در سال 2025 آغاز شود. به طور مشابه، حتی سامسونگ نیز در تلاش است تا تولید خط فرآیند 2 نانومتری خود را تا همان سال آغاز کند.

راپیدوس

راپیدوس

متأسفانه، این شرکت تنها یک جدول زمانی برای خط تولید نمونه اولیه خود اعلام کرده است. تولید انبوه این فرآیند پیشرفته تا پایان این دهه آغاز خواهد شد. با این حال، حتی با این برنامه، شرکت مورد حمایت دولت ژاپن از بزرگترین نام در صنعت، TSMC فاصله زیادی ندارد. همچنین این شرکت تا اردیبهشت 1402 به طور رسمی برنامه های خود را برای مکان یابی تاسیسات نمونه اولیه نهایی خواهد کرد. شایان ذکر است این کارخانه در آینده تولید انبوه را بر عهده خواهد داشت.

برخی از عوامل کلیدی که بر این تصمیم تأثیر می گذارد. برای مثال، در دسترس بودن آب پایدار و زیرساخت قوی برق از اهمیت بالایی برخوردار است. به گفته آتسویوشی کویکه، رئیس راپیدوس، این مکان همچنین باید بتواند «به راحتی استعدادهای داخلی و خارجی را جذب کند».

وی با بیان اینکه هدف ما تولید تنها تراشه های پیشرفته و ایجاد مدل کسب و کار با حاشیه (سود) بالا است، افزود:

ما می‌خواهیم مهندسانی را از حوزه‌هایی که شرکت‌های مختلف در آن‌ها تخصص دارند بیاوریم تا ارزش‌های جدیدی ایجاد کنند.

نظر شما چیه؟ آیا فکر می کنید ژاپنی ها می توانند بازیگر جدیدی در صنعت بسیار مهم تراشه باشند؟

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا