اخبار فناوری

ربات های گوگل بیش از گذشته انسان شده اند و قادر به انجام وظایف پیچیده هستند

تاریخچه انقلاب ربات ها مربوط به یکی دو سال اخیر نیست و در صد سال گذشته همیشه فانتزی های زیادی در مورد ربات های هوشمند وجود داشته است. امروزه این فانتزی ها به حقیقت پیوسته اند و ربات های گوگل بیش از گذشته شبیه انسان شده اند و توانایی انجام کارهای پیچیده را دارند. با مایفون مگ با

ربات های گوگل بیش از گذشته انسان شده اند و قادر به انجام وظایف پیچیده هستند

ربات ها اکنون در همه جا و در کارخانه ها در سراسر جهان هستند. با این حال، این روبات‌ها فقط می‌توانند دستورالعمل‌های خاصی را دنبال کنند و روی انجام کارهای ساده و از پیش برنامه‌ریزی‌شده تمرکز کنند. با این حال، به نظر می رسد ربات های گوگل کمی متفاوت هستند، آنها می توانند دستورات ساده را دریافت کنند و کارهای پیچیده تری را انجام دهند. بر اساس گزارش های دریافتی، ربات های گوگل از نظر رفتاری شبیه به انسان هستند.

محققان آزمایشگاه گوگل به تازگی مهارت های رباتیک جدیدی را نشان داده اند که بر اساس آن یک ربات قادر است از انواع مواد پلاستیکی اسباب بازی همبرگر بسازد. ربات فرآیند پخت را درک می کند و می داند چگونه سس گوجه فرنگی را بعد از گوشت و قبل از کاهو اضافه کند. با این حال، او فکر می کند راه درست این است که کل بطری را در همبرگر قرار دهیم. اگرچه ربات گوگل به این زودی ها تبدیل به یک سرآشپز باهوش نمی شود، اما نشان دهنده یک پیشرفت بزرگ است که گوگل مدعی آن است.

ربات های گوگل

به گفته محققان، با استفاده از نرم‌افزار جدید هوش مصنوعی (AI) که به مدل‌های زبان بزرگ معروف است، توانستند روبات‌هایی طراحی کنند که می‌توانند در انجام کارهای روزمره به انسان کمک کنند. این ربات ها به جای اجرای یک سری دستورات گسسته و سپس هدایت آنها در هر عمل یک به یک، می توانند به دستورات کامل پاسخ دهند و بسیار بیشتر از گذشته شبیه انسان رفتار کنند.

در جریان نمایش هفته گذشته، محققان گوگل به ربات گفتند: “من گرسنه هستم، می توانید برای من یک میان وعده درست کنید؟” سپس ربات شروع به جستجو در کافه تریا کرد، کشو را باز کرد، تراشه ها را پیدا کرد و برای محققان آورد. مدیران و محققان گوگل می گویند این اولین بار است که یک مدل زبان در یک روبات ساخته می شود. برایان ایچتر، محقق گوگل، گفت که این اساساً یک مدل بسیار متفاوت برای آموزش ربات ها است و اکنون ربات های گوگل وظایف پیچیده ای را انجام خواهند داد.

ربات‌های موجود در بازار امروزه معمولاً روی یک یا دو کار تمرکز می‌کنند، مانند جابجایی محصول در خط مونتاژ یا جوش دادن دو قطعه فلز به یکدیگر. توسعه ربات هایی که می توانند طیف وسیعی از وظایف روزانه را انجام دهند و یاد بگیرند که به طور مستقل کار کنند، بسیار پیچیده تر است. شرکت های بزرگ و کوچک فناوری سال هاست که برای ساختن چنین روبات های همه کاره تلاش می کنند.

ربات های گوگل

مدل‌های زبان با گرفتن مقادیر زیادی متن دانلود شده از اینترنت و استفاده از آن برای آموزش نرم‌افزار هوش مصنوعی برای حدس زدن نوع پاسخ پس از سؤالات یا نظرات خاص کار می‌کنند. این الگوها در پیش‌بینی پاسخ‌های درست به قدری دقیق شده‌اند که هنگام برخورد با افراد، اغلب احساس می‌کنید در حال صحبت با کسی هستید که می‌داند. گوگل و دیگران، از جمله OpenAI و مایکروسافت، منابع قابل توجهی را برای ایجاد و آموزش مدل های زبان بهتر سرمایه گذاری کرده اند.

با این حال، این کار جنجال های زیادی را به همراه دارد. در ماه جولای، گوگل یک کارمند را به دلیل ادعای اینکه روبات های گوگل درک انسانی دارند، اخراج کرد. اتفاق نظر کارشناسان هوش مصنوعی بر این است که این مدل‌ها ادراکی نیستند و بسیاری می‌ترسند که ربات‌ها خودشان تصمیم بگیرند. برخی از الگوهای زبانی تمایلات نژادپرستانه یا جنسیتی را نشان می دهند یا به راحتی برای گفتن سخنان نفرت انگیز یا دروغ مورد استفاده قرار می گیرند. دیپک پاتاک، استادیار دانشگاه کارنگی ملون، توضیح می‌دهد که به طور کلی، مدل‌های زبان به روبات‌ها اجازه می‌دهند مراحل برنامه‌نویسی پیشرفته‌تری را درک کنند، اما آن‌ها تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار روبات‌ها قرار نمی‌دهند.

با این حال، گوگل رو به جلو حرکت می کند و مدل های زبان را در بسیاری از ربات های خود ادغام کرده است. اکنون، به جای نوشتن دستورالعمل های فنی خاص برای هر کاری که ربات می تواند انجام دهد، محققان می توانند به سادگی با هر ربات به زبان مشترک صحبت کنند. علاوه بر این، نرم افزار جدید به ربات کمک می کند تا دستورالعمل های پیچیده چند مرحله ای را به تنهایی تفسیر کند. امروزه روبات‌ها می‌توانند دستوراتی را که قبلاً نشنیده‌اند تفسیر کنند، پاسخ‌های معناداری بدهند و اقدام کنند.

ربات ها به کار گرفته می شوند و حتی می توانند شغل ایجاد کنند

زک استوارت راجرز، استادیار مدیریت زنجیره تامین در دانشگاه ایالتی کلرادو، می‌گوید ربات‌هایی که می‌توانند از مدل‌های زبانی استفاده کنند، پتانسیل تغییر نحوه عملکرد تسهیلات تولید و توزیع را دارند. اگر انسان ها و روبات ها با هم کار کنند، وظایف کارآمدتر می شوند. ربات ها می توانند به صورت دستی اجسام سنگین را بلند کنند و انسان ها می توانند عیب یابی دقیقی را انجام دهند.

اگر ربات‌ها بتوانند وظایف پیچیده‌ای را انجام دهند، این می‌تواند به معنای مراکز کوچک‌تری باشد که به انسان‌های کمتر و روبات‌های بیشتری نیاز دارند. همچنین می تواند به معنای مشاغل کمتر برای مردم باشد. اگرچه راجرز اشاره می کند که معمولاً وقتی یک منطقه شغل خود را به دلیل اتوماسیون ربات از دست می دهد، مشاغل بیشتری در مناطق دیگر ایجاد می شود.

ربات های گوگل

آموزش ربات های همه کاره ممکن است هنوز راه درازی در پیش داشته باشد. تکنیک‌های هوش مصنوعی برای روبات‌های گوگل، مانند شبکه‌های عصبی و یادگیری تقویتی، سال‌هاست که برای آموزش روبات‌ها استفاده می‌شود. اگرچه پیشرفت های زیادی حاصل شده است، اما پیشرفت هنوز نسبتا کند است و ربات های گوگل هنوز برای خدمات دنیای واقعی آماده نیستند. محققان و مدیران گوگل بارها گفته اند که آنها فقط یک آزمایشگاه تحقیقاتی را اداره می کنند و هیچ برنامه ای برای تجاری سازی این فناوری ندارند.

اما واضح است که گوگل و دیگر شرکت های بزرگ فناوری به صنعت روباتیک علاقه زیادی دارند. آمازون که از تعدادی ربات در انبارهای خود استفاده می کند، در حال حاضر در حال آزمایش تحویل سفارش با هواپیماهای بدون سرنشین است و اوایل این ماه با خرید ربات ساز Roomba به قیمت 1.7 میلیارد دلار موافقت کرد. تسلا ادعا می کند که ربات های هوشمندی می سازد که می توانند کارهای روزمره و منحصر به فرد را به روش خود انجام دهند. علاوه بر این، تسلا چندین ویژگی خودران را برای خودروهای خود توسعه داده است و این شرکت همچنین روی ربات‌های همه منظوره کار می‌کند. بنابراین طبیعی است که گوگل سرمایه گذاری زیادی در شرکت های رباتیک انجام دهد.

استفاده از ربات ها و سیستم اتوماسیون بسیاری از فرصت های شغلی را از بین می برد

با توجه GizChina، در سال 2013، گوگل سرمایه گذاری گسترده ای را آغاز کرد و چندین شرکت روباتیک از جمله Boston Dynamics را خریداری کرد که اغلب در رسانه های اجتماعی سر و صدا به پا کرده است. اما مدیر اجرایی این پروژه به آزار جنسی متهم شد و خیلی زود شرکت را ترک کرد. در سال 2017، گوگل Boston Dynamics را به غول فناوری ژاپنی SoftBank فروخت. از آن زمان، سروصدای ربات‌های باهوش‌تر از قدرتمندترین شرکت‌های فناوری سردتر شده است.

در پروژه مدل زبان، محققان گوگل با تیم Everyday Robots همکاری کردند. Everyday Robots یک شرکت مستقل اما متعلق به گوگل است که در ساخت ربات هایی تخصص دارد که می توانند طیف گسترده ای از کارهای تکراری و خسته کننده را انجام دهند. این روبات ها در حال حاضر در کافه تریاهای گوگل برای تمیز کردن پیشخوان ها و سطل های زباله کار می کنند. نظر شما در مورد روبات های گوگل چیست؟

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا