اخبار فناوری

درآمد هواوی از صدور مجوز پتنت هایش از هزینه های این برند در همان حوزه بیشتر است

هواوی تا چند سال پیش یکی از شرکت هایی بود که با رشد و توسعه مستمر خود به رقیب تمام فناوری برای غول های سنتی بازار تبدیل شده بود. اما با تحریم های سنگین آمریکا نتوانست به اهداف خود دست یابد. با این حال، به نظر می رسد که برای دومین سال متوالی، درآمد هوآوی از صدور مجوز پتنت هایش بیشتر از میزانی است که پرداخت کرده است. با مایفون مگ با بودن

برای دومین سال متوالی، درآمد هواوی از صدور مجوز پتنت هایش از هزینه های شرکت فراتر رفت

هر چقدر هم که آمریکا تلاش کند شرکت چینی هوآوی را به دلیل تهدید امنیت ملی (!) تنبیه کند. این شرکت با وجود همه چیز به مقابله با آن ادامه می دهد. هوآوی با از دست دادن دسترسی به زنجیره تامین ایالات متحده در سال 2019، مجبور شد نسخه Google Mobile Services اندروید را کنار بگذارد و اکنون از HarmonyOS خود در سری Mate 50 استفاده می کند.

سال بعد، ایالات متحده کارخانه های تولید تراشه را که از فناوری آمریکایی استفاده می کردند مجبور کرد ارسال تراشه های پیشرفته به هواوی را متوقف کنند. با این حال آشکار است ثبت اختراع Huawei EUV در نهایت، می تواند به چین در تولید تراشه های پیشرفته کمک کند.

در حال حاضر، هواوی مجاز است از نسخه‌های 4G تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام استفاده کند، و اگرچه بزرگترین سازنده تراشه چین (SMIC) نمی‌تواند با TSMC و سامسونگ برای تولید قدرتمندترین و کم‌مصرف‌ترین چیپ‌ست‌ها رقابت کند، اما این ممکن است تغییر کند. زیرا اخیراً هواوی حق اختراعی را برای توسعه دستگاه لیتوگرافی فرابنفش شدید (EUV) خود ثبت کرده است. EUV برای حک کردن الگوهای مدار بر روی ویفرهای تراشه استفاده می شود، و این روزها، با میلیاردها ترانزیستور در داخل تراشه ها، این الگوها باید کمتر از عرض یک موی انسان باشند. تامین کننده اصلی ماشین های EUV یک شرکت هلندی به نام ASML است که مجوز فروش این ماشین ها به چین را ندارد.

درآمد هواوی از مجوز ثبت اختراع

از آنجایی که اختراع EUV به رساندن تراشه‌ها به گره فرآیند ۷ نانومتری و پایین‌تر کمک کرد، پتنت جدید هوآوی در نهایت می‌تواند به SMIC چین کمک کند تا با TSMC و Samsung Foundry رقابت کند. در حال حاضر اعتقاد بر این است که SMIC قادر به تولید تراشه‌های 7 نانومتری برای استخراج ارزهای دیجیتال است، اما فناوری آن به فرآیند تولید 14 نانومتری برای تراشه‌های گوشی‌های هوشمند محدود شده است. حتی با وجود مشکلات هواوی، این شرکت به نوآوری خود ادامه داده است و به گفته رویترز، در سال 2022 از ثبت اختراعات بیش از آنچه برای مجوز اختراعات شرکت های دیگر از طریق حق امتیاز خود پرداخت می کند، درآمد خواهد داشت.

این دومین سال متوالی خواهد بود که هواوی به این مزیت مهم دست می یابد. استیون گیسلر، مشاور ارشد مالکیت معنوی این شرکت در ایالات متحده، گفت که هواوی امسال 20 قرارداد مجوز اختراع را امضا یا تمدید کرد.

برخی از شرکت هایی که با هواوی قرارداد بستند، خودروسازان غیرآمریکایی بودند که به دنبال بهبود قابلیت های اتصال وسایل نقلیه خود بودند. این شرکت ها عبارتند از مرسدس بنز، بی ام و، آئودی و پورشه. گیسلر بر مزایای شرکت هواوی از انعقاد این قراردادها تاکید کرد و گفت که بازگشت سرمایه در تحقیق و توسعه به ما امکان سرمایه‌گذاری مجدد و اختراع مجدد را می‌دهد، چرخه‌ای که هواوی حتی با وجود محدودیت‌های اعمال‌شده توسط ایالات متحده ادامه خواهد داد. بتواند برای مدتی از آن استفاده کند. این به این دلیل است که این فناوری به طور عمومی به بیرون درز کرده است.

درآمد هواوی از مجوز ثبت اختراع

مطابق با PhoneArenaاز آنجایی که هواوی دستگاه های کمتری تولید می کند، برای برخی پیشنهادات و مجوزهای متقابل پول پرداخت می کند. هواوی همچنین موافقت کرده است که قرارداد مجوز خود را با نوکیا تمدید کند، زیرا این شرکت چینی در اولین امضای آن در سال 2017 پول زیادی را به همراه داشت.

اگرچه هواوی در سه سال گذشته منتهی به سال 2021 تقریباً 1.2 میلیارد دلار درآمد از مجوز ثبت اختراع داشته است، اما هنوز راه زیادی در پیش دارد. به عنوان مثال، در مقایسه با شرکتی مانند نوکیا که تنها در سال 2021 حدود 1.59 میلیارد دلار از طریق صدور مجوز پتنت های خود درآمد کسب کرد، هواوی هنوز از نوکیا فاصله زیادی دارد. درآمد سال 2022 هواوی از مجوز پتنت تا سال آینده محاسبه نخواهد شد.

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا