اخبار فناوری

خبر جدید | Financial Times از برنامه Arm برای تولید تراشه‌های پیشرفته خبر داد | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : مجموعه Arm یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های فناوری محسوب می‌شود که در دهه اخیر جایگاه مهمی را در میان تولیدکنندگان محصولات همراه به دست آورده و رشد کاربری پردازنده‌های آن با سرعت زیاد ادامه دارد. این پیشرفت با محبوبیت روزافزون اسمارت‌فون‌ها و توسعه و افزایش تقاضای سیستم‌عامل‌ها تقویت می‌شود؛ روندی که در چند سال اخیر با ارائه پردازنده‌های سری M اپل ابعاد جدیدی یافته است. امروزه رایانه‌هایی که از پردازنده های سری M مبتنی بر Arm استفاده می‌کنند، رقبای بسیار گران قیمت خود را از نظر عملکرد و کارایی به چالش می‌کشند و با وجود یکی دو تلاش ناموفق مایکروسافت، دیگر سازندگان نتوانسته‌اند در برابر اپل قد علم کنند.

Arm که در انگلیس واقع شده و تحت تملک شرکت ژاپنی SoftBank است، طراحی هسته‌های CPU اکثر گوشی‌های هوشمند دنیا بر عهده دارد؛ چنان که شاید بتوان گفت حدود 95 درصد از اسمارت‌فون‌های حال حاضر به پردازنده‌هایی مجهز شده‌اند که بر مبنای هسته‌های Arm طراحی شده‌اند. در عین حال، پردازنده‌های گرافیکی برند Mali نیز توسط این مجموعه توسعه یافته‌اند. در واقع، مدل کسب‌وکار Arm به این ترتیب است که اجزای مختلف تراشه‌ها را طراحی کرده و مجوز استفاده از مالکیت معنوی این معماری‌ها را در اختیار تولیدکنندگان تراشه قرار می‌دهد. حالا بر اساس گزارش‌ اخیر فایننشال تایمز، کمپانی Arm در حال برنامه‌ریزی برای تولید تراشه‌ای تازه برای محصولات مختلف از جمله موبایل و لپ تاپ، بدون کمک گرفتن از کمپانی‌های دیگر است. بر اساس اخبار منتشرشده، Arm بنا دارد امور طراحی و تولید قطعات نیمه‌رسانا را به طور کامل در دستان خود بگیرد و قابلیت‌های محصولات مستقل خود را به نمایش بگذارد و به این منظور تیم جدیدی از مهندسان خود را گرد هم آورده که نه تنها توسعه راهکارهای نسل جدید را راهبری خواهند کرد، بلکه مالکیت معنوی‌های تازه‌ای را نیز در معماری تراشه‌‌های این شرکت ایجاد خواهند کرد.

در همین راستا Arm در حال توسعه توانمندی‌های خود در زمینه تولید نیمه‌رساناست. البته به نظر می‌‌رسد کمپانی تراشه‌ساز درصدد رقابت با محصولات پیشین خود یا حتی تراشه‌های تولیدشده توسط دیگر شرکت‌ها نیست، بلکه قصد دارد توان پردازنده‌های موبایلی مبتنی بر این طراحی را در دستگاه‌هایی مانند رایانه‌های شخصی، لپ‌تاپ و گوشی‌های هوشمند نشان دهد. به عنوان مثال، کوالکام گهگاه یک گوشی نیز تولید می‌کند تا قابلیت‌های تراشه‌های پرچمدار جدید خود را به نمایش بگذارد که البته صرفا یک نمونه اولیه به شمار می‌رود و به مرحله تولید و فروش نمی‌رسد. به همین ترتیب، اقدام Arm را نیز باید چیزی مشابه همین استراتژی کوالکام قلمداد کرد.

البته این برداشت در حال حاضر صرفا یک گمانه‌زنی محسوب می‌شود. اما اگر شنیده‌ها صحت داشته باشند، Arm با برخی شرکای خود برای توسعه این نیمه‌رسانای جدید همکاری خواهد کرد. چنان که برخی منابع خبری از احتمال تولید این تراشه در کارخانه‌های اینتل خبر داده‌اند. این دو شرکت چندی پیش قراردادی برای تولید پردازنده‌های نسل جدید موبایل با استفاده از گره فرآیندی 18A به امضا رسانده‌اند. البته فرآیند 18A اینتل احتمالا تا سال 2024 و 2025 میلادی به طور کامل وارد چرخه تولید نخواهد شد. از این رو، به نظر می‌رسد تراشه احتمالی Arm پس از سال 2025 میلادی وارد بازار شود.

پردازنده تازه و توسعه‌یافته این کمپانی نمونه اولیه‌ای برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند خواهد بود و مدیران Arm احتمالا امیدوارند با به دست آوردن مشتریان و شرکای تجاری بیشتر، ارزش بازار خود را پیش از پذیرش و عرضه اولیه یا IPO (کوتاه‌شده Initial Public Offering) سهام شرکت در بازار بورس نزدک افزایش دهند؛ اما در این مسیر دشواری مهمی وجود دارد.

موفقیت پردازنده‌های سری M اپل را می‌توان حاصل هماهنگی میان نرم‌افزار و سخت‌افزار این محصول دانست. در واقع غول کوپرتینوئی از روز نخست به طور جدی از پردازنده‌های جدید خود حمایت می‌کرد و تمام اپلیکیشن‌های موجود در بازار را به کار با پروسسورهای مبتنی بر معماری Arm ملزم ساخت. اما وقتی به ویندوز، به عنوان سیستم‌عامل غالب بازار رایانه، نگاه می‌کنیم، با پلتفرم سنتی‌تری مواجه می‌شویم که همچنان از معماری x86 پشتیبانی می‌کند. اگرچه مایکروسافت سیستم‌عاملی را نیز برای پردازنده‌های مبتنی بر Arm توسعه داده، اما این سیستم‌عامل چندان کارآمد و کامل نیست. از این رو نشان دادن قابلیت‌های پردازنده توسعه‌یافته Arm ممکن است تا حدودی با چالش مواجه شود. البته این تحلیل تا پیش از انتشار خبرهای رسمی شرکت و طرح مسیر این پروژه برداشتی مقدماتی به شمار می‌رود که با اطلاعات بیشتر تکمیل خواهد شد.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4848-arm-to-make-its-own-semiconductor-financial-times-reports.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا