اخبار فناوری

حذف اسنپ و تپسی از گوگل پلی استور + 3 پیام رسان ایرانی

به گفته کاربران، گوگل پلی استور برای چندمین بار تعدادی از اپلیکیشن های ایرانی را حذف کرده است. حذف ۲ سرویس محبوب تاکسی اینترنتی و ۳ پیک داخلی ممکن است تاثیر بسزایی در تجربه کاربری کاربران ایرانی داشته باشد.

حذف Snap و Tapsi از فروشگاه Google Play

از روز چهارشنبه 4 آبان 1401، کاربران اعلام کردند اسنپ، تپسی، سه پیام رسان ایرانی، سروش، بله و آی گپ از گوگل پلی حذف شده اند. بررسی ها نشان می دهد که نه تنها اپلیکیشن ها از گوگل پلی حذف شده اند، بلکه به طور کلی حساب های کاربری متعلق به این شرکت ها نیز از فروشگاه نرم افزار گوگل پلی حذف شده اند.

اولین بررسی ها نشان می دهد که گوگل این برنامه ها را به دلیل ممنوعیت حذف کرد.

همانطور که می دانید طی چند هفته گذشته روبیکا نیز از گوگل پلی حذف شده است. مدیر این سرویس داخلی در توضیح این مشکل گفت که از ابتدای این مشکل تا کنون سه بار ایمیلی برای گوگل ارسال شده است و تنها یک بار پاسخ داده اند و گفته اند که ظرف 48 ساعت بررسی و اعلام می کنند؛ اما به نظر می رسد که پاسخ های آنها از قبل تعریف شده است و انتظار دریافت پاسخ با توجه به نامه های نوشته شده را ندارند.

لوگوی فروشگاه Google Play را تغییر دهید

لوگوی فروشگاه Google Play

پیش از آن، محدودیت شرکت‌های خارجی و فروشگاه‌های آنلاین آمریکایی برای اپلیکیشن‌های ایرانی از حدود سال ۲۰۱۶ آغاز شد. زمانی که اپل تنها چند ماه پس از باز شدن درهای فروشگاه آنلاین خود به روی اپلیکیشن های ایرانی در سپتامبر 2016، با دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تحریم ایران، برخی از اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور حذف شدند.

موضوع حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور حل نشده است و دو هفته بعد از اپل، گوگل نیز با توجیهی مشابه تحریم های دولت آمریکا علیه ایران، نرم افزارهای ایرانی را از گوگل پلی (فروشگاه آنلاین اپلیکیشن اندروید) حذف کرد.

چندین مورد در مورد دلیل حذف این برنامه ها مطرح شده است. یکی از این موارد جریمه‌ها بود و سازندگان برخی از آن برنامه‌ها به ایمیل Google اشاره کرده بودند که به دلیل بند 16.5 قوانین برنامه‌نویس نمی‌توانند از Google Play استفاده کنند، که می‌گوید:

“محصولاتی که در Google Play قرار می گیرند ممکن است مشمول قوانین صادرات، تحریم ها و مقررات ایالات متحده و سایر حوزه های قضایی باشند.”

اگرچه با شروع ریاست جمهوری جو بایدن و احتمال بازگشت آمریکا به برجام، امید می رفت که سرنوشت دیگری برای شرکت های فناوری در ایران رقم بخورد، اما حذف پلتفرم ها و اپلیکیشن های ایرانی نشان از این مشکلات ناعادلانه دارد. تحریم ها علیه شرکت های ایرانی ادامه دارد.

نظر شما در مورد این حادثه چیست؟

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا