اخبار فناوری

تاریخ عرضه تراشه های نانومتری TSMC 2 توسط مدیرعامل این شرکت اعلام شد

TSMC یکی از بزرگترین و احتمالاً مهم ترین شرکت های تولید تراشه است. دلیل این امر وابستگی شدید سازندگان موبایل به این شرکت است. به تازگی تاریخ عرضه تراشه های TSMC 2 نانومتری توسط مدیرعامل این شرکت اعلام شده است. با مایفون مگ با من بودن.

تاریخ عرضه تراشه های 2 نانومتری TSMC و اولین مشتریان این تراشه های قدرتمند

نسل بعدی چیپست‌هایی که از فرآیند 3 نانومتری استفاده می‌کنند تا سال آینده به طور گسترده در گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های تلفن همراه مورد استفاده قرار نخواهند گرفت. اما وقتی نوبت به تولید چیپ‌ست‌های پیچیده با میلیاردها ترانزیستور می‌رسد، باید از سال‌ها قبل شروع به ساخت کارخانه‌ها و سایر امکانات کنید. به گفته Tom’sHardware، بزرگترین سازنده تراشه مستقل جهان، TSMC، اخیراً از برنامه های خود برای ساخت تراشه های 2 نانومتری خبر داده است که انتظار می رود در سال 2026 عرضه شوند.

به طور کلی، هرچه فرآیند تولید کوچکتر و کوچکتر باشد، ترانزیستورهای بیشتری در داخل یک تراشه قرار می گیرند. با افزایش تعداد ترانزیستورهای داخل تراشه ها، تراشه ها قدرتمندتر می شوند و انرژی کمتری مصرف می کنند. به عنوان مثال، یک تراشه A15 بیونیک دارای 15 میلیارد ترانزیستور در مقابل 11.8 میلیارد ترانزیستور در داخل تراشه است A14 بیونیک شرق.

تاریخ عرضه تراشه های TSMC 2 نانومتری

همانطور که انتظار می رفت، به نظر می رسد TSMC قصد دارد تا تراشه های 2 نانومتری خود را تا سال 2026 به مشتریان برساند. این هفته، مدیر عامل TSMC در مورد برنامه های این شرکت برای تولید تراشه های فرآیندی 2 نانومتری به نام N2 صحبت کرد. وی تایید کرد که ترانزیستورهایی که TSMC با فناوری 2 نانومتری خود تولید می کند، دارای فناوری جدید GAA خواهند بود. این شرکت همچنان به لیتوگرافی فرابنفش ASML برای شناسایی تراشه‌ها با الگوهای مدار مورد نیاز برای قرار دادن میلیاردها ترانزیستور در هر فاکتور شکل تراشه تکیه خواهد کرد.

مدیر ارشد کارخانه تولید تراشه افزود: تولید تراشه‌های N2 ما در حال حاضر در دست توسعه است و سایر شرکت‌ها نیز انتظار دارند که ترانزیستورهای جدید با استفاده از ساختار پیشرفته تولید کنیم. تنها چیزی که می گویم این است که تا پایان سال 2024 این تراشه ها را تولید خواهیم کرد. تولید انبوه و دریافت سفارش در سال 2025 آغاز خواهد شد و ما احتمالاً در نیمه دوم یا پایان سال 2025 عرضه آن را به مشتریان خود آغاز خواهیم کرد.

تراشه های TSMC 2 نانومتری در سال 2025 وارد تولید انبوه می شوند

مشتریان TSMC از جمله اپل در سال 2026 تراشه های 2 نانومتری دریافت خواهند کرد. لازم به ذکر است که اگرچه TSMC از ترانزیستورهای GAA برای تراشه های 2 نانومتری خود استفاده می کند، اما همچنان از فناوری FinFET برای تولید تراشه های 3 نانومتری استفاده می کند. در همین حال، سامسونگ از فناوری GAA برای تولید تراشه های 3 نانومتری خود استفاده خواهد کرد. بنابراین زمانی که TSMC شروع به استفاده از آن برای قطعات 2 نانومتری کند، تجارت تراشه سامسونگ شروع به استفاده از فناوری GAA خواهد کرد.

سامسونگ یک برند پیشرو در استفاده از معماری ترانزیستور Gate-all-around (GAA) است

با وجود پیشرفت سامسونگ در دو یا سه سال، مدیر عامل TSMC می گوید نسل اول GAA بهترین فناوری موجود خواهد بود. او گفت: “ما انتظار داریم تراشه N2 این شرکت دارای بهترین فناوری باشد که بهترین قدرت، بهترین عملکرد و کمترین هزینه را به مشتریان ما ارائه می دهد.” ما مطمئن هستیم که N2 رهبری ما را در این زمینه از فناوری برای حمایت از رشد مشتری حفظ خواهد کرد.

تاریخ عرضه تراشه های TSMC 2 نانومتری

در مقایسه با سامسونگ و اینتل، TSMC سریعتر برای تولید تراشه های 3 و 2 نانومتری خود کار می کند. همانطور که گفتیم، سامسونگ در حال حاضر به دنبال استفاده از فناوری GAA برای تراشه های 3 نانومتری خود و همچنین تراشه هایی است که در سال آینده برای مشتریان ارسال می شود. اینتل قصد دارد از نوعی فناوری ترانزیستور GAA به نام Ribbon FET در ترکیب با دستگاه جدید لیتوگرافی ASML استفاده کند.

مطابق با PhoneArenaTSMC هنوز معتقد است که هنوز چند سال تا نیاز اساسی برای تغییر معماری ترانزیستورهایش باقی مانده است. TSMC فرآیند تولید تراشه خود را هر دو سال یکبار تغییر می دهد. اما اکنون به نظر می رسد هر سه سال یکبار این اتفاق می افتد. این شرکت می تواند با گسترش پیشرفت های خود در هر بخش، مشکلات مختلف این فناوری را حل کند.

اما به نظر می رسد رقبای او تهاجمی تر هستند و این امری رایج است زیرا رهبر هر صنعتی هدفی در پشت اقدامات خود دارد. اینتل در پیش بینی های خود بسیار تهاجمی تر و سریع تر بود. در ماه اکتبر، پت گلسینگر، مدیر عامل اینتل، گفت که شرکت او رهبری صنعت تراشه را دوباره به دست خواهد آورد و تا سال 2025 از TSMC و سامسونگ پیشی خواهد گرفت.

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا