اخبار فناوری

افزایش هزینه تولید تراشه اپل A17 منجر به افزایش قیمت آیفون 15 پرو خواهد شد.

چند سالی است که همواره اخباری مبنی بر احتمال افزایش قیمت آیفون های اپل منتشر می شود اما در نهایت شاهد آن هستیم که قیمت مورد انتظار اعلام می شود. حداقل برای بازار آمریکا هیچ افزایش قیمتی وجود نداشت، هرچند در بازارهای دیگر افزایش قیمت اعمال شد. این بار متوجه می شویم که افزایش هزینه تولید تراشه Apple A17 باعث افزایش قیمت می شود آیفون 15 پرو منجر خواهد شد.

افزایش هزینه تولید تراشه Apple A17

نسل بعدی تراشه موبایل سیب احتمالا به اسم اپل A17 بایونیک معرفی شود اگر تصمیم اپل برای خانواده آیفون 14 در خانواده آیفون 15 تکرار شود، تراشه جدید تنها در اعضای پرو این خانواده استفاده خواهد شد.

گزارش شده است که اپل با افزایش ۶ درصدی قیمت TSMC مخالفت کرده است، اما حقیقت این است که این شرکت در انتخاب تامین کننده چاره دیگری ندارد. همانطور که قیمت ویفر 3 نانومتری شروع به افزایش می کند، تولید انبوه A17 Bionic گران تر می شود و اپل مجبور می شود هزینه بیشتری بپردازد که در نهایت افزایش قیمت را به مشتریان منتقل می کند.

در واقع گفته می شود که می توان از فرآیند جدید N3E برای تولید انبوه A17 Bionic استفاده کرد و احتمالاً هزینه این فرآیند بیشتر از N3 TSMC خواهد بود.

سیب

سیب

اگرچه هیچ اطلاعاتی در مورد قیمت ویفر 4 نانومتری TSMC وجود ندارد، اما DigiTimes گزارش می دهد که قیمت های این شرکت به تدریج هر سال متوالی افزایش می یابد.

در سال 2020، قیمت هر ویفر برای تراشه‌های با فرآیند 5 نانومتری 16000 دلار خواهد بود و زمانی که فرآیند پیشرفته‌تر 3 نانومتری آماده شود، قیمت هر ویفر 20000 دلار خواهد بود. این افزایش 25 درصدی را در پی خواهد داشت. حتی اگر سودآورترین مشتری TSMC (یعنی اپل) برای کاهش قیمت ها مذاکره کند، عوامل خارجی وجود دارد که می تواند قیمت آیفون 15 را تعیین کند، مانند تورم جهانی.

گزارش شده است که A17 Bionic اپل با فرآیند N3E TSMC ساخته خواهد شد که یک گام بالاتر از معماری N3 است. چنین انتخابی منجر به عملکرد بهتر و بازده انرژی بهتر می شود. با این حال، متأسفانه ساخت آن گران‌تر است، به این معنی که تراشه جدید می‌تواند گران‌تر از A16 Bionic باشد.

هزینه ساخت آیفون 14 پرو مکس 20 درصد بیشتر از آیفون 13 پرو مکس است.

در واقع، گفته می‌شود که تراشه A16 Bionic تا 2.4 برابر بیشتر از A15 Bionic قیمت دارد که احتمالاً به دلیل تغییر فرآیند از 5 نانومتر به 4 نانومتر است.

گزارشی ادعا می کند که A16 Bionic برای اپل حدود 110 دلار هزینه دارد که بیش از 10 درصد از قیمت فروش آیفون 14 پرو در ایالات متحده است. افزایش قیمت A17 Bionic می تواند به 150 دلار برسد که در نهایت می تواند آیفون 15 پرو را مجبور کند از سد 999 دلاری عبور کند و خرید مدل های بالاتر را برای مشتریان سخت تر کند.

رندرهای اولیه آیفون 15 اولترا طراحی احتمالی آن را آشکار می کند

با این حال، اپل در نظر دارد سال آینده ویژگی های انحصاری بیشتری را به سری گران قیمت آیفون پرو بیاورد، بنابراین مصرف کنندگان ممکن است انگیزه کافی برای انتخاب آیفون 15 پرو یا پرو مکس داشته باشند.

نطر شما چی هست؟ به نظر شما قیمت آیفون های سری 15 افزایش می یابد؟

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا