اخبار فناوری

آیا خرید اتریوم برای سرمایه گذاری مناسب است؟

اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ در بازار ارزهای دیجیتال و بزرگترین پلتفرم برای قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز است. رشد چشمگیر قیمت این ارز دیجیتال در سال های اخیر و کاربردهای آن در حوزه های مختلف، آن را برای سرمایه گذاران جذاب کرده است. در ادامه، برخی از مزایا و معایب اتریوم را که ممکن است بر قیمت اتر در آینده و پتانسیل سرمایه گذاری آن تأثیر بگذارد، بررسی خواهیم کرد.

مزیت های رقابتی اتریوم چیست؟

اگرچه اتریوم سال‌ها پس از بیت‌کوین متولد شد، اما مزیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) به اتریوم این امکان را داده است که طیف وسیع‌تری از کاربردها نسبت به بیت‌کوین داشته باشد. به همین دلیل است خرید اتریوم از آن به عنوان یکی از گزینه های جدی سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال یاد شده است.

اتریوم می‌توانست میزبان پدیده‌هایی مانند DeFi، NFT، صرافی‌های غیرمتمرکز، بازی‌های بلاک چین باشد و همچنین بستری برای ایجاد توکن‌های دیگر از جمله استیبل کوین‌ها بود. استفاده از این ویژگی ها در بلاک چین بیت کوین امکان پذیر نیست یا بسیار محدود است. به همین دلیل است که سرمایه گذاری در اتریوم از بیت کوین جذاب تر است.

جدا از مزایای ذکر شده نسبت به بیت کوین، اتریوم مزایای زیادی نسبت به رقبای خود دارد. در مقایسه با بلاک چین هایی مانند Solana، Cardano و SmartChain بایننس که رقبای این ارز دیجیتال هستند، اتریوم مزیت “اولین” بودن را دارد. توسعه اتریوم سال ها قبل از این بلاک چین ها آغاز شد و توانست در این سال ها به محبوبیت و مقبولیت بالایی دست یابد. در حال حاضر، بازار DeFi و دیگر توکن‌ها و بازی‌های بلاک چین در اختیار اتریوم است. علاوه بر این، اتریوم نسبت به رقبای خود شبکه بسیار بزرگتر و غیرمتمرکزتری دارد. تعداد اعتبارسنجی‌های اتریوم صدها برابر بلاک‌چین‌های مشابه مانند سولانا و زنجیره هوشمند بایننس است و تاکنون حدود ۲۲ تریلیون دلار اتر به عنوان اعتبارسنجی در شبکه تعهد داده شده است، به همین دلیل است که اتریوم بسیار قابل اعتمادتر و امن‌تر است. نسبت به رقبای خود طی چند سال گذشته، اتریوم توانسته رقبایی مانند Tron و IAS را به حاشیه براند. بعید است شرایط مشابهی برای تازه واردان اتفاق بیفتد.

خرید اتریوم در صرافی Nobitex

خرید اتریوم در صرافی Nobitex

مزایای شبکه اتریوم

تیم اتریوم در چند سال گذشته به طور مداوم این پلتفرم را توسعه داده است. در دو سال گذشته شاهد به‌روزرسانی‌های قابل توجهی از جمله مشارکت در شبکه Proof-of-Stake و ادغام در بلاک چین اتریوم بوده‌ایم. اگرچه این به‌روزرسانی‌ها مدت‌ها پیش بود، اما هر دو با موفقیت پیاده‌سازی شدند. با به‌روزرسانی Marj، شبکه اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام تبدیل شده است و مصرف انرژی آن صدها بار کاهش یافته است.

علاوه بر این، در آینده نزدیک (احتمالاً در سال 2023)، یک به روز رسانی عمده اشتراک گذاری در شبکه اتریوم برنامه ریزی شده است. در این به‌روزرسانی، زنجیره اصلی اتریوم به ۶۴ زنجیره مجزا و موازی تقسیم می‌شود تا فرآیند تأیید تراکنش سریع‌تر انجام شود. انتظار می رود این به روز رسانی میزان کارمزد و سرعت پردازش تراکنش ها در شبکه اتریوم را چندین صد برابر افزایش دهد. به این ترتیب مهم ترین نقطه ضعف اتریوم یعنی کارمزدهای بالای آن پوشش داده می شود و برای رقبایی مانند سولانا دشوارتر می شود.

مزایای توکونومیک

با استخراج بلاک‌های جدید اتریوم، توکن‌های جدید تولید می‌شوند و اعتباردهنده‌ها پاداش دریافت می‌کنند. سطح بالای این پاداش ها باعث تورم در شبکه می شود. اما با به‌روزرسانی‌های اخیر شبکه اتریوم، برخی هزینه‌ها در حال سوختن و حذف از شبکه هستند. سوزاندن توکن گاهی آنقدر زیاد است که از مقدار پاداش برای تولید بلوک های جدید فراتر می رود. این بدان معنی است که گاهی اوقات نرخ تولید اتر منفی می شود و تعداد کل توکن ها کاهش می یابد. ادامه این رویداد باعث کاهش عرضه و در نتیجه افزایش قیمت می شود.

به‌علاوه، در فرآیند staking یا staking، اعتبارسنجی‌ها بخشی از توکن‌های خود را به عنوان وثیقه در اختیار شبکه قرار می‌دهند. این توکن ها برای مدتی از بازار حذف می شوند و قابل معامله نیستند. در حال حاضر، حدود 14 میلیون توکن اتر، یا 11 درصد از کل توکن های صادر شده، سهام شده و از بازار خارج شده اند. این به نوبه خود عرضه توکن های در گردش را کاهش می دهد و می تواند قیمت اتر را در دراز مدت کاهش دهد.

برای سرمایه گذاری اتریوم بخرید

برای سرمایه گذاری اتریوم بخرید

معایب اتریوم برای سرمایه گذاری چیست؟

اگرچه مراحل توسعه اتریوم در حال انجام است، اما مشکل کارمزد همچنان گریبانگیر این ارز دیجیتال است و این مشکل حداقل در کوتاه مدت حل نخواهد شد. مشکل کارمزد ممکن است باعث شود اتریوم سهم بازار را به رقبا واگذار کند. مانند گذشته، شاهد بودیم که بخش بزرگی از توکن‌های تتر به جای اتریوم در بلاک چین ترون ضرب می‌شوند و اتریوم مزیت قاطع خود را در این زمینه از دست داده است.

همانطور که گفته شد، برای بهبود وضعیت کارمزد اتریوم همچنان باید منتظر بروزرسانی شارد باشیم. اما سابقه بد توسعه‌دهندگان اتریوم در مورد تاریخ به‌روزرسانی‌های قبلی و تأخیر این به‌روزرسانی‌ها، احتمال تاخیر در به‌روزرسانی اشتراک‌گذاری را نیز تقویت می‌کند. همچنین احتمال کمی وجود دارد که به روز رسانی اشتراک گذاری با شکست مواجه شود. در این صورت، ریسک بزرگ شبکه اتریوم و سرمایه گذاران این ارز دیجیتال را تهدید خواهد کرد.

اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال را در Nobitex بخرید

اگر پس از تحقیقات شخصی، قصد سرمایه گذاری در اتریوم را دارید، صرافی نوبیتکس با بیش از 4 میلیون کاربر، یکی از قابل اعتمادترین پلتفرم ها برای انجام این کار است. نوبیتکس که بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال در ایران است، از اتریوم، توکن‌های اتریوم و تعدادی دیگر از ارزهای دیجیتال اصلی پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی شبانه روزی از کاربران، سپرده گذاری فوری، بازارهای Xialy و Tetri، استفاده از محدودیت ضرر و سفارش پیشرفته OCO، تنوع شبکه های انتقال، امنیت بالا و ذخیره سازی سرد دارایی های دیجیتال از مهمترین مزیت های Nobitex است.

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا